60
Fotogalerie

Test Alpina B3 Biturbo Allrad: „em-trojka“ do nepohody

Kapitoly článku:


Na okreskách poněkud problematicky

To ale nic nemění na tom, že si za volantem užijete. A víc než dost. Alpina B3 sice není příkladem nejlehčího sportovního stroje, jenže pohon všech kol a skvěle fungující podvozek znamenají přísně, ale opravdu přísně neutrální vlastnosti.

Když tak vzpomínám na kilometry strávené za volantem, vybavuje se mi jenom jedna situace, kdy se objevila drobná nedotáčivost. To jsem takhle na letišti poslal Alpinu do devadesátistupňové zatáčky jako úplný amatér v nájezdové rychlosti hraničící se zdravým rozumem. Na okreskách byste museli zle neodhadnout rychlost, aby se vám auto začalo sunout po tečně ven. Nedotáčivost je termín, který prakticky nezná, na rozdíl od zmíněné M135i.

alpina_b3_52.JPGalpina_b3_55.JPG 
Možná není podvozkově tak precizní jako slavná M3, ale v reálném provozu bude i tak jedním z těch nejrychlejších. Alpina výborně kombinuje pohodlí a hodně expresní jízdu.

Řízení je elektromechanické, žádné hydraulické překvapení se nekonalo, ale v podstatě mu není mnoho co vytýkat. Reakce jsou i v komfortním režimu velmi přesné a citlivé, v režimu Sport se situace ještě v lepší obrátí. Kromě toho volant patří do kategorie tvarů, se kterými vám okamžitě ruce doslova srostou. Ono vůbec takové to splynutí s automobilem je zde věc, která se přihodí velmi rychle. 

Řízení je tedy velmi dobré, podvozek výborný. Nemá problém s rozbitými cestami, takže pro ČR ideál. Všechno to korunuje síla motoru, která je nevyčerpatelná. Tedy alespoň pokud se bavíme o jízdě po okreskách. Alpina si nechá v zatáčkách líbit hodně, a to i díky čtyřkolce.

Jakmile se dostanete na výjezd a dáte pedál na podlahu, vyrazí vstříc rovince s obrovskou razancí. Než se člověk rozkouká, jede 170 km/h a motor stále dává najevo, že vůbec není u konce se svými silami.

Cestování na dálnicích probíhá v následujícím stylu. Jedete si příjemných 120 km/h, zařazená osmička, pohoda. Dáte pedál na podlahu, převodovka podřadí na čtyřku, otáčky vyskočí k pěti tisícům a za pár sekund míjí tachometr číslo 200 km/h. Ve 170 km/h točí motor na osmičku 2500 ot./min a tváří se jakoby se nechumelilo. Ostatně ledasco o dynamice Alpiny prozradí přiložené video.

Během testu jsem chvíli zvažoval vyzkoušet maximálku, ale na německé dálnice to máme daleko a jak se ukázalo, letištní plochy jsou pro tyto hrátky ve spojení s B3 krátké. Kolem 230 km/h už akcelerace začíná pomalu slábnout a nad 250 km/h stoupá ručička tachometru velmi zvolna.

 

V kontextu disciplíny „na kolik to rozjedeš“ se sluší doplnit pár informací k brzdám. Nepodařilo se mi je unavit, a to ani po několika opakovaných brzdění z rychlostí kolem 250 km/h. Fungují výborně.

Alpina B3: M3 do nepohody

Alpina B3 Biturbo je pohodlnější M3, je to M3 do nepohody, což dokládá jak nutná přítomnost automatu, tak schopnost fungovat jako pohodlný sedan pro denní jízdy, tak také možnost pořídit si tuhle skoro M3 s pohonem všech kol. Ten sice přidá nějakých 70 kg na hmotnosti a podle mnoha názorů ubere na zábavě, já si ovšem myslím, že své opodstatnění minimálně u Alpiny rozhodně má.

Nová B3 asi pravověrné zastánce legendy s názvem M3 nepřesvědčí. Kdo chce ale univerzálnější stroj, toho Alpina velmi pravděpodobně dokáže zaujmout. Kromě všech schopností je zde faktor jisté exkluzivity, čemuž ostatně odpovídá i cena. Testovaný exemplář se dostal za hranici dvou milionů.

Technické údaje: Alpina B3 Biturbo

Rok
2013
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 979 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 89,6 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
301 kW (410 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
600 Nm při 3 000 až 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4 s
Nejvyšší rychlost
305 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
480 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 680 kg • 2 200 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,6 • 6,3 • 7,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 810 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 538 mm • 1 556 mm
Rozměr pneumatik
245/30 ZR20 vpředu, 265/30 ZR20 vzadu
Rozměry: délka × šířka × výška
4 628 × 1 811 × 1 406 mm

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud