Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Důstojnost, ne vzrušení

Audi A3 se stahovací střechou nepatří k nejvíc strhujícím autům na trhu, působí však jako prémiový produkt – nejen zpracováním a výbavou interiéru, ale i chováním na silnici.
Seznam kapitol
  1. Srovnání karosářských variant; Látka funguje výborně
  2. Dospělý, ale nepříliš hbitý podvozek; Neukážeme, nezaplatili jste si
  3. Verdikt; Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Audi A3 kabriolet není úplně horká novinka. Trvalo skoro rok od světové premiéry, než si našlo cestu do naší rubriky redakčních testů. Ale lepší pozdě než nikdy, předchozí generaci A3 jsme netestovali vůbec. To současný model zde vystoupil už dvakrát, pokaždé s karoserií sedan. Dnes se tedy zaměříme výhradně na to, co získáte – a co naopak ztratíte – když si v showroomu Audi vyberete „á-trojku“ se stahovací střechou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I s nataženou střechou je na A3 docela hezký pohled, což nebývá u kabrioletů pravidlem; testované auto bylo poháněno motorem 1.4 TFSI ve 103 kW variantě

Stejně jako další karosářské varianty Audi A3 je kabriolet pochopitelně založen na modulární koncernové platformě MQB a je o něco rozměrnější než předchozí generace. Audi uvádí mezigenerační nárůst délky o 18 cm, rozvoru o 2 cm a šířky rovněž o dva centimetry. Výška se ale o 15 milimetrů snížila. Stejně jako u Golfu a dalších MQB modelů je příčinou snaha o efektivnější aerodynamiku a tím i nižší nominální emise CO2, které by auto učinily dostupnější zákazníkům na trzích, kde se od emisí oxidu uhličitého odvozují registrační daně, silniční daň či podobné poplatky.

Nás ale víc než mezigenerační vývoj rozměrů zajímá vývoj mezikarosářský. Samonosná konstrukce bez opory v podobě pevné střechy principiálně vyžaduje dodatečné výztuhy, proto jsou kabriolety až na naprosté výjimky těžší, pomalejší a žíznivější než jiné karosářské varianty v ekvivalentní motorizaci. Nuže, jak ze srovnání s příbuznými vychází Audi A3 kabrio?

Pro přehlednost jsme vybrali motorizaci 1.4 TFSI 90, resp. 92 kW, která je podle webu Audi k dispozici pro všechny tři karosářské varianty. U testované 1.4 TFSI 103 kW loňského modelového roku tomu tak není.

Audi A3 1.4 TFSI: Srovnání karosářských variant

 A3 A3 SportbackA3 SedanA3 Cabrio
Provozní hmotnost (kg)1250128012901485
Celková hmotnost (kg)1735176517651910
0-100 km/h (s)9,39,59,310,7
Max. rychlost (km/h)203203212200
Komb. spotřeba (l/100 km)5,25,25,36
Objem zav. prostoru (l)365380425260

 

Vidíme, že ve srovnání s třídveřovým hatchbackem, ke kterému má (ne)praktičností nejblíž, je kabriolet bezmála o čtvrt tuny těžší, proto také výrazně pomalejší ve zrychlení a o 15 procent žíznivější v homologační zkoušce spotřeby. Co nabízí na oplátku?

Především propracovanou skládací střechu. Mechanismus vyrobený z hořčíku a oceli ji složí do prostoru za hlavami cestujících za pouhých 18 sekund. Navíc kvůli tomu nemusíte zastavovat, systém se nezdráhá pracovat v rychlosti až 50 km/h. K nezaplacení, když vás v pomalu popojíždějící koloně přepadne náhlá letní přeháňka.

Testy | Audi | Subaru | Sportovní auta | Srovnávací testy | Sedany | Audi A3

Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

Ovládání střechy je plně automatické, nemusíte se starat ani o západky na (hliníkovém) rámu čelního okna. Stačí jen držet tlačítko na konzole mezi sedadly – tahem nahoru střechu otevíráte, stiskem dolů zavřete.

Audi dosud nepodlehlo módě „pevných“ skládacích střech a nepochybně kvůli tomu přišlo o část zákazníků, kteří si nenechají vysvětlit, že kovová, plastová či skleněná střecha je drahý konstrukční kompromis, který nepřispívá k lepší kultivovanosti, tepelné pohodě ani bezpečnosti. Leda proti noži vandala má nespornou výhodu…

Látka funguje výborně

Skeptiky by měla přesvědčit zkušební jízda. Třívrstvá střecha kabrioletu A3 za horkého letního poledne nebrání klimatizaci v účinném ochlazení interiéru a naopak ve studeném ránu nepropouští ven teplo. Tady si opravdu není nač stěžovat. V testovaném autě navíc byla příplatková „akustická“ úprava střechy za sedm tisíc korun se silnější pěnovou vrstvou. Bez možnosti přímého srovnání samozřejmě neumíme říci, jestli se příplatek vyplatí, ale uvnitř testovaného auta každopádně panovalo i v dálničních rychlostech příjemné ticho.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Střechu složíte za pouhých 18 s a nemusíte kvůli tomu zastavovat, funguje až do 50 km/h

Při jízdě se staženou střechou neobtěžuje A3 posádku turbulencemi, které by cloumaly hlavou zespodu nebo ze strany, ale s výrazným proudem čistého vzduchu počítat musíte. Ve vyšších rychlostech pomůže vytažení oken nahoru (jedním tlačítkem) a instalace deflektoru, který najdete složený v kufru. Tím sice uděláte ze zadních sedadel jen další odkládací prostor, ale on by na nich stejně skoro nikdo sedět nechtěl.

Vzadu jednak citelně fouká a jednak se nedostává místa pro nohy – další oběť, kterou musí zájemce o A3 podstoupit, pokud se rozhodne pro verzi se stahovací střechou.

Radosti
Zpracování interiéru
Propracované ovládací rozhraní
Povedená přední sedadla
Komfortní, ale jistý podvozek
Přesné a lehké řazení
Promyšlená látková střecha
Starosti
Málo místa pro nohy vzadu
Na vyšší postavy uvnitř fouká
Větrný deflektor jen za příplatek
Nevýrazný zvuk a charakter motoru
Citelně vyšší hmotnost oproti hatchbacku
6  /10
58 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie58 fotografií
Audi A3 Cabrio 1.jpg Audi A3 Cabrio 4.jpg Audi A3 Cabrio 8.jpg
Následující kapitola
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků