Kapitoly článku:
Když se poklidně rozjedete, působí Tesla stejně jako typický hybrid, který má zrovna plně nabitou baterii. Pokud nejste zvyklí, ohromí vás bezhlučný pohyb a i při umírněném dávkování „plynu“ solidní dávka točivého momentu. Ale pokud jste jezdili třeba s Infiniti M45h, už vás ticho ani zvláštní charakter nepřekvapí.
Dokud se pohybujete po městě, nemáte ani šanci zjistit téměř nic o podvozku – cítíte, že auto je i na devatenáctkách s nízkoprofilovými pneumatikami vcelku pohodlné a s více než dvěma tunami hmotnosti stabilní, ale opět, není to nic, čím by bylo výjimečné třeba ve srovnání s oním hybridním Infiniti.
Díky absenci spalovacího motoru může Tesla nabídnout zavazadlový prostor i vpředu
Šok ale přijde ve chvíli, kdy minete značku „konec obce“ a poprvé pořádně šlápnete na pedál… hm, čeho vlastně? Elektřiny? No, říkejme tomu i nadále „plyn“.
Můžete vědět, že elektromotor poskytuje maximum točivého momentu v jakýchkoliv otáčkách. A určitě jste si přečetli, že Model S má 416 koní a 600 Nm. A 600 Nm je hodně, i když je máte k dispozici jen v určitých otáčkách. Ale 600 Nm neustále?
Zrychlení připomíná náraz lokomotivy
Přiznám se, že tak úplně přesně nevím, k jakému autu se spalovacím motorem bych měl Model S přirovnat. Řídil jsem několik aut s výkonem kolem 400 koní, ale žádné nezrychluje s takovou razancí a brutalitou. Okamžitý nástup zrychlení, bez prodlevy, bez postupného nárůstu otáček, prostě ihned, to připomíná onen příslovečný „náraz lokomotivy zezadu“.
Pokud jezdíte denně do práce Nissanem GT-R, pak vás Model S asi nijak nepřekvapí. Ale pokud jste zvyklí na cokoliv pomalejšího, tak vás šokuje.
S půjčeným autem za necelé tři miliony se člověku obvykle příliš nechce závodit na okreskách, takže vám bohužel neřeknu, jak se Tesla chová v rychlostech nad nějakých 110-120 km/h. Do této úrovně je zrychlení skutečně brutální, ale nad dálničním tempem již prý poněkud opadá, a pokud jste zvyklí na mohutnou akceleraci ve 160 nebo dokonce 200 km/h, máte smůlu.
V prvním případě bude zrychlení notně ospalejší, než jste u čtyřistakoňového stroje zvyklí, v druhém případě už budete za hranicí maximální rychlosti. A obě situace budou znamenat mnohem rychlejší úbytek energie v bateriích, než by se vám líbilo.
Ale největší překvapení přináší pokus o svižnější jízdu v pomalých, zatáčkovitých úsecích. Rychlost v přímce se od elektromobilu tak nějak očekává, byť její reálný projev je o něco brutálnější, než jste si možná představovali. Co vás ale překvapí, je odladění podvozku. S Ondrou jsme se shodli, že po prvních pár zatáčkách a projetých výmolech jsme ze spáchání tohoto díla začali podezřívat obyvatele hrdého Albionu.
Model S totiž jezdí podezřele podobně velkým Jaguarům – čímž nechceme říct, že s nimi má něco společného, na pachatele bychom tipovali spíše menší, ale o nic méně schopný Lotus, který ostatně má s Teslou společnou historii v podobě modelu Roadster.
Ať už se ale ke stávajícímu naladění podvozku povedlo dojít jakkoliv, nelze mu upřít jeho kvality. A tím nemyslím, že by Tesla jezdila dobře na poměry elektromobilů. Tesla Model S jezdí dobře na poměry sportovních sedanů se čtyřistakoňovými motory a cenovkou přes dva miliony. Neboli na poměry své nejtěžší konkurence.
Podvozek naznačuje anglickou inspiraci
Typicky anglický charakter spojující příjemnou poddajnost s příjemně vyváženým řízením, neuvěřitelným množstvím trakce a přilnavosti, a skvělými reakcemi, vám ze všeho nejvíc připomene skvělý Jaguar XK. A nabízí charakter zřetelně odlišný od typické „sportovní“ tvrdosti německých übersedanů.
I jízda na nějakých 6 nebo 7 desetin schopností auta dokáže být zábavná a odměňující – a nezdá se, že by do hry nějak zásadně vstupovala hmotnost (možná díky tomu, že s 2 100 kg je rozdíl mezi Teslou a přímou konkurencí překvapivě malý). Promočené okresky v okolí Rožnova sice nebyly ideálním prostředím k hledání limitů půjčeného auta, ale nic nenasvědčovalo tomu, že by se snad Model S chtěl s blížícím se limitem vzdát.
Řečeno ve stručnosti – pokud neholdujete vysokým rychlostem, ale máte rádi trochu zábavy na okreskách a necháte se nadchnout drtivým zrychlením, klidně si můžete Model S koupit kvůli tomu, jak jezdí.
Na rozdíl od Nissanu Leaf nebo snad vehiklů jako je Citroën C-Zero není jediným možným ospravedlněním jeho existence a vlastnictví fakt, že jeho provozem „zachraňujete planetu“. Tohle auto si klidně můžete koupit proto, jak vypadá, nebo proto, jak jezdí. Protože i na poměry benzínových aut jezdí zatraceně dobře.
Náš krátký test ale nemohl odhalit nejzásadnější otázku – jak je to s dojezdem, a cenou nabíjení? Vyplatí se Tesla ve srovnání s benzínovým autem? Máte reálnou šanci s ní někam dojet? K odpovědi na všechny tyto otázky je zapotřebí dlouhodobého testu. K tomu se dostaneme někdy příště...
Text Vojta Dobeš, Autíčkář.cz Foto Ondřej Zeman, Rallyphotos.cz