Test BMW 320d Touring: král střední třídy?

(test ojetiny) Chcete kompaktní vůz střední tříy za rozumné peníze, ale konfekce vám příliš nevoní? Třeba je BMW 3 právě pro vás.
Seznam kapitol
  1. Matador na scestí?, „Trojka“ popáté, Zdařilý facelift
  2. Spolehlivost, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Stěhovací vůz nečekejte, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Matador na scestí?

Boj o zákazníka se přiostřuje, ale není to pouze otázka současného „krizového“ běsnění, tyto tendence sledujeme od konce dvacátého století. Když se na počátku roku 1998 představila pátá generace mnichovské „trojky“, bylo to již více než jasné.

Nová trojka s kódovým označením E46 přicházela v době, kdy roční produkce stávající řady E36 dosahovala nějakých 400 000 kusů (celkem pak 2,5 mil. exemplářů), což reprezentovalo více než polovinu všech vyráběných vozů BMW, ale továrna chtěla od nové řady s pojmenováním E46 ještě více. A tato otázka ožila nedávno v souvislosti s přípravami nástupce dnešní generace E90, když výrobce oznámil, že novinka bude zkrátka levnější, aby ji bylo možno prodávat ve větších počtech než dosud.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW E21 1975 / BMW E30 1982

Ale zpět k řadě E46. Ta v porovnání s předchůdcem narostla v rozvoru i výšce, což posádce přineslo více prostoru (a na zadních sedadlech to bylo opravdu třeba), ale spolu s oblejší karosérií zároveň naznačilo orientaci na větší komfort. S odstupem času však můžeme prohlásit, a tento test ojetého vozu to jen potvrzuje, že řada E46 stále patří k tomu nejlepšímu, co se kdy ve střední třídě zrodilo a čemuž stávající E90 může jen stěží konkurovat...   

„Trojka“ popáté

V době premiéry řady E46 u BMW počítali s délkou „životnosti“ modelu plných deset let, ale vývoj na světových trzích je nakonec přiměl tento plán radikálně změnit. Facelift přišel již v roce 2002, zcela nová generace E90 se představila hned po prázdninách 2004. BMW však při tvarování E46 sáhlo po měkkých, nadčasových a líbivých křivkách, nicméně do značné míry typická silueta s krátkým předním převisem a zdviženou zádí zůstala zachována.

Přesné a citlivé řazení a řízení, vyváženost za všech okolností díky poměru zatížení náprav blízkému 50/50 % a lineární nárůst výkonu všech benzinových jednotek, to jsou aspekty, jimiž BMW E46 i dnes deklasuje většinu moderních automobilů. Celá artilerie elektronických systémů pomáhá i méně zkušeným řidičům korigovat jeho snažení, ačkoli třeba asistence protiprokluzového systému se nám u zkoušeného vozu zdála v konfrontaci s dalšími mnichovskými vozy své doby možná snad až příliš vehementní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW E36 1991 / BMW E46 1998

„Náš“ vůz se vyznačoval též zcela novým vznětovým čtyřválcem (tedy v jeho modernizovaném provedení z roku 2002) s objemem 2,0 l, jenž se vepsal do dějin BMW jako vůbec první přímovstřikový „diesel“ s čtyřventilovým rozvodem. Jednalo se o výrazný pokrok jak v porovnání s poddimenzovanou verzí 318tds, tak i s objemově větší 325tds, jež se právě v předchozí řadě E36 proslavila jako nejrychlejší osobní sedan světa osazený vznětovým motorem. Dvouapůllitrový diesel přitom držel značku řadu let, zatímco nový čtyřválec jej překonával točivým momentem 260 Nm dosahovaným o 450 ot./min. dříve, není tedy divu, že motor 2,5 TDS byl z nabídky pro řadu E46 vypuštěn.

Zážehové řadové šestiválce dostaly bez výjimky proměnné časování všech ventilů Double Vanos, výchozí čtyřválec 1,8i s výkonem posíleným o tři koňské síly na 87 kW obdržel dvojici vyvažovacích hřídelů. Vyznavači jízdních zážitků však přivítali zachování tradiční koncepce s podélně uloženým motorem za přední nápravou a pohonem zadní nápravy, ovšem osazené novými víceprvkovými závěsy. S ohledem na svoji povahu následovalo trojkové BMW řady E46 konkurenci především ve vozech Alfa Romeo 156 a Audi A4, ovšem pouze v abecedním pořadí (více než trefně vyjádřeno ústy Toma Hyana, nestora české motoristické žurnalistiky).  

Zdařilý facelift

Již po necelých pěti letech výroby obdržela řada E46 modernizaci. Na první pohled nové provedení poznáme podle vespod prolomených hlavních světlometů nebo nižších a širších „ledvinek“, v příplatkové nabídce přibyly třeba bi-xenonové světlomety nebo automatická světla a stěrače. Jelikož tato generace dle vyznavačů značky oproti sérii E36 poněkud „vyměkla“, omlazení se dočkalo i mírně tužšího pérování i stabilzace DSC ve všech verzích, dosud dodávané jen dražším verzím.

Vrcholné verze 325i a 330i mohly být vybaveny novou, automatizovanou převodovkou se sekvenčním řazením a elektrohydraulicky ovládanou spojkou (SMG). V rámci modernizace dostal vznětový „dvoulitr“ novou řídicí jednotku Bosch DDE 5.0, vyšší tlak v liště common-rail (až 1 600 barů) a rychlé žhavení. Točivý moment narostl o plných 50 Nm na 330 Nm, což o rovnou vteřinu zlepšilo zrychlení z klidu na 100 km/h a snížilo průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 2004
Stav: 236 647 km
Cena: 128 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 184 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 50 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek