Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru, který dal slavnému off-road maratonu jméno.

Mezi nejúspěšnější závodníky v historii vytrvalostní soutěže Paříž-Dakar patří i český jezdec Karel Loprais, který ji vyhrál celkem šestkrát s vozem Tatra 815. Právem se mu přezdívá Monsieur Dakar. První vítězství v kategorii kamionů získal v roce 1988 při své třetí účasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra má na kontě celkem šest vítězství v kategorii kamionů, všechna získal Karel Loprais. LIAZ si připsal jedno druhé (1988) a jedno třetí (1987) místo

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru. Trasa se několikrát měnila a možná víte, že kvůli protestům a napjaté politické situaci byla rallye nejprve v roce 2008 zrušena úplně a v roce 2009 se kvůli bezpečnosti závodníků a doprovodu přesunula do Jižní Ameriky, kde se jezdí dodnes.

Zajímavosti | Retro | Fascinace | Nákladní auta | Užitková auta

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Historie si pamatuje hlavně vítěze. Loprais vyhrál s Tatrou v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V letech 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé místo a v roce 1992 (kdy se jelo až do Kapského Města) dojel třetí. V roce 1991 sebrala Lopraisovi vítězství smůla, když ho v polovině poslední etapy zastavil na průběžném prvním místě rozbitý motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naposledy vyhrála Tatra s Karlem Lopraisem v roce 2001, i když ji můžeme na Dakaru vídat dodnes

Málo se pamatuje na LIAZ, který to zkoušel už v roce 1985 jako první československý vůz a například v roce 1987 vybojoval aspoň třetí místo mezi kamiony a první místo mezi sériovými kamiony. Jeden vůz LIAZu dokonce odstoupil z průběžného druhého místa kvůli nehodě. Druhé místo vybojoval LIAZ v roce 1988, kdy skončil jen několik minut za Lopraisovou Tatrou. LIAZky pak už ale nadějná umístění nezopakovaly.

Sport

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

V jiných kategoriích se čeští závodníci neprosadili. Teprve až Josef Macháček dokázal v roce 2009 zvítězit s náskokem přes dvě a půl hodiny v nově vypsané kategorii čtyřkolek. To už se jelo v Jižní Americe.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 15 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků