Test: Bentley Continental GTC V8 – kouzlo každého detailu

Na jedné straně automobilového trhu najdeme modely typu Škody Rapid, na straně druhé exempláře s cenou řekněme dvacetkrát vyšší. O novém Rapidu už toho bylo napsáno až nezdravě mnoho, takže nastal ten správný čas vyzkoušet něco z trochu „jiného soudku“. Třeba Bentley Continental GTC V8 s pořizovací cenou přesahující hranici 4,5 milionu Kč.
Seznam kapitol
  1. Račte z cesty, Krása v každém detailu?
  2. Přes 300 km/h, Přirozeně, hlavně komfortně
  3. 2,5 tuny „neoblafneš“, Kouzlo každého detailu, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, možná si vzpomenete na zprávu z prosince minulého roku, která představovala novinku z dílny automobilky Bentley. Continental GT a GTC dostal nový motor. Nic zajímavého, takové zprávy jsou na denním pořádku. Jenže u tohoto modelu jde bez přehánění o historický okamžik, vůbec poprvé se totiž ve stávající generaci modelové řady Continental objevuje malý motor. Ano, stejně jako všechno ostatní, i pojem downsizing je velmi relativní. Zatímco třeba u Fiatu znamená slovo „malý“ dvouválcový motor, u Bentley jde o přechod z dvanáctiválce na osmiválec, který ale jen tak mimochodem nabídne dvě turbodmychadla, přímý vstřik paliva a parametry 507 koní a 660 Nm.

Zajímavosti | Design | Technika | Premiéry | Sportovní auta | Kabriolety | Kupé | Bentley

Bentley Continental: „hospodárný“ osmiválec V8 představen

Bohužel i ty nejluxusnější značky v dnešní době musí kvůli honbě za emisními limity produkovat tak trochu nesmyslná auta. Možná, že někteří lidé, kteří si pořídí Bentley GTC, budou řešit spotřebu, já si ale stále myslím, že tento model a jeho cenově srovnatelní konkurenti už plní spíše roli demonstrace známé písně „já na to mám…“ a spotřeba je to poslední, co se u auta s cenovkou 4,5 mil. Kč bude sledovat. Jenže ono těch ekologických prvků je zde více, ale k tomu se ještě dostaneme. Co vám ovšem mohu slíbit už teď, to je fakt, že na systém start/stop u GTC V8 nakonec nedošlo. Naštěstí… Určitě není potřeba zdůrazňovat, že dvanáctiválec, byť třeba stejně výkonný, se k autu podobného ražení hodí daleko více. Proč? Jednoduše. Protože je to dvanáctiválec.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Bentley Continental GTC je klasicky tvarované, majestátné a už od pohledu hodně luxusní auto. Tak to také má být.

Račte z cesty

Zanechme ale teoretizování, jaké vlastně tohle auto doopravdy je? Mohu vám nabídnout čtyři hlavní dojmy, které se dostavily během prvních několika málo minut. Dojem číslo jedna – tento kabriolet je hrozně velký. Dojem číslo dva – tento kabriolet je hrozně těžký. Dojem číslo tři – tento kabriolet podle očekávání kvůli své pořizovací ceně není úplně pro každého, a když na motor trochu přitlačíte, začne ručička palivoměru padat v podobném stylu, jako pan Felix při svém rekordním seskoku, což je dojem číslo čtyři.

Testy | Bentley

Vyzkoušeli jsme Bentley pro ultrabohaté: Continental Flying Spur Speed

Ale abych se vyjádřil přesně, GTC V8 měří na délku 4806 mm (na tolik byste jej podle fotek asi netipovali), na šířku včetně zrcátek má 2227 mm, vysoký je 1403 mm a rozvor náprav dostal hodnotu 2746 mm. Co se hmotnosti týká, tak ta provozní má přibližně 2,5 tuny, maximální pak nemá daleko k hranici tří tun. A když už jsme u těch údajů, mohu doplnit, že palivová nádrž zvládne devadesát litrů. Mimochodem je to vzhledem k apetitu motoru objem z kategorie „tak akorát“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
GTC V8 poznáte kromě jiného podle dvou koncovek výfuku ve tvaru čísla osm.

Když jsem vypisoval ty čtyři hlavní dojmy, nezmínil jsem ten absolutně nejdůležitější. Když jsem testovací exemplář viděl poprvé naživo, napadlo mě jediné slovo – majestátný. Je to zkrátka obrovské a respekt budicí kabrio. Ještě než jsem dostal klíčky a vyrazil vstříc prvním kilometrů, říkal jsem si, že tohle by mohlo být jedno z těch aut, kterým ostatní řidiči velmi ochotně uhnou z cesty. Jak se později ukázalo, nemýlil jsem se.

Krása v každém detailu?

Design karoserie je možná trochu konzervativní, ale už na první pohled je všem jasné, že tady nejde o auto z cenové kategorie Škody Rapid. To samé pak platí o interiéru. Luxusní kůže, prošívané sedačky, detaily z kovu, který vás zastudí, když si na něj sáhnete, uprostřed palubní desky hodinky Breitling, luxusní audiosystém, luxusní tlačítka, luxusní detaily… Tedy takový byl alespoň první dojem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V interiéru je na první pohled vše v naprostém pořádku - luxusní detaily, precizní zpracování...

Se vzrůstajícím časem za volantem testovaného Bentley GTC se ale tento luxusní dojem nějak začal vytrácet. Postupně se totiž začaly objevovat více či méně podstatné drobnosti, které (nezlobte se na mě) nemají v autě dané cenové kategorie vůbec co dělat. Uvedu příklad. Sednete si za volant, začnete hledat luxusně zpracované startovací tlačítko a najednou si vlevo pod volantem všimnete něčeho, co dozajista upoutá vaši pozornost v poměrně negativním slova smyslu. Úplně holý zámek na klíček zapalování. Asi bych jej radši viděl někde schovaný, ale budiž.

Co mi přijde ale vůbec nejhorší, to je multimediální systém. Aha? Kdepak jsme ho viděli? Ve Volkswagenu Phaeton, nebo také v Multivanu. Nebo také ve Škodě Octavia. Stejná grafika, stejné zpracování, stejný styl. Být zákazníkem Bentley, tak speciálně toto bude věc, která mě rozčílí pokaždé, když si do auta sednu. Ale možná, že zákazníci Bentley neví, co vlastně nabízí automobily Volkswagen nebo dokonce Škoda.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Koncernová navigace nebo holý zámek vlevo pod volantem. Některé detaily příliš luxusní nejsou...

Je trochu s podivem, že model tak luxusní a drahé značky nedostane v dnešní multimediálně zaměřené době alespoň, když už to musí být koncernová záležitost, systém převzatý například z Audi A8. Ten je moderní a přeci jen vypadá podstatně lépe. Nepotěší ani displej palubní počítače. Opět jde o záležitost, která nefunguje špatně a kterou známe z modelů VW. Pořád bych jako zákazník uvažující o útratě nemalých financí vyžadoval od dané cenové kategorie přeci jen originalitu každého detailu.

Když se smíříme s prvky převzatými z podstatně levnějších koncernových modelů, dostaneme velice pohodlný interiér. Sedačky, kromě toho, že báječně vypadají, nabídnou také komfort adekvátní pořizovací ceně. Kdyby náhodou někdo chtěl vozit cestující také ve druhé řadě, měl by pamatovat na velmi malý prostor. Bez ohledu na vnější rozměry to vzadu vůbec není žádná sláva, což je ale u těchto kabrioletů obvyklé. A kdo by náhodou chtěl vozit lyže nebo jiné dlouhé předměty, tak ten má smůlu. Žádný otvor mezi zadními sedadly nenajdete. Inu daň za plátěnou skládací střechu, která má za zadními sedadly svůj pevně vymezený prostor. 

Následující kapitola
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 176 224 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků