Téma F1Mag: Obhajoba Lewise Hamiltona

Pro Hamiltona Je to nová situace. Milován prakticky od svých útlých let, čelí během letošní sezony palbě tvrdé kritiky. Týmový kolega Jenson Button je v průběžném pořadí relativně bezpečně před ním, což je pro něj nezvykle nová role. Co se děje se zázračným dítětem McLarenu? Ztratil motivaci? Zapomněl závodit bez chyby? Nemá pevné zázemí, jak o něm někteří tvrdí? Kdepak. Lewis Hamilton dře více než jindy, a jelikož chce z auta dostat to, co tam dnes není, a navíc s velkým nasazením a odhodláním, je jasné, že na řadu přijdou chyby.

Klepněte pro větší obrázek

Jistěže. Jaký má smysl dělat chyby při snaze vymáčknout z ne zcela kvalitního auta nemožné, když jde ubrat a bezpečně dojíždět do cíle a sbírat cenné body? Button jich má 185, Hamilton 168. Jenomže ani jeden z nich letos nevyhraje individuální titul mistra světa a oni sami se nechali slyšet, že pro ně nejsou druhá (a další) místa vůbec důležitá. Tak proč se o ně snažit, když sami vyznávají přístup buď - anebo.

Zlobil se někdo na Kimiho Räikkönena, když rozmlátil své ferrari o betonovou zídku v předposledním kole Velké ceny Belgie 2008 a komentoval to slovy: „Šlo mi jen o vítězství, druhá místa pro mě nemají smysl“? Naopak mnohým přišlo takové bojové nasazení, byť bez
výsledku, sympatické.

Sled kolizí

Hamilton dokončil první závod sezony 2011 v australském Melbourne jako druhý více než dvacet sekund za vítězem závodu Vettelem. S autem, které bylo ve statistice nejrychlejších kol až sedmé se ztrátou 1,4 sekundy za Massovým ferrari. Právě s ním kolidoval kolega Button, za což si vykoledoval penalizaci průjezd boxy.

V Malajsii to byl Hamilton, kdo byl trestán. Po startu z první řady musel v boji v první zatáčce ustoupit, jinak by riskoval kolizi s týmovým kolegou – těžko takový přístup označit za agresivní. Byl to naopak Fernando Alonso, který byl potrestán za náraz do Hamiltonovy formule. Ten získal stejný pozávodní trest za to, že svou pozici před Alonsem bránil změnou směru pohybu „více než jednou“. Nyní jistě máte pochopení pro Hamiltonovu frustraci z Velké ceny Itálie, která se obešla bez potrestání stejných manévrů ze strany Michaela Schumachera, jen asi v desetkrát větším měřítku. A byl to Hamilton, který sklopil hlavu a mlčel.

V Sepangu mu nebyla platná ani argumentace, že jeho manévry nebyly obranou, nýbrž snahou ‚ukrást‘ Alonsovi výhodu aerodynamického pytle, stejně jako rok před tím Petrovovi. Velkou cenu Číny Hamilton vyhrál, což zopakoval ještě v červenci na německém Nürburgringu.

Ta sladká chuť vítězství

„Nemám slov,“ řekl Hamilton k šanghajskému triumfu. „Existuji a žiji pro to, abych vítězil.“ Při závodě v Istanbulu se ve třetí zatáčce pokusil po vnějšku objet Marka Webbera, čímž se dostal na špinavou část tratě a propadl se v pořadí dolů. Předvedl chladnokrevný souboj s kolegou Buttonem, což se nedá říci o dvojici Red Bullu rok před tím, a do cíle dojel o tři pozice před ním, navzdory nezaviněnému zdržení v boxech.

V Barceloně opět ‚dojil‘ svůj mclaren nad jeho schopnosti a v cíli byl Vettelem o méně než jednu sekundu, zatímco Button na něj ztrácel více než půl minuty.

A pak přišlo Monako a začátek těžké epizody vztahu Hamilton – Massa. Brit dostal penalizaci za relativně nevinnou šťouchanici ve vlásence u Grand Hotelu (načež frustrovaný Massa udělal chybu v tunelu a boural) a po závodě další trest za kolizi s Maldonadem v St. Devote. Jde o sporný moment, ale nelze nesouhlasit s těmi, kteří budou tvrdit (a tvrdí to i Hamilton), že Maldonado v obranné snaze zatočil o „celé auto“ dříve, a vyprovodil hoz dráhy. Na řadu skvělých předjížděních manévrů a skutečnost, že to byl v jednom momentu Hamilton, kdo měl pocuchaný zadní spojler, se rychle a ochotně zapomnělo.

Klepněte pro větší obrázek

Přišel Montreal a kolize s Buttonem spíše v důsledku nedorozumění a nešťastné náhody, než agresivní jízdou jednoho nebo druhého. Co by to teprve bylo za randál, kdyby to byl Hamilton, a ne Massa, který se dopustil zbrklé chyby při předjíždění Kartykejanovy Hispanie
o kolo zpět. Massa by naopak zasloužil trest za hloupé výmluvy v pozávodním tiskovém prohlášení.

Při Velké ceně Evropy dojel s pomalým mclarenem čtvrtý, o dvě pozice před Buttonem. K dalšímu střetu mezi Massou a Hamiltonem došlo v samotném závěru Velké ceny Anglie na Silverstonu, ale tam ani samotný Massa na tvrdém souboji nenašel nic špatného. Snad kromě toho, že jej prohrál.

Velká chyba Hamiltona

Po vítězství v Německu přišla další penalizace v Maďarsku – pravděpodobně jediný Hamiltonův letošní prohřešek, na který se špatně hledá obhajoba. Na mokré trati udělal Hamilton za šikanou hodiny a při zbrklé snaze vrátit se do původního směru vyhnal mimo dráhu Paula di Restu. Žádné výmluvy: Hamilton přišel a omluvil se.

V Belgii přišlo nedorozumění: Hamilton byl přesvědčen, že je již před Kobajašim, když jej předjel, a tak si zatočil do Les Combes. Jenomže Kobajaši byl ještě tam a štěstí, že následná
havárie neměla větší následky. Jak se často říká, je to závodění. A opět se Hamilton poté, co zhlédl záznam incidentu, omluvil a přiznal chybu na své straně. Kéž by se více závodníků vyznačovalo takovou schopností sebereflexe.

Jackie Stewart Hamiltonovi vzkázal, že by měl přehodnotit svůj styl k závodění. Jeho šéf Martin Whitmarsh stejného pilota vyzývá k opaku. Co Hamilton přehodnotil, byla jeho otevřenost k médiím. K naší škodě! Po závodě v Itálii, kde byl blokován způsobem, za který by byl – podle vlastních slov – sám již dávno penalizován, raději sklapnul a v tichosti odjel.

Rivalita s Massou

Velká cena Singapuru a další incident s Massou. Vlastně dva! V kvalifikaci, kdy se Hamilton dral před Massu, jehož zdržoval Alonso. A v závodě, kdy si Hamilton o Massovo ferrari ťuknul svým předním křídlem. Ta jsou nejširší částí auta a pilot na ně nevidí. Šlo o důsledek
závodního souboje a otázkou zůstává, do jaké míry se na něm v inkriminované zatáčce podílel sám pomalejší Massa, který od svého závodního inženýra dostal pokyn: „Znič Hamiltonovi závod, jak jen to půjde.“ Schumacher se ve stejném závodě dopustil podstatně horšího prohřešku s daleko vážnějšími následky.

Zdroj: F1Mag

 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků