Test BMW 318i Cabrio: bavorské potěšení

Léto je tu a slunce láká k vyjížďce v otevřeném voze. Potěšení pro bohaté? Kdeže, zajímavé cabrio nemusí být vůbec drahé...
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie trojkové řady, Motorizace E36 Cabrio, Přednosti a nedostatky
  2. Specifikace testovaného vozu, Sex-appeal v každém detailu, Parádní interiér
  3. Motor je dobrý základ, Podvozek překvapuje, brzdy s pochvalou, Strmé řízení, skvělé řazení
  4. Naměřená dynamika, Resumé, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

BMW trojkové řady generace E36 patří k legendám českých vozovek, i když k těm nejmladším. Na počátku devadesátých let patřilo k základu nabídky bavorské automobilky a s novátorským designem rozdělovalo příznivce značky na dva nesmiřitelné tábory. Po letech od uvedení patří k takřka bezmezně uznávaným modelům, v historii automobilky k těm nejprogresivnějším. Za současných cen se v autobazarech stává středem zájmu mezi zájemci o pohodlný sportovně laděný vůz. Zvláště v provedení kabriolet představuje dostupnou radost na kolech, která by měla být po následující měsíce umocněna i nezdravou dávkou slunečního záření. Má koupě takového smysl?

Testované BMW 318i Cabrio nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

bmw_318cabrio1rev/P1600590.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600593.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600599.JPG

Dlouhá cesta do střední třídy

V polovině šedesátých let se bavorská automobilka rozmáchla od výroby miniautomobilů Isetta a velkých sedanů k produkci kompaktních modelů 1500, 1600, 1800 a 2000. Málokdo ví, že autorem tolik typického designu BMW byl Ital Giovanni Michelotti. Cílem bylo přinést do tehdejší střední třídy požitek z jízdy známý z dražších sedanů. V sedmdesátých letech následovala dvojková řada v provedení sedan nebo Touring, které se do roku 1975 prodalo 340 000 kusů.

V roce 1975 se představilo první BMW trojkové řady vycházející z dvojkové řady. Nejednalo se tehdy o žádnou velkou revoluci. Tato generace interně nazývaná E21 nebyla trhákem a tradiční zákazníci ji okázale ignorovali a kupovali raději větší BMW pětkové řady. Motorizaci tvořily pouze čtyřválce 1,6 (66kW), dále pak 1,8 (72kW), 2,0 (80kW). Později se představila verze 320i (92kW) s mechanicko-hydraulickým vstřikováním K-Jetronic. Odpor zákazníků se podařilo zlomit podle dobového tisku koncem roku a o dva roky později se již zavedená trojka dočkala kompaktního dvoulitrového šestiválce (90kW) a šestiválce 2,3 (105kW) se vstřikováním K-Jetronic. Největším rivalem mezi tehdejšími hotsedany, jak bychom je mohli označit, zůstával pouze Saab 99 Turbo. V roce 1980 se i osmnáctistovka dočkala vstřikování K-Jetronic a výkonu 77 kW. V roce 1981 se zákazníci dočkali také sociální verze v podobě nevýkonné patnáctistovky (55 kW). První generace E21 se prodalo přes milión kusů.

Druhá generace E30 se představila v roce 1982. Nabízeny byly karosářské verze kupé a sedan. V nabídce zůstal karburátorový čtyřválec 1,6 (66kW), osmnáctistovka se vstřikováním K-Jetronic (77kW) a šestiválce M20 s označením 320i (92kW) a 323i (102kW). Prakticky v průběhu výroby druhé generace byly pohonné jednotky neustále vylepšovány a nabízely vyšší výkony.

bmw_318cabrio1rev/P1600610.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600662.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600685.JPG

Novinkou pro milovníky rychlého svezení byl šestiválec 2,0 (95kW), dále 2,5 (125kW), specialitou byla verze 325e s motorem o objemu 2,7 l a výkonu 92 kW, která si vystlačila se spotřebu okolo 8 l/100 km. Později byl uveden vznětový šestiválec 324d 2,4l (64kW), který přímo konkuroval Roveru SD1 2,4 Turbo Diesel. Specialitou byl pohon všech kol u verze 325iX, což byla odpověď na úspěchy Audi. V roce 1986 byla uvedena dnes ikonická verze M3, tehdy jako silniční verze ryzího závodního speciálu BMW. Na počátku roku 1987 byl představen první kabriolet BMW trojkové řady. Ten se stal předchůdcem námi testovaného vozu. V témže roce se představilo BMW 320i Touring. V roce 1988 BMW přešlo na elektronické vstřikování Bosch Motronic. Představen byl také důkladný facelift trojkové řady po vzoru paketu M3.

V roce 1990 vybuchla supernova v podobě nové generace trojkového modelu pod kódovým označením E36. Designér Claus Luthe stvořil velké dílo inspirované  BMW osmičkové řady. Základem se opět stala motorizace 316i (74kW), následovala 318i (84kW), šestiválce 2,0 (110kW) a 2,5 (142kW) a nový turbodiesel 325td (85kW). Nelze přitom zapomenout ani na pozdější vylepšení šestiválců variabilním časováním ventilů VANOS.

V roce 1992 se představilo zbrusu nové Coupé, v roce 1993 kabriolet a verze M3, v roce 1994 pak Compact, tedy zkrácené trojkové BMW, jehož ideovým nástupcem je BMW jedničkové řady. Teprve v roce 1995 se představilo kombi Touring a o rok později prošla trojka decentním faceliftem. Samozřejmostí byl neustálý vývoj motorů, v této oblasti je BMW posedlé úspěchem a motory podle toho jezdí - spolehlivě a rychle.

V roce 1998 se představila nová generace E46, ovšem BMW E36 se ve verzi Touring vyrábělo do roku 1999, kabriolet do roku 2000 a Compact až do roku 2001.

Motorizace pod kapotou BMW E36 Cabrio

Základem nabídky byl čtyřválec o objemu 1 796 ccm, ze kterého poskytoval výkon 85 kW(115 k) při 5 500 ot./min. Největší točivý moment činil 168 Nm při 3 900 ot./min. Poměrně nízko posazené maximum výkonu, maximální rychlost 194 km/h a především kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km vyrovnávaly fakt, že BMW s ním zrychlovalo na stovku za nepřesvědčivých 12,5 s. Právě tento motor jsme měli v testu a přes jeho stáří ho můžeme doporučit jako poměrně dobrou volbu. Nafta se pod kapotou kabrioletu BMW generace E36 nenabízela a tak pro spořivé řidiče zůstává jedinou možností námi testovaná osmnáctistovka.

Dalším v nabídce byl dvoulitrový šestiválec o objemu 1 991 ccm s výkonem 110 kW (150 k) při 5 900 ot./min, největší točivý moment činil 190 Nm při 4 200 ot./min. Na svou dobu vysoký výkon už stačil k bezpečnému překonání dvousetkilometrové hranice a spotřeba stoupla pouze o jeden litr benzinu oproti osmnáctistovce. Tento motor můžeme bezezbytku doporučit jako spolehlivý držák.

bmw_318cabrio1rev/P1600694.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600698.JPG bmw_318cabrio1rev/P1600701.JPG

Šestiválce zastupoval také motor o objemu 2 494 ccm byl dodáván také se čtyřventilovou technikou. Maximální výkon činil 141 kW (192 k) při 5 900 ot./min. Největší točivý moment činil 245 Nm při 4 200 ot./min. Maximální rychlost činila 229 km/h a spotřebu lze stlačit pod 10 l/100 km.

Dalším šestiválcem v řadě byla dvaosmička. Maximální výkon činil 142 kW (193 k) při 5 300 ot./min. Největší točivý moment 280 Nm je posazen k 3 950 ot./min, což slibuje zajímavé zážitky při akceleraci. Oba šestiválce jsou typickými představiteli kvalit motorů BMW - kultivované, krásně zvučící, výkonné a vzhledem k dynamice úsporné motory. Šetřílky neosloví, příznivce BMW určitě ano.

Na dosažení dvěstěpadesátikilometrové rychlosti si musíte pořídit M3. Šestiválec o objemu 2 990 ccm poskytuje maximální výkon na 210 kW (286 k) při 7 000 ot./min. Jízda s větrem ve vlasech tak bude pořádně rychlá. Jen sehnat kvalitní emtrojku v autobazaru je nadlidské úsilí...

Přednosti a nedostatky BMW E36

BMW E36 je do dnešních dnů poměrně moderní automobil jak designem, tak po technické stránce. K přednostem patří skvělé jízdní vlastnosti, perfektní ergonomie pracoviště řidiče, vynikající brzdy, komunikativní řízení, i po letech přesné řazení a kvalitní materiály v interiéru.

K nedostatkům patří málo místa na zadních sedadlech, na dnešní poměry stísněný interiér, případně malá odolnost čepů přední nápravy vůči česko-ukrajinským vozovkám. K častým závadám patří praskající hlavy válců u výkonnějších benzinových motorů a také u trubodieselů, vůle v čepech a silentblocích přední nápravy, karbonem zanesená zdvihátka ventilů anebo koroze karosérie, protože BMW zpočátku ještě nepoužívalo ochranu pozinkováním.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW X3 3
Rok výroby: 2004
Stav: 195 000 km
Cena: 190 000 Kč
BMW Řada 1 2
Rok výroby: 2004
Stav: 158 000 km
Cena: 145 000 Kč
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2000
Stav: 129 000 km
Cena: 130 000 Kč