Tatra 80 – dvanáctiválec T. G. Masaryka: sváteční vzpomínka

Legendární kopřivnický dvanáctiválec byl poslední oficiálním automobilem prvního československého prezidenta T. G. Masaryka.

V den oslav výročí vzniku Československé republiky a na pozadí citelně aktuálnějších politických změn si krátce připomeňme poslední automobil prvního československého prezidenta. Luxusní landaulet Tatra 80 převzala v červnu roku 1935 tehdejší Správa domu presidenta republiky, takže v oficiálních záznamech v archivech Hradu se toho o něm mnoho nedozvíme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 80, kterou používal T. G. Masaryk, v roce 2007 ve vídeňském technickém muzeu v rámci výstavy Králové chromu

Zatímco do té doby TGM používaná limuzína Škoda – Hispano Suiza byla majetkem Kanceláře presidenta republiky, Tatra byla evidována jako soukromý vůz s poznávací značkou P 24 284. Značka P 1 se na něm objevila až později a po válce tento unikát přešel do sbírek dnešního NTM. Model Tatra 80 byl spolu s typem Walter Royale jediným osobním dvanáctiválcem, kterým se mohl pochlubit meziválečný československý automobilový průmysl. 

Zajímavosti | Škoda | Luxusní auta

TGM a první luxusní Škodovka

Dominantním prvkem tohoto velkého cestovního vozu byl právě jeho pohonný agregát v podobě zážehového vidlicového dvanáctiválce s řadami svírajícími úhel 65 stupňů a spodovými rozvody (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkonu 120 koní (88 kW), oproti ve třicátých letech v Kopřivnici dominující doktríně měl kapalinové chlazení a robustnímu vozu s konvenčním řešením podvozku umožňoval dosáhnout rychlosti až 140 km/h při průměrné spotřebě přes 50 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 80 a její impozantní dvanáctiválcové srdce

Oproti soudobému konkurenčnímu modelu Walter Royale, jenž vzniknul zřejmě jen ve třech exemplářích, se odhaduje počet vyrobených vozů řady Tatra 80 na 22. Na motor navazovala čtyřstupňová, manuálně řazená převodovka přenášející točivý moment motoru na kola zadní nápravy a vozy byly dodávány v celé škále různých, vesměs zakázkových karoseriích.

Retro | Zajímavosti | Technika | Design | Fascinace | Palivo | Ostatní značky

Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Masarykův vůz, který TGM používal až do své smrti, tedy jen dva roky, čekal spletitý osud. Během druhé světové války byl tento automobil ukrýván nejprve v garážích Hradu a později na zámku v Lánech, kam byl také přidělen po skončení války.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků