114
Fotogalerie

Test: BMW 125d - 218 dušených naftových koní

Kapitoly článku:


Brilantní podvozek

Dokonale odladěné pérování, přesun točivého momentu na zadní kola a řízení izolované od hnacího ústrojí, to jsou ty zásadní esence pro namíchání úžasného elixíru k dosažení úžasného pocit z jízdy. A o charakteristice samotného motoru se nebavme, BMW 1 vám nabídne stejně přímočaré ovládání jak v základním provedení 116i, tak i ve vyšperkované verzi 125d opatřené škálou paketů a prvků příplatkové výbavy, ale také několika kily navíc.

P1110924.JPGP1110917.JPGP1110906.JPG
Vůz vypadá díky příplatkové výbavě dynamicky, i když stojí

Zkoušený vůz byl v nezatíženém stavu pocitově mírně těžší na předek, což mu ale v ničem neubíralo na stabilitě a přesné kontrole za všech okolností. Až otrocky poslouchá pokyny řidiče skrze volant, spojku, plyn a předimenzovanou brzdovou soustavu s plynulým nástupem výkonu. S rostoucím zatížením se jeho jízdní vlastnosti a reakce kupodivu prakticky neměnily, a to jsme si s plným vytížením udělali výlet až na samotný východ Slovenska.

P1110936.JPGP1110947.JPGP1110946.JPGP1110911.JPGP1110944.JPGP1110940.JPG
Za šera si tento vůz s žádným jiným určitě nespletete

A když už jsme u toho, i při plném vytížení a na špatných vozovkách zůstává sportovní podvozek M v kombinaci s osmnáctipalcovými ráfky překvapivě komfortní, žádný nekompromisní kostitřas to rozhodně není. Je až svůdně snadné projíždět zatáčky na hranici adheze, kde se BMW 125d chová sebejistě a hbitě reaguje na pokyny řidiče.

Při prošlápnutí plynového pedálu k podlaze zároveň cítíte přesně definovaný poměr řidičem řízené přetáčivosti naznačované napadením na vnější zadní kolo, pokud své schopnosti v rámci fyzikálních zákonů poněkud „přehvízdnete“, můžete se spolehnout na jemně a včas zasahující systémy elektronického řízení podvozku.

P1110925.JPGP1110919.JPGP1110910.JPG
Výhled z vozu je až na nízkou hranu čelního skla vynikající

Zvláště v táhlých zatáčkách s kvalitním povrchem je taková jízda skutečným požitkem. Směrová stabilita v přímém směru je vlivem dlouhého rozvoru s krátkými převisy bezproblémová a neztratíte se s ní ani při rychlé jízdě po dálnici. Vůz nerozhází ani sekvence příčných nerovností, ani podélné koleje (s ohledem na použitá kola je to až s podivem), ani prudké brzdění v zatáčce.

P1110948.JPGP1110929.JPGP1110931.JPG
Muší hřbitov...

Dlužno poznamenat, že na takovou svižnou jízdu nemusíte být žádný závodník, protože chování vozu v krajních mezích si osvojíte velmi snadno. 

A vystupujeme

Zkoušený vůz BMW 125d dokazuje, že silný naftový motor ani spousta příplatkové výbavy z auta sportovní náčiní neudělají. Ale o to tomuto vozu evidentně nejde, jeho ambice jsou jinde. Nejlépe se cítí na dlouhých trasách a ve svižném tempu, v dálničním či meziměstském provozu oceníte přebytek výkonu nejvíce.

Také v serpentinách se podvozek cítí zcela suverénně, ale tam již zaznamenáte jistou těžkopádnost pohonné jednotky, o níž byla řeč výše. A spotřeba? Celkem jsme s vozem během týdne ujeli 1 800 km s průměrem 5,8 l/100 km. Je to sice skoro o litr více, než udává výrobce, ale s ohledem na výkon a styl jízdy s častým využíváním výkonového potenciálu jsme ji hodnotili jako velmi příznivou.

P1110943.JPGP1110907.JPGP1110942.JPG
Testovaný vůz BMW 125d zanechal velmi dobrý dojem

Ani při velmi svižné jízdě jsme se za žádných okolností nedostali přes 7 l/100 km, nejčastěji se spotřeba pohybovala okolo 6 l/100 km a při vyloženě klidné jízdě jsme ji srazili i hluboko pod 5 l/100 km. Tento vůz je v rámci konkurence skutečným unikátem, navíc jde o stroj technicky mimořádně vyspělý a precizně zpracovaný. Všechno ale něco stojí a za vůz na snímcích zaplatíte vysoko přes 1 mil. Kč.

A ještě jedna poznámka: emblémy divize M podle našeho názoru na takové auto zkrátka nepatří...

Technické údaje: BMW 125d

Rok • stupeň výbavy
2012 • M Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 995 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
16,5:1
Nejvyšší výkon
160 kW (218 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 500 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,5 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
360 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
52 l
Hmotnost: provozní • celková
1 465 kg • 1 920 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,0 • 4,3 • 4,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 690 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 535 mm • 1 569 mm
Rozměr pneumatik
205/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 324 × 1 765 × 1 421 mm

Naměřené hodnoty

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
23 400 ot./min.
32 100 ot./min.3 700 ot./min.
41 400 ot./min.2 700 ot./min.3 800 ot./min.
52 100 ot./min.3 100 ot./min.
61 700 ot./min.2 500 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh46 db
50 km/h (4. st.)61 db
130 km/h (5. st.)71 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
17,11 s
26,76 s
36,81 s
Průměr6,893 s
60 – 100 km/h
3. stupeň4,24 s
4. stupeň5,66 s
80 – 120 km/h
4. stupeň6,34 s
5. stupeň7,39 s

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud