V 80. letech zkoušel štěstí v Dakaru mimo jiné LIAZ. V roce 1987 musela posádka s číslem 615 pro nehodu odstoupit z průběžného druhého místa, ale posádka číslo 614 vybojovala celkové třetí místo mezi kamiony a první místo v kategorii sériových kamionů.

V 80. letech zkoušel štěstí v Dakaru mimo jiné LIAZ. V roce 1987 musela posádka s číslem 615 pro nehodu odstoupit z průběžného druhého místa, ale posádka číslo 614 vybojovala celkové třetí místo mezi kamiony a první místo v kategorii sériových kamionů.

Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru, který dal slavnému off-road maratonu jméno.

Mezi nejúspěšnější závodníky v historii vytrvalostní soutěže Paříž-Dakar patří i český jezdec Karel Loprais, který ji vyhrál celkem šestkrát s vozem Tatra 815. Právem se mu přezdívá Monsieur Dakar. První vítězství v kategorii kamionů získal v roce 1988 při své třetí účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na kontě celkem šest vítězství v kategorii kamionů, všechna získal Karel Loprais. LIAZ si připsal jedno druhé (1988) a jedno třetí (1987) místo

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru. Trasa se několikrát měnila a možná víte, že kvůli protestům a napjaté politické situaci byla rallye nejprve v roce 2008 zrušena úplně a v roce 2009 se kvůli bezpečnosti závodníků a doprovodu přesunula do Jižní Ameriky, kde se jezdí dodnes.

Historie si pamatuje hlavně vítěze. Loprais vyhrál s Tatrou v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V letech 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé místo a v roce 1992 (kdy se jelo až do Kapského Města) dojel třetí. V roce 1991 sebrala Lopraisovi vítězství smůla, když ho v polovině poslední etapy zastavil na průběžném prvním místě rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrála Tatra s Karlem Lopraisem v roce 2001, i když ji můžeme na Dakaru vídat dodnes

Málo se pamatuje na LIAZ, který to zkoušel už v roce 1985 jako první československý vůz a například v roce 1987 vybojoval aspoň třetí místo mezi kamiony a první místo mezi sériovými kamiony. Jeden vůz LIAZu dokonce odstoupil z průběžného druhého místa kvůli nehodě. Druhé místo vybojoval LIAZ v roce 1988, kdy skončil jen několik minut za Lopraisovou Tatrou. LIAZky pak už ale nadějná umístění nezopakovaly.

V jiných kategoriích se čeští závodníci neprosadili. Teprve až Josef Macháček dokázal v roce 2009 zvítězit s náskokem přes dvě a půl hodiny v nově vypsané kategorii čtyřkolek. To už se jelo v Jižní Americe.

Doporučujeme

Články odjinud