66
Fotogalerie

Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsměch tradici?

Kapitoly článku:


Staré časy se už nikdy nevrátí. Vedle mdlého charakteru motoru vám tuto nemilou skutečnost bude připomínat i každé otočení volantem. BMW začalo s elektromechanickými posilovači mezi prvními, ale řízení stále neposkytuje tak přirozenou odezvu jako v některých jiných autech. A o „komunikativnosti“ nemůže být řeč.

Pro klasickou koncepci typická geometrie s mírnou sbíhavostí předních kol a výrazným pozitivním úhlem záklonu rejdového čepu sice přenáší do volantu stopu informací o podélných nerovnostech, ale přilnavost předních pneumatik budete už vždycky odhadovat jen očima a dolním koncem páteře.

Na silnici je to pořád BMW

Modely BMW včetně E46 ale nikdy – navzdory rozšířené lidové slovesnosti! – nevynikaly extra komunikativním řízením. Jejich typicky delikátní vyvážení v zatáčkách, dobrá řiditelnost plynem a čitelné chování vycházely z těch nejzákladnějších věcí jako poměr rozvoru kol k jejich rozchodu, umístění těžiště, rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravy a nízké neodpružené hmoty v kombinaci s vhodně naladěným pérováním, které je jen tak utažené, jak dovoluje tuhost karoserie a hmotnost kol. (Taková E39 se sériovým podvozkem se nesla po okresce sice svižně a hravě, ale s ladnou plavností, jakou většina dnešních aut nezná ani z vyprávění.)

A všechny tyhle věci jsou u ekologicky profesionální a eficientně dynamické 320i zatraceně v pořádku. Tak v pořádku, že pár kilometrů za jejím volantem vám pomůže pochopit, proč BMW 5 GT s vykrojenou karoserií nebo obludně velká X6 nikdy nebudou jezdit jako pravý bavorák, kdyby se konstruktéři i tvůrci propagačních sloganů stavěli na hlavu.

_DSC0577.jpg_DSC0616.jpgDSC_7498.jpgDíky 16" kolům se 320i ED nesnaží zadupat nerovnosti do země jako jiné verze; náklony v zatáčkách jsou jen takové, aby zvyšovaly čitelnost podvozku se zadním pohonem

Teprve na standardních 16“ kolech vynikne, jak měkce je F30 ve skutečnosti odpružené. Hladce se nese přes nerovnosti, kola zůstávají v kontaktu s asfaltem a ani na vyfrézovaných hranách se nedostaví ta strašná rána, která vám spolehlivě zkazí den a se kterou musí občas počítat majitelé „lepších“ verzí s většími koly. Najednou vůbec nevadí, že namísto běžných pneumatik má řada 3 těžší a tužší „runflaty“, v tomto případě Bridgestone Turanza.

Na dnešní poměry mělká palubní deska dává řidiči výborný přehled o velikosti auta a jeho poloze na silnici, i v tomto zůstává F30 pravou trojkou. A pedály silně vyosené doleva mohou milovníci značky považovat za roztomilý nostalgický detail.

Výsledkem toho všeho je, že se vám s 320i ED bude jezdit jako s... inu, s bavorákem. Sedíte si útulně obklopeni autem, s jistotou a přesností ho vedete po neznámé silnici a občas si na výjezdu z ostřejší zatáčky pomůžete narovnat volant razantnějším přidáním plynu, pokud jste si předtím přepnuli stabilizační systém do benevolentnějšího režimu. Na opravdový drift na suchém asfaltu točivý moment motoru nestačí, ale to platilo i pro stejnojmennou E46.  

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud