Test BMW 316ti: jen lepší Golf...?

Compact, odvozený generacích od řady 3, se stal návratem BMW mezi malá auta. Vzykoušeli jsme model 316ti z roku 2003.
Seznam kapitol
  1. Úspěšný krok do neznáma, Zrání, Revoluční motor
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř, Přijatelný zavazadelník
  3. Za volantem, Motor nakonec neoslnil, Na silnici, A vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Úspěšný krok do neznáma

Pro některé kompakt řady 3 není pravým BMW (k dispozici byl navíc jediný šestiválec; tehdy to ještě bylo chápáno jak nemístné, dnes v Mnichově počítají s tříválci...), pro jiné pak lze v dané třídě koupit lépe. Tak či onak, značce BMW se její krok do dávno opuštěných vod nakonec vyplatil.

První generace byla uvedena v roce 1994 pod označením E36/5, což naznačuje její přímou příbuznost s tehdejší „trojkou“. S ní sdílela celou příď včetně blatníků, nárazníku, světel nebo kapoty, naopak na opačném konci nesla poněkud bizarně působící, rázně ukončenou záď. Pod povrchovými panely se skrývala zvláštní směsice mechanických skupin. Zatímco přední náprava i s motory pocházela z řady E36, záď hostila kvůli prostorové hospodárnosti nápravu ze starší generace E30. Tento kompakt se setkal s rozporuplným přijetím. Podle některých šlo o nejlépe odladěný vůz z celé řady E36, jiní poukazovali na nedostatečnou směrovou stabilitu a nervózní průjezdy zatáčkami.

Tak či onak, do září roku 2000 se vyrobilo na 400 000 exemplářů, které splnily účel nového Compactu: přivábit nové zákazníky a přitom jim nabídnout plnohodnotnou techniku BMW. Plné dvě třetiny nových majitelů do té doby nikdy nevlastnily vůz BMW a více než polovina z nich koupila následně další BMW, označení Compact navíc nesl každý pátý vůz řady E36.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Isetta, 1955 / BMW Compact E36/5, 1994 / BMW 120i, 2005

Zrání

Na ženevském autosalonu se v roce 2001 představil zcela nový Compact druhé generace, který se stal již plnohodnotným členem řady 3 (E46). Zatímco jeho předchůdce vypadal na první pohled jako „trojka“ E36, ale jeho konstrukce nebyla zrovna „čistá“, u nové generace to bylo obráceně.

Podvozek zůstal beze změn (přes zdání z prvního pohledu včetně rozvoru náprav) převzat z aktuální řady 3, vzhled přídě se však nepodobal žádnému z tehdejších BMW. Bylo jasné, že se recept zdařil, mladí řidiči díky tomu měli k dispozici nový a komplexně stylisticky řešený kompakt, jenž představoval rovnocennou alternativu nejen prémiovým vozům Audi A3, ale také lépe vybaveným modelům Astra, Golf nebo Focus. Hendikepem mu byla výhradně třídveřová karosérie, neoddiskutovatelnými přednostmi ale byly plnohodnotná přední část interiéru z BMW 3 a pohon zadních kol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Revoluční motor

Základem se stal model 316 ti s mimořádně pokrokovým čtyřválcem 1,8 l (k čertu se zavádějícím značením), byli jsme proto rádi, že jsme našemu testu mohli podrobit právě tento vůz.

Jeho čtyřválcový motor totiž byl první sériovou jednotkou v dějinách, jež postrádala škrticí klapku (ta v podstatě v sacím traktu zůstala, ovšem pouze pro nouzové situace). Její úlohu převzal systém plně variabilního časování a zdvihu sacích ventilů Valvetronic, jenž vzešel z kombinace stávající soustavy Double Vanos (zajišťující změnu relativní polohy vačkového a klikového hřídele až o 60 stupňů) a elektromechanického zařízení, jež plynule mění zdvih sacích ventilů v rozmezí takřka jednoho centimetru (změna mezi krajními polohami přitom zabere pouhých 300 ms!). To přitom zcela eliminuje nutnost použití konvenční škrticí klapky, jež jinak bývá zdrojem velkých ztrát při turbulencích okolo částečně otevřené klapky.

Díky tomu výrobce sliboval snížení spotřeby o více než 10 %, plynulejší průběh výkonu i rychlejší reakci na sešlápnutí plynového pedálu. BMW 316ti se podle dobových tabulek AuTec Group v roce 2001 u nás prodávalo za ceny od 752 000 Kč, vrcholný šestiválec 325 ti (2,5 l Double Vanos, 192 koní/ 141 kW) pak přišel na 1 094 200 Kč. V závislosti na čase a prostoru se dodávaly ještě tři dvoulitrové motory 318 ti (2,0 l, 105 kW) a vznětové 318 td a 320 td s výkonem 85 a 110 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úspěšný krok do neznáma, Zrání, Revoluční motor
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř, Přijatelný zavazadelník
  3. Za volantem, Motor nakonec neoslnil, Na silnici, A vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků