Tesla Model S: Jak se jezdí na elektrony?

O Tesle se toho hodně namluvilo i u nás – ať už se to týkalo nedávného propadu akcií poté, co jeden exemplář shořel při nehodě, nebo úspěšných prodejů v Norsku, kde jsou tahle auta významně subvencována. V Čechách se ale za její volant dostala zatím jen hrstka novinářů...
Seznam kapitol
  1. Úvod; Design a interiér
  2. Jízdní vlastnosti a dojem z jízdy

Článek byl se svolením autora převzat z Autíčkář.cz

Zastavuji před nenápadným domkem v Rožnově a zdravím se s kolegou, jehož otec je nadšencem do elektromobilů. Po chvilce se otevírají garážová vrata a téměř neslyšně vyjíždí tmavě červená placatá věc. Na auta, která se pohybují bez zvuků, už jsem docela zvyklý – přeci jen, umí to kdejaký hybrid a těch už mi pár rukama prošlo.

Ale přesto jsem si jistý, že bych se po Modelu S ohlédnul, potkat ho někde na ulici. Mnohem víc než na fotkách, na kterých vypadá každé auto kratší a užší, totiž tahle věc vypadá naživo vážně dobře. A ne, nemyslím tím „dobře na to, že je to elektromobil“. Prostě dobře. Kdyby měla pod přední kapotou benzínový osmiválec, Wankel, plynovou turbínu nebo 1,9 TDI, pořád by vypadala dobře.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tesla Model S se může směle postavit vedle prémiových aut s konvenčním pohonem

Teslu můžete klidně postavit mezi ostatní dnes tak módní „čtyřdveřová kupé“, jako je Porsche Panamera, BMW 6 Gran Coupé, Mercedes CLS, Audi S7, nebo supersedany jako je Aston Rapide a Maserati Quattroporte, a nebude působit nepatřičně. Jen málokomu by v této konkurenci asi připadla nejkrásnější, ale nebudete mít pocit, že se do nóbl společnosti zatoulalo ošklivé káčátko nebo golfový vozík. A to je slušný začátek.

Už jste asi pochopili, že se Tesla nesnaží prodat vám elektromobil proto, že byste ho snad potřebovali (to, alespoň zatím, ani nejde), ale proto, že ho chcete. A tak show pokračuje, i když se k autu přiblížíte. Kliky, které vyskočí na dotyk nebo přiblížení se s klíčem v kapse, jsou rozhodně působivé – nejenže elegantně řeší problém, jak udělat klik,u která jde zároveň normálně používat a zároveň nenarušuje aerodynamiku, ale ještě jako by vás zvaly k projížďce.

Místo kliky jen senzor

Trošku mě děsí fakt, že klika jako taková nemá žádné fyzické spojení se zámkem dveří – klika je pouze senzor, který aktivuje elektrické odemknutí i „odcvaknutí“ dveří. Raději jsem nepátral po proceduře otevření auta s vybitou baterií… nemluvě o nevyhnutelné situaci, kdy se za několik let jedny dveře prostě přestanou otevírat. Obávám se, že mezi majiteli Tesly začne být po čase zvykem vozit v kufru dlažební kostku…

A téma hezkých elektronických věcí, které potěší technologické nadšence, ale staromilce vyděsí, pokračuje i uvnitř. Typickým příkladem je středový panel tvořený jediným mamutím dotykovým displayem, který je doplněn o taktéž poměrně gigantický displej místo přístrojového panelu. Pokud jste typ člověka, který by nejraději svůj tablet neodkládal ani ve sprše, a už netrpělivě shání svoje první Google Glass, budete nadšení jako pětileté děcko v hračkářství.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Uvnitř sází Model S na luxusní materiály, ale ergonomie není bezchybná

Jakmile ale přejde opojení z obrázků, barviček a světýlek, začnete možná přemýšlet nad praktickými nedostatky. Jak jste si asi všimli na fotkách, onen kus skla zvící přerostlého iPadu zabírá skutečně celý středový panel. Takže nezbylo místo na takové zbytečnosti, jako jsou tradiční točítka, mačkátka, kroutítka a tahátka k ovládání oněch nepodstatných funkcí jako je rádio, klimatizace nebo třeba otevírání střešního okna.

O všechno se stará dotykový displej. A to sice vypadá cool, zvláště když posunutím prstu po skle otevřete rozměrné střešní okno, ale až se budete snažit upravit teplotu za jízdy po dálnici, možná budete tak trochu nesví…

Na ty ovládací prvky, které zůstaly „analogové“, si ale stěžovat nemůžete – respektive můžete, pokud za každou cenu trváte na tom, aby každý výrobce měl svoje vlastní, a nesnášíte, když je vaše auto podobné čemukoliv jinému.

Knoflíky, které jste už někde viděli

Všechno od tlačítek stahování oken až po páčky pod volantem (včetně té vpravo, která slouží k řazení) totiž pochází z Mercedesu. A po pravdě řečeno, těžko to Tesle vyčítat. Od začínající automobilky nemůžeme očekávat, že utratí miliony dolarů za konstrukci tlačítka, které by nabídlo ten správný odpor a tón cvaknutí…

Elektromobily | Tajné | Mercedes-Benz | Byznys

Mercedes-Benz chce více spolupráce s Teslou, konkurence pro BMW i3?

Zbytek interiéru je ale „čistá Tesla“, s kvalitními materiály a zajímavým, originálním minimalistickým designem. Palubní deska bez klasického středového panelu jako by se přímo nabízela ke vzniku šestimístné verze po vzoru amerických fullsize sedanů a nezvykle, ale vcelku příjemně působí i spousta dalších detailů – kupříkladu tvar dveřních výplní se zvláštně zapuštěnými madly.

Celkově působí Model S ve srovnání s ostatními vozy své cenové kategorie tak nějak „jinak“, ale nedá se říci, že hůř (a na druhou stranu, asi ani lépe). Určitě se najde mnoho lidí, kteří budou design interiéru nenávidět, zatímco další se do něj zamilují – do které skupiny patříte, to ukáže až pohled na fotky, nebo ještě lépe osobní zkušenost.

Mnohem jednoznačnější to ale bude s názorem na to, jak Model S jezdí. Vzhled se vám může líbit nebo nelíbit, a s nositelem opačného názoru se nikdy neshodnete. Ale jízdní vlastnosti lze posoudit alespoň trochu objektivně.

Dokončení článku najdete v následující kapitole:

Následující kapitola
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků