Test: BMW 125d - 218 dušených naftových koní

Vyzkoušeli jsme v současnosti nejvýkonnější provedení nejmenší mnichovské řady BMW 1. Šlo o vůz 125d opatřený sportovním paketem M a širokou škálou další příplatkové výbavy. To auto sice je pekelně rychlé, ale vyloženě „sportovní“ nikoli…
Seznam kapitol
  1. Rarita, Odvážné rozhodnutí, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Na palubě
  3. Slušný zavazadelník, Za volantem, Motor s oslnivým výkonem
  4. Brilantní podvozek, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie (113x foto)

Rarita

Ať už se vám aktuální generace BMW 1 líbí nebo ne, je třeba uznat, že toto auto skutečně vyniká. Otázku stylingu nechme stranou, je to prostě jediné auto své třídy, jež si zachovává klasické uspořádání pohonné soustavy s podélně uloženým motorem vpředu a pohonem výhradně zadních kol (žádná „čtyřkolka“ v této řadě k dispozici není).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125d

A „vynikající“ automobily máme velice rádi, neboť jich je stále méně, navíc letošní pařížský koncept BMW Active Tourer naznačuje, že také u BMW v dohledné době počítají v segmentu menších vozů se zástavbou konvenčního uspořádání s motorem vpředu napříč před poháněnou nápravou. Takže si užívejme posledních závanů „starých dobrých časů“, kdy se sportovní auto bez klasického uspořádání zkrátka neobešlo.

Testy | BMW

Svezení s BMW 135i Performance Paket

Ale dost nostalgie, je třeba dodat, že ani BMW 125d není žádným ingotem, ale veskrze moderním vozem, jenž plní všechny soudobé požadavky na jízdní komfort a stabilitu. Již na počátku letošního roku jsme pro vás otestovali (v té době) nejlevnější provedení řady F20 v podobě hatchbacku BMW 116i, který nyní doplňujeme testem auta z opačného spektra nabídky: nejvýkonnějším modelem BMW 125d, jenž je s výjimkou špičkového typu BMW M135i rovněž nejsilnější verzí celé řady BMW 1 (F20).

Testy | Zajímavosti | Sportovní auta | Premiéry | BMW | Design

Test: BMW 116i – stále svojí cestou, byť s klopýtáním

A na zmíněný test odkazujeme všechny čtenáře, kteří si chtějí přečíst podrobnosti o dějinách malých BMW, specifických rysech aktuální generace F20, nabídce dostupných verzí, motorů a výbav či technických zajímavostech, přičemž v následujících řádcích se budeme věnovat především odlišnostem verze BMW 125d a testovaného automobilu.

Odvážné rozhodnutí 

Většina současných automobilistů slyší hlavně na výsledky laboratorních nárazových testů, praktičnost, prostor a provozní náklady. Proto bylo zachování klasické koncepce pro novou „jedničku“ poměrně odvážným krokem, neboť vůz snad až na spotřebu paliva nad konkurencí v žádném z těchto parametrů vyloženě nevítězí. Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě jízdní výkony a dojmy, k nimž se vrátíme později.

BMW

BMW řady 1 představeno v detailech

V případě řady F20 bylo snahou konstruktérů vytvořit zcela nové BMW, jež by se na jedné straně drželo všech vlastností, pro něž byla BMW slavná (hlavně vynikajících jízdních vlastností a řidičských zážitků), a na straně druhé vyhovovalo aktuálním požadavkům na (často až bezhlavé) snižování emisí shrnuté u BMW pod obchodní značku EfficientDynamics.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z jednoho rodu: nahoře spartánštější BMW 116i, dole dvakrát tak drahé BMW 125d M sport

Nový hatchback BMW 1 si zachovává základní proporce generace E81 s dlouhou přídí a dosti strmým čelním sklem, jehož horní hrana do značné míry omezuje řidičův výhled vzhůru, třeba na semafor. Ale co je hlavní, nové BMW 1 zůstává jediným automobilem své kategorie, který nabízí výhradně klasickou koncepci s pohonem zadních kol, což ale bohužel patří k posledním vlastnostem „jedničky“ odkazujícím na někdejší věhlas „mnichovské vrtule“.

Ano, již to zde zdůrazněno bylo, ale koncepce pohonu je v případě tohoto vozu skutečně významnější, než byste čekali.

Nabídka verzí

V řadě BMW dnes najdeme celou řadu variant, kterých je jen v pětidveřovém provedení deset a sahají od dostupných typů 114i a 116d ED s průměrnou spotřebou 3,8 l/100 km přes silnější 118i či 120d až po špičkové verze 125i a 125d korunované BMW M135i s výkonem 320 koní. Co se motorů týče, je však skutečnost poněkud prozaičtější: je jich jenom pět a liší se různým nastavením výkonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125d s paketem M aneb Důraz na detail (brzdy ani tato kola součástí paketu nejsou)

Mezi vznětovými i zážehovými motory jde výhradně o čtyřválce s objemem 1,6 a 2,0 l, které jsou (stejně jako špičkový „třílitr“ M135i) opatřeny ve všech případech přeplňováním. Standardem jsou šestistupňové převodovky s manuálním řazením, s výjimkou základních verzí 114i a 116d ED si lze přiobjednat osmistupňový „automat“ Steptronic.

Základem pro všechny verze jsou soustava řízeného (a také odpojitelného) zhášení motoru start/stop a jistým (a s ohledem na obvyklé servisní náklady oficiálních servisů prémiových značek nikoli zanedbatelným) benefitem je standardní záruka na 5 let, resp. 100 000 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rarita, Odvážné rozhodnutí, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Na palubě
  3. Slušný zavazadelník, Za volantem, Motor s oslnivým výkonem
  4. Brilantní podvozek, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie (113x foto)
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 139 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků