Tempo výroby aut v Česku zpomaluje

Stagnace a poklesy prodejů osobních vozů v Evropě se začíná projevovat i na produkci osobních automobilů v České republice. Od ledna do července sjelo z výrobních pásů tuzemských producentů osobních automobilů 740 tisíc, což je meziročně o 3,63 procenta více než ve stejném období loni.

Tempo růstu se ale každý měsíc zpomaluje - například výroba za leden a únor byla letos vyšší o 17,5 procenta než ve stejném období loni. Celkový nárůst produkce motorových vozidel za prvních sedm měsíců roku včetně nákladních vozů, autobusů a motocyklů dosáhl hodnoty 3,74 procenta, uvedlo dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

„Situace na evropských automobilových trzích se podle reálných statistik nevyvíjí příznivým směrem. Podle řady zahraničních studií se očekává, že k zásadnímu obratu nedojde ani v příštím roce. To má samozřejmě negativní dopad na evropské výrobce, české nevyjímaje,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Podle Jahna je ale důležité, že se nárůst výroby nezastavil a produkce nezačala klesat, i když vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách je rozdílný. Zatímco u nošovického Hyundaie i mladoboleslavské Škody Auto dochází stále k růstu výroby, u kolínské TPCA se produkce meziročně snížila. Přesná čísla sdružení nezveřejnilo. TPCA se letos potýká s nižším zájmem o její vozy. Kvůli snížení výroby už letos automobilka převedla 200 lidí do sesterského továrny PSA ve slovenské Trnavě a do konce roku opustí firmu dalších 345 lidí v rámci programu dobrovolných odchodů s odstupným.

Autobusů bylo za leden až červenec vyrobeno 1760 kusů, což znamená mírný pokles o 0,4 procenta. O téměř 19 procent na 814 stoupl počet vyrobených užitkových a nákladních vozů. Relativně vysoký růst výroby byl dosažen u motocyklů, kdy jediný tuzemský výrobce silničních motocyklů, firma Jawa Moto, vyrobila 1440 kusů, což představuje meziroční nárůst o 117 procent.

Zdroj: E15.cz
 

Citroën C1 0.998
Rok výroby: 2008
Stav: 47 444 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 135 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 163 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků