Kapitoly článku:
- Velká očekávání, Bouřlivá doba nadějí, Odpovědný vývoj
- Nabízené verze a facelift, Zkoušený vůz, Na první pohled
- Uvnitř, Zavazadelník nepřekvapí, Za volantem, Na slinici
- A vystupujeme, Okem obchodníka, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Nabízené verze a facelift
Tří a pětidveřový hatchback Alfa Romeo 147 byl dodáván výhradně s čtyřválcovými motory. Zážehové jednotky zastupovaly agregáty s tradičními dvěma páry zapalovacích svíček na válec, a sice 1,6 TS ve výkonových verzích 77 a 88 kW a „dvoulitr“ naladěný na 110 kW a točivým momentem vrcholícím hodnotou 181 Nm (zprvu dostupný pouze s polosamočinnou převodovkou Selespeed). Vyznavači dieselů mohli zvolit původní 1,9 JTD o výkonu 81 kW.
Na sklonku roku 2004, kdy již po silnicích jezdilo 350 000 vozů tohoto typu, se Alfa 147 dočkala faceliftu, za nímž již nestál De Silva, ale Wolfgang Egger, jenž se podílel také na stavbě výchozího typu z roku 2000. Interiér dostal jiné obkladové materiály a nový přístrojový štít. Zvenčí se kromě nepatrně rozšířených zadních svítilen změny dotkly prakticky jen nových nárazníků a důsledně přepracvané přídě. Ta sice dostala agresivnější tvarování s většími světlomety umožňujícími instalaci xenonových výbojek, ale na druhou stranu přišla o řadu specifických rysů. Chromované „fousy“ ve spodní části nárazníku se staly minulostí a blinkry byly včleněny do hlavních světlometů. Boční blikače byly zvětšeny a již zmíněné nové nárazníky přišly o zbytky náznaků otěrových lišt, ten zadní navíc i o decentní vybrání pro usnadnění zdvihání víka zavazadlového prostoru.
Zážehové motory byly převzaty beze změn, v segmentu vznětových jednotek se novou volbou stalo čtyřventilové provedení jendotky 1,9 JTD Multijet, jež bylo rázem novým „trhačem asfaltu“, neboť vynikalo výkonem 110 kW, točivým momentem 305 Nm při 2 000 ot./min. a zrychlením z klidu na 100 km/h za 8,8 s.
Zkoušený vůz
Námi testovaná Alfa 147 pocházela již z faceliftované generace a disponovala nejslabším motorem 1,6 TS s výkonem jen stěží vynikajících 105 koní (77 kW) a středním výbavovým stupněm Progression (ve své době obklopeným řadami Impression a Distinctive). Po necelých třech letech provozu měla v rukou jediného majitele najeto slušných 57 000 km, její původ a průběh servisních prohlídek potvrdila telefonická konfrontace s prostějovským zastoupením, také z těchto důvodů jsme očekávali plně funkční a bezproblémový vůz.
Při první zběžné prohlídce vozu jsme byli spokojeni, nicméně teprve během testru jsme si všimli řady znepokojivých jevů. Práh dveří u řidičova spolujezdce „zdobily“ puchýřky rzi, přepínač vnitřního osvětlení nad předními sedadly nebylo možno aktivovat pro rozsvěcování při otevření dveří a brzdy byly zvlněné a za všech okolností házely (podobný neduh jsme zaznamenali také v testu Fiatu Bravo). Třmen na levém zadním kole navíc zůstával „viset“.
Na počátku testu byl, zřejmě po delším stání, poněkud ztuhlý mechanizmus řazení, jenž po vyřazení nevyhazoval na neutrál a opětovné vřazení rychlosti bylo díky tomu velmi komplikované a vyžadovalo poněkud zvýšené úsilí. K vozu byly přiloženy všechny potřebné dokumenty včetně faktur a servisní knížky a dva páry originálních klíčů (jen jeden z nich měl dálkové ovládání).
Vůz: | Alfa Romeo 147 1,6 TS Eco Progression |
Cena: | 209 000 Kč |
Rok výroby: | 2007 |
Stav tachometru: | 57 000 km |
Další záznamy: | Nové v CZ, 1. Majitel |
Servisní knížka: | Ano |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 6x |
El. řízení podvozku: | ABS, EBD |
Centrální zamykání: | Ano, na DO |
El. ovládání oken: | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek: | Ano |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, man. |
Stavitelný volant: | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná opěradla |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, man. |
Autorádio: | Ano, s přehrávačem CD, orig. |
Přední mlhová světla: | Ne |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ne |
Palubní počítač: | Ne |
Na první pohled
Černé lakování zkoušenému vozu slušelo a odpovídalo agresivně, přesto však jaksi tajemně tvářící se přídi, nějak jsme se srovnali i s černými plastovými zrcátky a instalací plechových disků a velkoplošných poklic. Pohled na toto auto naznačoval, že o žádnou stíhačku nepůjde, nicméně během soužití zaznamenáme řadu specifických rysů a vlastností. Příď vozu vyniká jasně ohraničenou maskou chladiče ve tvaru štítu z továrního znaku a přimračeným vzezřením k středu masky se zužujících světlometů. Kromě tenkých lišt na přídi a matně chromovaných klik na předních dveřích exteriér této alfy nehyzdily žádné nepatřičně stříbřité cetky. Přední blatníky zasahují až hluboko do kapoty, v níž najdeme výrazné prolisy propojující paty sloupků čelního okna s heraldickou maskou chladiče. Tvarování zadních svítilen naznačuje jakýsi škleb určený zřejmě těm řidičům, které se vám podaří předjet. Ale mnoho jich nebude...