Telematika: spojení se světem

Neomezený přístup k informacím je součástí života stále většího počtu lidí, kteří se bez něj nechtějí obejít ani na cestách. Na tento trend reaguje i vývoj systémů pro nové automobily.

Telematika (telekomunikace + informatika) bude hrát v automobilových systémech stále větší roli. Mnohé automobilky již dnes umožňují připojení posádky k internetu i za jízdy a nabízejí vyspělé navigační systémy využívající například internetové služby portálu Google (mimo jiné Google Street View) nebo zohledňující informace o hustotě dopravy na zvolené trase získávané v reálném čase sledováním polohy mobilních elektronických zařízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Internet vnáší do automobilů celou řadu nový informací a funkcí.

Intuitivní ovládání je nezbytným předpokladem

Řidič musí za jízdy především řídit a soustředit se na okolní provoz, chce-li dojet ve zdraví do cíle a neohrozit ostatní účastníky silničního provozu. Proto je zavádění nových funkcí do vozidel limitováno možnostmi disponibilních rozhraní mezi člověkem a strojem. Minimální rozptylování řidiče i při rostoucím počtu funkcí má v budoucnosti zajistit dalekosáhlý přechod na ovládání především hlasovými povely, ale doplňkově také gesty a dotykem.

Klepněte pro větší obrázek
Středová konzola se v budoucích automobilech změní v obdobu počítače s displejem a touchpadem.

Brzy se má změnit i podoba přístrojů a displejů uvnitř vozidla. Koncept Mercedes-Benz F 125! je například vybaven autostereoskopickým 3D displejem, který nahrazuje klasické sdružené přístroje a příslušné informace zobrazuje prostorově v několika rovinách v závislosti na jejich důležitosti.

Studie postrádá vnější zpětná zrcátka, protože veškeré dění po stranách vozidla a za ním může řidič pohodlně sledovat na širokoúhlém displeji.

Komunikace bez hranic

Propojení vozidel s okolním světem umožní uživatelům naprogramovat si systémy vozidla z tepla domova ještě před zahájením jízdy. Prostřednictvím PC nebo smartphonu bude možné na dálku například vložit novou trasu do navigačního systému, připravit si zábavní systém, změnit nastavení sedadel nebo navodit požadovanou teplotu vzduchu v interiéru.

Prostřednictvím internetu bude možné také sledovat a kontrolovat stav paliva v nádrži, zbývající dobu a počet kilometrů do další servisní prohlídky nebo vyhodnocovat spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek
Bezdotykové ovládání usnadní například nastupování do automobilu.

V blízké budoucnosti bude zavedeno otevřené rozhraní pro kompletní propojení smartphonu libovolného výrobce s automobilem. Uživatel pak bude mít snadný přístup ke všem aplikacím a službám mobilního přístroje prostřednictvím ovládacích prvků palubního systému, velkého barevného displeje, reproduktorů a mikrofonu.

Ve vývoji se nachází také nepřeberné množství individuálních aplikací na podporu mobility. Nový standard NFC (Near Field Communication) navíc výrazně zjednoduší proces propojování mobilních přístrojů s automobilem a zajistí bezpečnější výměnu dat než u současného systému Bluetooth.


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 84 738 km
Cena: 185 000 Kč
Mercedes Třídy M 2.987
Rok výroby: 2010
Stav: 152 626 km
Cena: 470 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 80 440 km
Cena: 186 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků