Kapitoly článku:
Na silnici
Během jízdy jsme se cítili za volantem přesně tak, jako příznivci dnes již klasických vozů BMW. Znamenitý posez, ale perfektní kontrola nad vozem za všech podmínek, to jsou atributy, jež každý skutečný řidič ocení. Řízení je tužší, ale člověk mu to při parkovacích manévrech (usnadněných mimochodem znamenitým rejdem předních kol) rád odpustí ve světle dokonalého kontaktu s vozovkou. Brzdy jsou dostatečně ostré i účinné, naklánění v zatáčkách či odskakování zadních kol se nebojte, „utrhnout“ záď je pak skutečným kumštem. Řazení bylo přesné a rychlé.
Zklamáním pro nás byl motor, který nás jen utvrdil v tom, že i BMW řady E46 sluší spíše zážehová jednotka. Jeho odezva na pokyny plynového pedálu byla relativně rychlá, nárůst výkonu byl však dosti letargický a dostavoval se teprve daleko po překročení hranice 2 000 ot./min., s čímž je třeba počítat, točit jej však lze až k 5 000 ot./min. Nicméně je třeba ocnit snahu konstruktérů přiblížit charakteristiku „chrochtů“ benzínovým jednotkám, neboť motor ve zkoušeném voze postrádal „kopance“ a položil je na oltář plynulému zátahu. Zdrojem nepříjemných zvuků byly krom vzdáleného klapotu motoru snad jen odvalující se široké, nízkoprofilové a nepříliš kvalitní pneumatiky, jinak je posádka účinně izolována od aerodynamického hluku i ruchů od motoru a kol.
A vystupujeme
Zkoušené „trojkové“ kombi BMW potvrdilo znamenitou pověst řady E46 dokonale „řidičských“ vozů. Pětidvéřová karosérie je přiměřeně praktická a prostorná, v kombinaci s kompaktními rozměry se pak jedná o velmi hbitý automobil. Na jeho ovládání si každý zvykne, jistý nácvik vyžaduje spolupráce s přeplňovanou vznětovou jednotku, kterou je třeba více točit.
Stav testovaného vozu byl uspokojivý, kilometrový nájezd pravděpodobně nezkreslený a cena dle našeho názoru přiměřená. Ačkoli se jedná o relativně kompaktní auto (zvlášť v dnešní době), pohotovostní hmotnost překračuje půl druhé tuny a palivová nádrž pojme přes 60 litrů nafty, což jsou již docela „dospělé“ hodnoty. A tím se dostáváme ke spotřebě. Se zkoušeným vozem jsme najeli celkem 1 100 km při průměrné spotřebě 6,8 l/100 km, ovšem s výrazným podílem městského provozu. Na dálnici při ustálené rychlosti na zákonem stanovené hranici jsme změřili spotřebu těsně nad 6 l/100 km (jak je patrné z tabulky, na pětku motor točí jen 2 500 ot./min.), ve městě nepřekročila 8 l/100 km a mimo něj nebylo dokonce potíží jet za méně než 5 l/100 km, což jsou hodnoty pro takto těžké a výkonné auto velmi slušné. Vzhledem k cenám náhradních dílů jsou však provozní náklady i u tohoto BMW nepatrně vyšší ve srovnání s konfekční konkurencí v nižší střední třídě, ale ten, kdo si jízdu rád užije, v podstatě nenajde v dané kategorii lepší volbu.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
Stručné technické údaje | | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4, DOHC |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 995 cm3, vznětový |
Nejvyšší výkon | 110 kW/4 000 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 330 Nm/2 000 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Nejvyšší rychlost | 216 km/h |
Převodovka – způsob řazení, stupně | Man., 5 st. |
Objem zavazad. prostoru | 435 – 1 345 l |
Objem palivové nádrže | 63 l |
Hmotnost pohotovostní/užitečná | 1 535/425 kg |
Spotřeba paliva město/mimo/kombin. | 7,6/4,4/5,5 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 725 mm |
Délka/šířka/výška | 4 478/1 739/1 415 mm |
Naměřené hodnoty
Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech |
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | - | - | - |
2 | 2 800 ot./min. | - | - |
3 | 1 800 ot./min. | 3 300 ot./min. | - |
4 | 1 200 ot./min. | 2 200 ot./min. | 3 300 ot./min. |
5 | - | 1 750 ot./min. | 2 500 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 10,45 |
2 | 10,25 |
3 | 10,13 |
Průměr | 10,277 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
3. st. | 6,42 s |
4. st. | 10,62 s |
| |
80 – 120 km/h | |
4. st. | 11,20 s |
5. st. | 16,04 s |