Kapitoly článku:
- Začalo to harakiri, Průšvih pokračuje, Zpátky ve stopě
- Nabídka verzí, Vlastní cestou, ale řádně zaplacenou, Motory: výhradně s turby a systémem start/stop
- Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř, Zavazadelník vyhoví…
- Za volantem, Na silnici, Vady na kráse
- EfficientDynamics v praxi, Radikálně s Eco Pro, A vystupujeme
- Technické údaje, naměřené hodnoty
- Fotogalerie (113x foto)
Zkoušený vůz
K dispozici jsme měli základní, tedy papírově nejlevnější provedení celé řady 1, model BMW 116i. Tento vůz byl ale v rámci referenční flotily novinářských aut „dosázen“ do slušné výbavy. Měli jsme tedy k dispozici nejslabší provedení zážehového motoru v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou.
V seznamu příplatkové výbavy najdeme především prvky sady Advantage Plus (tj. bi-xenonové světlomety, multifunkční volant, přední mlhovky, atd.), dále pak metalízu, sportovní volant, vyhřívání předních sedadel, automatické stěrače a hlavní světlomety, tempomat, rádio s Bluetooth a USB a parkovací asistent PDC s čidly vpředu i vzadu a grafickým zobrazením na centrálním displeji v horní části středové konzole.
BMW 116i (F20) |
Rok výroby | 2011 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 802 825 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 630 000 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano (elektrický) |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, DSC, DTC |
Centrální zamykání | Ano na DO |
El. ovládání oken | Ano, 4x, jednodotykové |
El. ovládání zrcátek | Ano, vč. vyhřívání |
Čalounění | Textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, man. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | Ano, s CD a MP3 a vstupy AUX a USB |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano, orig. |
Xenonové světlomety | Ano, bi-xenonové |
Palubní počítač | Ano |
Na první pohled
Nový hatchback BMW 1 (F20) si zachovává základní proporce předchozí generace E81 s dlouhou přídí a dosti strmým čelním sklem, jehož horní hrana do značné míry omezuje řidičův výhled vzhůru, třeba na semafor. Přídi připomínající novou „sedmičku“ dominují ohromné „ledvinky“ a obrovské svítily.
Nemohu si pomoci, ale i na mých snímcích toto BMW vypadá poněkud obludně, nicméně musím potvrdit, že při přímém setkání stroj působí jako stylisticky překvapivě vyvážený celek. Za předními koly na hrany předních svítilen navazují výrazné prolisy v úrovni dveřních klik, jež se setkávají v náznakové odtahové hraně na výklopném víku zavazadlového prostoru.
Z generace E81 byla převzata také linka zdvihající se od paty předního blatníku spodními okraji bočních dveří až k zadním svítilnám.
Uvnitř
Ani po zvětšení objemu interiéru nejde v žádném případě o pětimístný automobil. Řidič a jeho spolujezdec se mohou těšit skutečně královskému prostoru (dokonce ani středový tunel nijak neomezuje jejich kolena), nicméně na zadních sedadlech se v přiměřeném pohodlí usadí jen dva pasažíři průměrného vzrůstu.
Interiér je pohodlně přístupný rozměrnými a do široka se otevírajícími dveřmi, ale přístup k zadní sedadlům je omezen nevhodně tvarovanými hranami sedáků, jejichž textilní potah je předurčen k trvalým stopám od špinavých bot. Šířku prostoru navíc omezují obklady zasahujících podběhů zadních kol.
Útroby vozu BMW 116i jsou obloženy poměrně kvalitními, na omak příjemnými, ale především velmi dobře zpracovanými a sestavenými plasty, sedadla pak jsou potažena odolným textilem. Přední sedadla nepůsobí nijak sportovním dojmem, ale cestujícím zajistí překvapivě dobrou stabilitu i v ostřeji projížděných zatáčkách.
Tuhost opěradel je dobrá, ale regulaci jejich tuhosti bez příplatku nezískáte.
Výhled z vozu je velmi dobrý, za čímž stojí nejen rozměrná prosklená plocha karoserie, ale také velká a vhodně tvarovaná zpětná zrcátka. Odkládacích míst rozličných tvarů a účelů je v interiéru dostatek (ve všech dveřích, pod loketní opěrkou i ve středové konzoli), do schránky před spolujezdcem toho ale mnoho neuložíte.
Zavazadelník vyhoví…
… požadavkům na vozy nižší střední třídy. Víko se zvenčí odjišťuje stlačením továrního znaku a zdvihá se vzhůru do značné výšky, nicméně vstupní otvor je značně omezen ve své šířce a výšce nákladové hrany, takže se s přepravou rozměrnějších předmětů rozlučte. Za pravým podběhem kola je otevřená schránka pro drobnosti, vlevo pak uzavřená schránka pro lékárničku.
V rozích podlahy najdeme kotevní oka pro jištění nákladu i samostatné úchyty pro originální síť, pod ní se pak nachází pouze akumulátor a prostor pro lepicí sadu na defekt pneumatiky. Opěradla zadních sedadel lze sklápět na sedáky, čímž vzniká prakticky rovná plocha.
Není třeba při tom manipulovat ani důmyslně sklopnými hlavovými opěrkami, ani bezpečnostními pásy krajních sedadel, jež jsou přiloženy k obkladům podběhů a při manipulaci s opěradly se vám nebudou plést pod ruce.