Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru, který dal slavnému off-road maratonu jméno.

Mezi nejúspěšnější závodníky v historii vytrvalostní soutěže Paříž-Dakar patří i český jezdec Karel Loprais, který ji vyhrál celkem šestkrát s vozem Tatra 815. Právem se mu přezdívá Monsieur Dakar. První vítězství v kategorii kamionů získal v roce 1988 při své třetí účasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra má na kontě celkem šest vítězství v kategorii kamionů, všechna získal Karel Loprais. LIAZ si připsal jedno druhé (1988) a jedno třetí (1987) místo

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru. Trasa se několikrát měnila a možná víte, že kvůli protestům a napjaté politické situaci byla rallye nejprve v roce 2008 zrušena úplně a v roce 2009 se kvůli bezpečnosti závodníků a doprovodu přesunula do Jižní Ameriky, kde se jezdí dodnes.

Retro | Zajímavosti | Fascinace | Užitková auta | Nákladní auta

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Historie si pamatuje hlavně vítěze. Loprais vyhrál s Tatrou v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V letech 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé místo a v roce 1992 (kdy se jelo až do Kapského Města) dojel třetí. V roce 1991 sebrala Lopraisovi vítězství smůla, když ho v polovině poslední etapy zastavil na průběžném prvním místě rozbitý motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naposledy vyhrála Tatra s Karlem Lopraisem v roce 2001, i když ji můžeme na Dakaru vídat dodnes

Málo se pamatuje na LIAZ, který to zkoušel už v roce 1985 jako první československý vůz a například v roce 1987 vybojoval aspoň třetí místo mezi kamiony a první místo mezi sériovými kamiony. Jeden vůz LIAZu dokonce odstoupil z průběžného druhého místa kvůli nehodě. Druhé místo vybojoval LIAZ v roce 1988, kdy skončil jen několik minut za Lopraisovou Tatrou. LIAZky pak už ale nadějná umístění nezopakovaly.

Sport

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

V jiných kategoriích se čeští závodníci neprosadili. Teprve až Josef Macháček dokázal v roce 2009 zvítězit s náskokem přes dvě a půl hodiny v nově vypsané kategorii čtyřkolek. To už se jelo v Jižní Americe.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 65 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků