65
Fotogalerie

Test Audi A7 Sportback 3.0 biTDI quattro: Prémiové svezení

Kapitoly článku:


Pokud se někdo rozhodne dát modelu A7 přednost před A6, asi tak neučiní kvůli praktičnosti. Od pohledu je jasné, že hlavně s kombíkem Avant nízké rádoby kupé nemůže v přepravní kapacitě soupeřit. Jestli ale ve Sportbacku spatřujete jen hezkou nepraktickou věc, budete jejími užitnými vlastnostmi příjemně překvapeni. Skládací kočárek a několik velkých cestovních zavazadel se pod její páté dveře vejde jako nic. A díky kombinaci sklopných zadních sedadel a velkého nakládacího otvoru můžete klidně zamířit i do obchodu s prémiovým naplocho baleným nábytkem, pokud něco takového existuje.

Dlouháni si vzadu nepohoví

Jestli něco omezuje využitelnost A7 v roli plnohodnotného rodinného vozu, není to její zavazadlový prostor, ale prostor pro cestující vzadu. Nízká a klesající střecha nebude vadit průměrně vzrostlým ženám a samozřejmě ani dětem, ale vytáhlý teenager už může mít smůlu. Ani místa pro nohy není tolik, kolik by mohl někdo očekávat při pohledu na majestátní vnější rozměry auta, ale na druhou stranu ho určitě není méně než třeba v modelech střední třídy.  

Audi A7 Sportback 3.0 biTDI 45.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 44.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 46.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 48.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 40.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 39.jpg
Objemný kufr a rozměrné páté dveře dělají z A7 daleko praktičtější auto, než by se mohlo zdát při pohledu na jeho nízkou siluetu; zadní sedadla vypadají luxusně, pohodlí cestujících je však omezeno nízkou střechou i obtížnějším nastupováním

Tvarování zadních sedadel i mohutnost středového tunelu dávají jasně najevo, že přeprava tří cestujících bude úkonem sice možným, ale nikoliv radostným. A nastupování do nízké karoserie může být pro starší cestující s omezenou pohyblivostí krajně obtížné. To samosebou platí o každém nízkém autě včetně všech „čtyřdveřových“ pseudokupé. Zde to zdůrazňujeme právě proto, že kvůli velkému a praktickému kufru by si někdo mohl vybrat A7 jako rodinné auto a pak zjistit, že s ním příbuzní nechtějí jezdit. Což, na druhou stranu, může být i výhoda…

A6 je levnější

Během testu jsme se opakovaně vyjadřovali o A7 tak trochu jako o třetí karosářské verzi A6, protože její technika tomu ostatně odpovídá. Pohled do ceníku nám ale ukáže, že Audi si tento model cení přece jen výš, jako jakýsi mezistupeň mezi A6 a A8.

Zatímco Audi A6 Avant 3.0 biTDI quattro stojí 1 576 900 Kč a sedan je ještě o šedesát sedm tisíc levnější, u ekvivalentní A7 Sportback najdete v ceníku částku 1 689 900 Kč. (Pro pořádek dodejme, že A8 je výrazně někde jinde, se 190kW dieselem začíná na 2 027 900 Kč.)

Sériová výbava není vůbec špatná. Pokud jste připraveni odolat svodům příplatkové výbavy, stále se nemusíte vzdávat například parkovacích senzorů, tempomatu, Bluetooth, dvouzónové klimatizace, elektricky ovládaných pátých dveří, sedadla řidiče s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou, voliče jízdních režimů Audi Drive Select nebo litých kol o velikosti 17 palců. Milým bonusem je, že standard obsahuje i LED světla.

Audi A7 Sportback 3.0 biTDI 41.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 62.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 63.jpg
Zadní spoiler se vysouvá automaticky nebo tlačítkem; Matrix LED světla s adaptivními funkcemi; kovaná dvacetipalcová kola kupodivu neznamenají tragický komfort odpružení

S takovým autem by se jistě dalo bez problémů žít a necítit se jako škudlil. Kdyby tedy neexistovala rozsáhlá paleta výbavy na přání, která vám připadá postradatelná jen do té doby, než vás ji prodejce nechá vyzkoušet při zkušební jízdě. Třeba jako v testovaném autě.

Samostatně je třeba zmínit soubor prvků, které se mohly výrazně podepsat na jízdním chování testované A7. Aktivní pneumatický podvozek stojí 55 900 Kč. Bez zkušenosti s A7 na ocelových pružinách nemůžeme říct, jestli se vyplatí, ale pokud jste přečetli celou kapitolu o jízdních vlastnostech, určitě jste poznali, že s jeho fungováním jsme byli náramně spokojeni. Naprostá povinnost je sportovní diferenciál za 30 100 Kč. U slabších modelů nepřináší tak citelnou výhodu, ale v kombinaci s mocným točivým momentem motoru dramaticky zlepšuje ovladatelnost při ostré jízdě v zatáčkách. A samozřejmě kola. Kovaná, dvacetipalcová. Audi za ně chce rozumných 17 200 Kč.

LED světlomety má A7 sériově, ale v testovaném autě byly lepší světla „LED Audi Matrix“ s adaptivními funkcemi za 27 500 Kč. Vzhledem k tomu, jak jsme se nad nimi rozplývali, je jasné, že bychom vám je vřele doporučili.

Postradatelné noční vidění vyjde na 57 300 Kč, kombinace přední a zadní kamery na 22 400, soustava asistenčních systémů (adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích, aktivní parkovací asistent, sledování mrtvých úhlů, ochrana před nárazem) 71 700 Kč. Jen o něco méně stojí navigace MMI 3G s dotykovým zadáváním a pevným diskem (69 400 Kč). Pak tu máme střešní okno za 32 700 Kč, audio Bose za 28 400, tónovaná skla vzadu za třináct tisíc… Ono se to naskládá.

Podvozkové zmatení

Překvapilo nás, že čalounění kůží Valcona v designu S Line stojí jen 24 500 Kč. A ještě mnohem víc nás překvapilo, když jsme si přečetli, že testovaná A7 měla také sportovní paket S line. Ten stojí 117 200 Kč a obsahuje nejen kovové pedály, černý strop, sportovní sedadla a volant a různé dekorační prvky, ale také sportovní podvozek snížený o 20 mm. V minulosti byl paket S Line u velkých Audi přesně tím, co dokonale zabilo veškerý komfort odpružení. Jenže jak jsme psali, testovaná A7 jezdila i na špatném povrchu velmi kulturně. Když si totiž přiobjednáte i pneumatický podvozek, jeho naladění je stejné pro všechny verze včetně S line.

Audi A7 Sportback 3.0 biTDI 18.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 19.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 17.jpg
Bezrámová okna vypadají elegantně, nelze je však zcela stáhnout. Vpředu zůstane trčet malý růžek, vzadu podstatně větší kus. Snad abyste nebyli v pokušení vystrkovat z okna loket…

A kolik že to stojí celé dohromady? Připomeňme, že v sériovém provedení vyjde A7 3.0 biTDI na 1,69 milionu. Testovaná konfigurace by ovšem měla v kupní smlouvě částku 2 637 699 Kč. Počítáte správně, to je navýšení o 947 799 Kč neboli o 56 % základní ceny. Jak při podobných příležitostech píšeme vždycky – jestli vás to pohoršuje, znamená to jen to, že nepatříte do cílové skupiny. Je nám líto.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud