Kapitoly článku:
Brilantní podvozek
Dokonale odladěné pérování, přesun točivého momentu na zadní kola a řízení izolované od hnacího ústrojí, to jsou ty zásadní esence pro namíchání úžasného elixíru k dosažení úžasného pocit z jízdy. A o charakteristice samotného motoru se nebavme, BMW 1 vám nabídne stejně přímočaré ovládání jak v základním provedení 116i, tak i ve vyšperkované verzi 125d opatřené škálou paketů a prvků příplatkové výbavy, ale také několika kily navíc.
Vůz vypadá díky příplatkové výbavě dynamicky, i když stojí
Zkoušený vůz byl v nezatíženém stavu pocitově mírně těžší na předek, což mu ale v ničem neubíralo na stabilitě a přesné kontrole za všech okolností. Až otrocky poslouchá pokyny řidiče skrze volant, spojku, plyn a předimenzovanou brzdovou soustavu s plynulým nástupem výkonu. S rostoucím zatížením se jeho jízdní vlastnosti a reakce kupodivu prakticky neměnily, a to jsme si s plným vytížením udělali výlet až na samotný východ Slovenska.
Za šera si tento vůz s žádným jiným určitě nespletete
A když už jsme u toho, i při plném vytížení a na špatných vozovkách zůstává sportovní podvozek M v kombinaci s osmnáctipalcovými ráfky překvapivě komfortní, žádný nekompromisní kostitřas to rozhodně není. Je až svůdně snadné projíždět zatáčky na hranici adheze, kde se BMW 125d chová sebejistě a hbitě reaguje na pokyny řidiče.
Při prošlápnutí plynového pedálu k podlaze zároveň cítíte přesně definovaný poměr řidičem řízené přetáčivosti naznačované napadením na vnější zadní kolo, pokud své schopnosti v rámci fyzikálních zákonů poněkud „přehvízdnete“, můžete se spolehnout na jemně a včas zasahující systémy elektronického řízení podvozku.
Výhled z vozu je až na nízkou hranu čelního skla vynikající
Zvláště v táhlých zatáčkách s kvalitním povrchem je taková jízda skutečným požitkem. Směrová stabilita v přímém směru je vlivem dlouhého rozvoru s krátkými převisy bezproblémová a neztratíte se s ní ani při rychlé jízdě po dálnici. Vůz nerozhází ani sekvence příčných nerovností, ani podélné koleje (s ohledem na použitá kola je to až s podivem), ani prudké brzdění v zatáčce.
Muší hřbitov...
Dlužno poznamenat, že na takovou svižnou jízdu nemusíte být žádný závodník, protože chování vozu v krajních mezích si osvojíte velmi snadno.
A vystupujeme
Zkoušený vůz BMW 125d dokazuje, že silný naftový motor ani spousta příplatkové výbavy z auta sportovní náčiní neudělají. Ale o to tomuto vozu evidentně nejde, jeho ambice jsou jinde. Nejlépe se cítí na dlouhých trasách a ve svižném tempu, v dálničním či meziměstském provozu oceníte přebytek výkonu nejvíce.
Také v serpentinách se podvozek cítí zcela suverénně, ale tam již zaznamenáte jistou těžkopádnost pohonné jednotky, o níž byla řeč výše. A spotřeba? Celkem jsme s vozem během týdne ujeli 1 800 km s průměrem 5,8 l/100 km. Je to sice skoro o litr více, než udává výrobce, ale s ohledem na výkon a styl jízdy s častým využíváním výkonového potenciálu jsme ji hodnotili jako velmi příznivou.
Testovaný vůz BMW 125d zanechal velmi dobrý dojem
Ani při velmi svižné jízdě jsme se za žádných okolností nedostali přes 7 l/100 km, nejčastěji se spotřeba pohybovala okolo 6 l/100 km a při vyloženě klidné jízdě jsme ji srazili i hluboko pod 5 l/100 km. Tento vůz je v rámci konkurence skutečným unikátem, navíc jde o stroj technicky mimořádně vyspělý a precizně zpracovaný. Všechno ale něco stojí a za vůz na snímcích zaplatíte vysoko přes 1 mil. Kč.
A ještě jedna poznámka: emblémy divize M podle našeho názoru na takové auto zkrátka nepatří...
Technické údaje: BMW 125d
Rok • stupeň výbavy
2012 • M Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Nejvyšší výkon
160 kW (218 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 500 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,5 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
360 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
52 l
Hmotnost: provozní • celková
1 465 kg • 1 920 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,0 • 4,3 • 4,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 569 mm
Rozměr pneumatik
205/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 324 × 1 765 × 1 421 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 400 ot./min. | – | – |
3 | 2 100 ot./min. | 3 700 ot./min. | – |
4 | 1 400 ot./min. | 2 700 ot./min. | 3 800 ot./min. |
5 | – | 2 100 ot./min. | 3 100 ot./min. |
6 | – | 1 700 ot./min. | 2 500 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 46 db |
50 km/h (4. st.) | 61 db |
130 km/h (5. st.) | 71 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 7,11 s |
2 | 6,76 s |
3 | 6,81 s |
Průměr | 6,893 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 4,24 s |
4. stupeň | 5,66 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 6,34 s |
5. stupeň | 7,39 s |