Taxík pro New York: soutěž spěje do napínavého finiše

Žluté newyorské taxíky jsou jedním z nejznámějších a nejstarších symbolů New Yorku. Ovšem už i jim zvoní hrana, brzy budou nahrazeny novými vozy, které vzejdou z ostře sledované soutěže. Ta vstoupila v těchto dnech do závěrečné fáze. V jejím finále jsou nyní tři automobily, ty mají největší šanci nahradit klasický newyorský „yellow cab“.

V New Yorku jezdí v současnosti šestnáct rozdílných typů taxíků. Od roku 2013 už to bude pouze jeden. Ve finále jsou nyní Ford Transit Connect, Nissan NV200 a Karsan V1. Zatím nebyl vybrán žádný z nich, členové výběrové komise jsou zdrženliví, nic neprozrazují.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
První finalista: turecký Karsan V1

Soutěž, která hledá „newyorský taxík pro 21. století“ byla vypsána v roce 2009. Vítězný návrh bude mít šanci prosadit se i v jiných městech USA. Starosta města Michael Bloomberg vše okomentoval těmito slovy: „Město nikdy dříve žádnou podobnou soutěž nepořádalo. Nikdy předtím se neklonilo k výběru jednoho typu, až nyní. Z návrhů, které jsem viděl, jsou některé velmi zajímavé, ale žádný není podle mého názoru perfektní.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Druhý finalista: americký Ford Transit Connect

I přes nerozhodná starostova slova se ale zdá, že se favorit rýsuje. Při představení vozu Karsan V1 se na Manhattanu srotily davy nadšených Newyorčanů. A nijak jim nevadilo, že před nimi stál vůz tureckého původu. Karsan V1 kromě svého originálního vzhledu zaujal hlavně svojí praktičností. Oproti svým konkurentům třeba nabízí lidem upoutaným na vozík možnost vjet přímo do kabiny. Ze třinácti tisíc taxíků, které dnes křižují město, pouze 300 z nich může převážet vozíčkáře.

„Tenhle taxík nabízí komfort, snadný přístup, velmi dobrou odolnost. Karsan V1 byl navržen speciálně pro New York,“ řekl William Wachtel, prezident společnosti Karsan USA. „Chceme, aby i v New Yorku vznikla podobná tradice jakou mají v Londýně. Aby všechny vozy taxi měly stejný vzhled.“ Dále už byl ale při prezentaci vozu pro New York méně sdílný. Odmítl sdělit, od kterého amerického výrobce bude čtyřválcový motor 2,4 l pro Karsan V1, stejně tak nehovořil o ceně.  

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Třetí finalista: japonský Nissan NV200
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků