72
Fotogalerie

Test: Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro – spousta muziky…

Kapitoly článku:


Klišé na tisíc procent

Když jsem přemýšlel nad titulkem tohoto testu, pořád dokola se mi hlavou honily názvy ve stylu „cestujeme první třídou“. Takový titulek už je strašlivě obehraný a stalo se z něj až odporné klišé, jenže někdy si člověk prostě nemůže pomoci a nic výstižnějšího nevymyslí. Jak už jsem zmínil, testovaná A6 byla s prominutím našlapaná výbavou a interiér podle toho samozřejmě vypadal.

Začít můžeme třeba u dřevěného obložení. K dispozici je více variant dřeva, ale tohle je asi to nejefektivnější. Designéři se údajně inspirovali u jachet (mně se pořád vybavovala situace, jak coby malý junák stavím dřevěný model rybářské lodi) a přestože jsem se setkal s názory, že výsledek za moc nestojí, dost se mi líbí.

audi_a6_int_13.jpgaudi_a6_int_15.jpgaudi_a6_int_16.jpg
Dřevěné obložení ve stylu lodní paluby je hodně efektní. U motorových jachet také designéři hledali inspiraci, když navrhovali tvar voliče automatické převodovky. 

A důvodem může být třeba to, že podobnou věc budete u konkurentů shánět jen těžko. Samozřejmostí je čalounění v našem případě světlou kůží, přímo precizní zpracování, kvalitní materiály… Můžeme zde, respektive v diskuzi, polemizovat nad praktickou stránkou věci (sedadlo řidiče se už dost důrazně hlásilo o vyčištění), ale dojem světlé provedení interiéru dělá maximálně luxusní.

Dostatek pro čtyři

Už při představování modelu A8 Audi hrdě prohlašovalo, že tvar karoserie je dynamický a tak trochu si hraje na velké kupé. To stejné platí také pro menší A6 v provedení sedan a z toho samozřejmě pramení nevýhoda (jaká to asi bude) v podobě malého prostoru pro hlavy zadních cestujících. V téměř všech ostatních ohledech není u A6 nejmenší problém. Avant logicky zmíněný nedostatek jednou provždy odstranil.

audi_a6_int_03.jpgaudi_a6_int_18.jpg 
S místem není nikde žádný problém. Výjimku tvoří pouze pozice zadního prostředního cestujícího a prostor před levým kolenem řidiče.

Na téma prostoru mohu zmínit pouze dva nedostatky. Tunel pro systém pohonu všech kol je doslova obří, takže zadní lavice je v praxi spíše čtyřmístná, než pětimístná, protože prostřední cestující nemá kam dát nohy. Na druhý nedostatek jste upozornili v diskuzi pod článkem "Připravujeme: test Audi A6 Avant". Před levým kolenem řidiče není moc velká rezerva. Jako u všech ostatních koncernových modelů, také u A6 je před levým kolenem otočný ovladač světel. Mnohokrát se mi během testu stalo, že jsem si při vystupování kolenem rozsvítil světla.

Věcí nejdůležitější není u provedení Avant nic jiného, než zavazadelník. Kombi je oproti sedanu delší o jedenáct milimetrů a v základním uspořádání zvládne 565 l. Sedačky se sklápí téměř do roviny jednoduše pomocí páček v zavazadelníku. Maximálně získáte prostor o objemu 1680 l. Mimochodem šířka mezi podběhy je 1050 mm a naložit můžete předmět dlouhý nanejvýš 1966 mm. Podobně jako Passat Variant, také A6 Avant dokáže otevřít víko zavazadelníku v momentě, kdy strčíte nohu do příslušných míst pod zadním nárazníkem.

DSC_0833.jpgDSC_0837.jpg 
Objemný zavazadelník má pravidelný tvar. Sedačky lze sklpit jednoduše páčkami v zavazadelníku. Výsledná plocha ale není zcela rovná.

Jenom pět set?

Nabídka motorizací pro A6 Avant je poměrně široká. Pořídit můžete jak čtyřválcové dvoulitry TDI nebo TFSI, tak silnější 2.8 FSI nebo 3.0 TFSI. Téměř jistě se ale největšímu zájmu na českém trhu budou těšit šestiválce TDI. Tuzemští zákazníci mají jednoduše rádi velké motory a tolik skloňovaná finanční krize na tom nic zásadního nezměnila. Třílitrový diesel se ještě donedávna nabízel v provedeních 150 kW a 180 kW. Nás se týká silnější verze, která před časem stála na vrcholu nabídky. Jenže na trh přichází BiTDI s maximální výkonem 230 kW coby odpověď na neustálé uštěpačné poznámky, že BMW má skvělý a hodně výkonný naftový šestiválec a u Audi nabídnou pouze výrazně slabší vrchol.

Pravdou je, že základní parametry třílitrového šestiválce TDI nejsou v kontextu konkurence zas až tak dech beroucí. Výkon 180 kW a především točivý moment 500 Nm dostupný už od 1400 ot./min patří spíše do podprůměru. Ale jde jen o papírové údaje. A6 osazená tímto šestiválcem samozřejmě není pomalé auto. Maximální rychlost 243 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 6,3 s by pro denní potřeby měly bohatě postačit. Zátah motoru je řekněme solidní, i když si na něj musíte chvilku počkat.

DSC_0891.jpgDSC_0894.jpgDSC_0896.jpg
Motor 3.0 TDI v provedení o výkonu 180 kW nabízí solidní zátah a velmi dobrou spotřebu.

Důvodem je sedmistupňová dvouspojková převodovka. Motor si s ní výborně rozumí, ale reakce na plný plyn nejsou nejrychlejší. Než automat všechno připraví na maximální příděl newtonmetrů, chvilku to trvá. Tohle ovšem známe z jiných dvouspojek a když si na to zvyknete, nebudete mít nejmenší problém. K dispozici je také sportovní režim nebo manuální volba rychlostních stupňů pomocí pádel pod volantem.

Od naftového motoru každý očekává nízkou spotřebu a Audi A6 Avant není výjimkou. Ve městě si šestiválec řekl o deset až jedenáct litrů, mimo město jsem se bez nejmenších problémů dostal na 8,5 l/100 km a dálniční přesun rychlostí kolem 150 km/h zvedl toto číslo na 9,8 l/100 km. Všechno to jsou minimálně přijatelné hodnoty.

Ani A6 se nevyhnula systému stop/start. Nefunguje špatně, ale to nic nemění na tom, že jej stejně při jízdě ve městě raději vypnu. Nemám rád, když si najedu do křižovatky, sešlápnu brzdu a motor mi zhasne. Možná větší přínos než stop/start má režim Efficiency coby jedna z položek systému Audi Drive Select. Sice se odezva na plyn stane totálně mrtvou, ale ve městě to zas tolik nevadí a nějaké deci tímto způsobem ušetříte. 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud