Taxík pro New York: soutěž spěje do napínavého finiše

Žluté newyorské taxíky jsou jedním z nejznámějších a nejstarších symbolů New Yorku. Ovšem už i jim zvoní hrana, brzy budou nahrazeny novými vozy, které vzejdou z ostře sledované soutěže. Ta vstoupila v těchto dnech do závěrečné fáze. V jejím finále jsou nyní tři automobily, ty mají největší šanci nahradit klasický newyorský „yellow cab“.

V New Yorku jezdí v současnosti šestnáct rozdílných typů taxíků. Od roku 2013 už to bude pouze jeden. Ve finále jsou nyní Ford Transit Connect, Nissan NV200 a Karsan V1. Zatím nebyl vybrán žádný z nich, členové výběrové komise jsou zdrženliví, nic neprozrazují.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
První finalista: turecký Karsan V1

Soutěž, která hledá „newyorský taxík pro 21. století“ byla vypsána v roce 2009. Vítězný návrh bude mít šanci prosadit se i v jiných městech USA. Starosta města Michael Bloomberg vše okomentoval těmito slovy: „Město nikdy dříve žádnou podobnou soutěž nepořádalo. Nikdy předtím se neklonilo k výběru jednoho typu, až nyní. Z návrhů, které jsem viděl, jsou některé velmi zajímavé, ale žádný není podle mého názoru perfektní.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Druhý finalista: americký Ford Transit Connect

I přes nerozhodná starostova slova se ale zdá, že se favorit rýsuje. Při představení vozu Karsan V1 se na Manhattanu srotily davy nadšených Newyorčanů. A nijak jim nevadilo, že před nimi stál vůz tureckého původu. Karsan V1 kromě svého originálního vzhledu zaujal hlavně svojí praktičností. Oproti svým konkurentům třeba nabízí lidem upoutaným na vozík možnost vjet přímo do kabiny. Ze třinácti tisíc taxíků, které dnes křižují město, pouze 300 z nich může převážet vozíčkáře.

„Tenhle taxík nabízí komfort, snadný přístup, velmi dobrou odolnost. Karsan V1 byl navržen speciálně pro New York,“ řekl William Wachtel, prezident společnosti Karsan USA. „Chceme, aby i v New Yorku vznikla podobná tradice jakou mají v Londýně. Aby všechny vozy taxi měly stejný vzhled.“ Dále už byl ale při prezentaci vozu pro New York méně sdílný. Odmítl sdělit, od kterého amerického výrobce bude čtyřválcový motor 2,4 l pro Karsan V1, stejně tak nehovořil o ceně.  

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Třetí finalista: japonský Nissan NV200
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků