Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsměch tradici?

Zatímco před deseti lety značila kombinace 320i ušlechtilý atmosférický šestiválec, dnes může znamenat i „foukanou“ šestnáctistovku od, považte, Citroenu! Výsledkem ale je řidičsky příjemné auto, které si zachovalo mnohé z tradičního charakteru BMW.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Čtyři válce místo šesti; Motor od PSA
  2. Twin-scroll turbo; Srovnání parametrů s 320i E46
  3. Eco Pro: Pod sedm litrů i na dálnici
  4. Na silnici je to pořád BMW
  5. Prostorem nehýří; flotilový model
  6. Technické údaje, kompletní galerie (48x foto)

Automobilka BMW byla jedna z prvních, která zareagovala na tehdy ještě jen mlhavě se rýsující hrozbu „flotilových“ stropů CO2 zaváděním nových řešení nejen v konstrukci, ale také v komunikaci a marketingu.

Vzpomínám si, jak jsem se na prezentaci faceliftovaného Audi Q7 v Mnichově ptal techniků Audi, jestli chystají podobný program jako mnichovské Efficient Dynamics. „Ale my to přece máme,“ zněla odpověď. „Jen tomu nijak neříkáme.“ A to byla ta chyba.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design přední části účinně maskuje zvýšení kapoty kvůli ochraně chodců; klasický profil řady 3 s typickou liní oken

Spojení Efficient Dynamics právem vešlo do povědomí jako synonymum pro chytrá technická řešení, která neobtěžují řidiče, ale dokážou výrazně srazit spotřebu paliva – jak reálnou, tak především tu normovanou, od které se v řadě západoevropských zemí odvíjejí nejrůznější daně, poplatky a v budoucnu také pokuty za nadlimitní emise CO2. (Pro úplnost připomeňme, že CO2 je vázán v palivu a jeho emise jsou proto vždy úměrné spotřebě.)

Podobné balíčky techniky redukující homologovanou spotřebu dnes najdeme například i u Volkswagenu (Bluemotion) či Fordu (ECOnetic). Žádné z těchto označení ale nemá takový zvuk jako mnichovské Efficient Dynamics.

Čtyři válce místo šesti – a navíc od PSA

Nejnověji se požehnání (nebo prokletí) „eficientní dynamiky“ dostalo nové generaci řady 3. Tu jsme testovali už na sklonku zimy, tenkrát se jednalo o BMW 320d xDrive se čtyřválcovým turbodieselem a pohonem všech kol. Předmět našeho dnešního zájmu má na zádi ikonické označení 320i. Nejedná se ovšem o řadový šestiválec o objemu 2,2 l jako ve stejnojmenném modelu generace E46. A není to ani dvoulitrový čtyřválec jako v aktuální „bezpřívlastkové“ 320i. Kdepak. Ve spojení se slovy „Efficient Dynamics Edition“ dnes označení 320i znamená... konfekční čtyřválec o objemu 1,6 l!

Aby těch hrůzyplných zpráv nebylo málo, jedná se o jednotku N13B16 z konstrukční řady Prince, která je výsledkem kooperace s PSA Peugeot-Citroen. Motor prakticky totožných konstrukčních označuje PSA interním kódem EP6CDTX a montuje ji do modelů Peugeot RCZ, Peugeot 308 GTI, Peugeot 208 GTi, Citroen DS3 Racing a Citroen DS4

Testy | Sportovní auta | BMW

Test: BMW M550d – třikrát a dost

Puristé se v tuto chvíli oprávněně křižují a v duchu se utvrzují v tom, že všechny ty modely SUV, čtyřkolky a nejnověji elektromobily k ničemu dobrému vést nemohly. Soucítím s vámi. Ač mě to nikdy k modrobílé vrtuli netáhlo srdcem, nemohl jsem neobdivovat řidičské kouzlo E46; dobře vím, o kolik byla E39 lepší než soudobá konkurence; a jsem upřímně přesvědčen, že BMW současnou modelovou expanzí nenávratně prohospodařuje léta budovanou image a hodnotu značky. Zrovna dnes bych to ale moc neřešil.

Proč? Protože v tomto ekologickém sedanu s foukanou šestnáctistovkou jsem ke své nezměrné radosti objevil víc BMW než v mnohých jiných modelech značky z poslední doby. Ale popořádku. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Čtyři válce místo šesti; Motor od PSA
  2. Twin-scroll turbo; Srovnání parametrů s 320i E46
  3. Eco Pro: Pod sedm litrů i na dálnici
  4. Na silnici je to pořád BMW
  5. Prostorem nehýří; flotilový model
  6. Technické údaje, kompletní galerie (48x foto)
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 139 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků