Test: Americká houpačka Hyundai Terracan

Poněkud překvapivý tah udělala značka Hyundai, když přivedla na trh další vůz kategorie SUV. Vedle Santa Fe má ještě větší a pohodlnější Terracan. Charakterově se oba vozy odlišují - Terracan je typický vůz pro americké podmínky. Velký, silný, komfortní, až s příliš měkkým podvozkem.

Hyundai Terracan existuje na našem trhu ve dvou základních verzích – s motory 3,5 V6 a 2,9 CRDI. My jsme měli k testu ten druhý, o který je koneckonců větší zájem. Jezdili jsme s lépe vybavenou verzí Elegance, která nepostrádá kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, tmavá zadní skla atd. Sériově se do terracanů montuje pětistupňová samočinná převodovka, ale tady byl příplatkový čtyřstupňový automat (+ 70 000,- Kč).

 
Hyundai Terracan je rozhodně příjemným oživením už tak bohaté nabídky
vozů SUV na českém trhu

Terracan se dobře hodí do skupiny v USA velmi populárních vozů tohoto typu. Vnějšími rozměry je skutečně impozantní, téměř pětimetrovou délkou se řadí mezi největší. I výška 1840 mm hovoří sama za sebe. Zaoblené tvary působí elegantně, mohutnému dojmu přispívají i robustní prahy. V interiéru najdeme vše, co k drahému vozu patří. Elektronicky řízenou klimatizaci, šest reproduktorů audiosoustavy, dostatek odkládacích prostorů. Na displeji řídicí jednotky klimatizace je problematická nízká hladina intenzity záření číslic, takže v okamžiku rozsvícení světel pohasnou až pod samou hranici čitelnosti. zejména v zimním období to musí být problém.

 
Úzká optika projektorových multifokálních
světlometů s úzkým ohniskem výborně svítí

Cestující na zadních sedadlech mají neobyčejně velkorysý prostor ve všech směrech. Do vozu se na všechna sedadla nastupuje pohodlně a snadno. Velmi nepraktické je ale uložení náhradního kola. najdeme ho venku pod zavazadlovým prostorem a spouští se poměrně složitě pomocí pák a vrátků. Klika je v několika dílech na různých místech, například pod levou větší částí zadního sedadla a ve schránce kufru. Tam je i hever dobytný jen velmi nesnadno. Opravovat defekt v obtížných podmínkách nemůže být vůbec nic příjemného.

 
Vysoká sedadla nešetří pohodlím, řidičovo
má elektrické nastavování; Na zadních sedadlech je
místa také dost

Zato jízda je příjemná. Zejména těm, kteří se rádi pohoupou na měkkém podvozku a jedou po pěkné vozovce. Tady je terracan jako doma. Jakmile přejede na horší povrch, třeba roletu, ztrácí na stabilitě. Tlumiče a pérování jsou tak měkké, že vůz snadno rozhážou. Pokud překonáváme jen ojedinělou nerovnost, například zpomalovací prahy v městských ulicích, je to lahůdka. Ovšem se zhoršujícími se podmínkami pevnost stopy klesá. To platí i o rychlých průjezdech úzkými zatáčkami, kdy se vůz naklání a je třeba si zvyknout. Vedení stopy pomáhá i v takových podmínkách zapnutí pohonu 4x4. Stačí k tomu jednoduchý pohyb otočného spínače, jímž se uvádí do činnosti i redukovaný 4x4. Průchodnost terénem je velmi slušná, v tomto případě měkký podvozek nevadí. Terracan sice nemá karoserii na rámu jako pravý terénní vůz, ale v našich podmínkách to běžně stačí.

 
U voliče samočinné převodovky najdeme mezi sedadly i spínač pohonu 4x4
Indikace zařazeného programu převodovky je po americkém způsobu i na přístrojové desce

Téměř třílitrový turbodiesel common-rail má příznivý průběh křivky točivého momentu, takže maximum 333 N.m je k dispozici už od 2000/min. Automat tak nemusí příliš často řadit. V terénu si poradí i s velmi příkrým stoupáním bez ohledu na zátěž. Na dálnici chvíli trvá než se rozjede, ale potom bez obtíží drží ručičku tachometru v oblasti kolem 155 km/h. Největší rychlost jsme naměřili 159 km, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 s. Hyundai Terracan tedy není žádný drak, však také musí rozpohybovat pohotovostní hmotnost jednadvaceti a půl metráku. Těmto dimenzím odpovídá i objem palivové nádrže s velikostí 75 l. Na tolik nafty se dá ujet hodně daleko, zejména pokud nejezdíme moc po městě. Tady přeci jen spotřeba stoupá snadno až na 13 l/100 km, mimo město klesá na hodnotu pod 10 l/100 km. na dálnici při využití maximálních možností se pak opět zvyšuje k hranici 11 l/100 km.


Velikost zavazadlového prostoru se pohybuje od 750 do 2000 dm3

Testované vozidlo můžeme označit za pohodlný a solidní vůz s velkým prostorem pro cestující i zavazadla, jehož příznivé vlastnosti vyniknou zejména na kvalitní vozovce. neschází mu ani dostatečná průchodnost terénem. Velmi dobrá výbava a ušlechtilé materiály odpovídají automobilu cenové kategorie, která začíná u této podoby terracanu nad milionem a sto tisíci korunami.

 
Mohutný turbodiesel se projevuje velmi tiše;
Ani v terénu si nepočíná terracan zle

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Hyundai Getz 1.1
Rok výroby: 2006
Stav: 110 298 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2.4
Rok výroby: 2001
Stav: 162 090 km
Cena: 70 000 Kč
Hyundai Tucson 2.7
Rok výroby: 2004
Stav: 180 284 km
Cena: 70 000 Kč