Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Avantgardní šestsettrojka je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarů vznikala po dvě dekády a kdysi se v ní mohli vozit jen vyvolení. Dnes vzbuzuje obzvláště na západ od našich hranic obdiv.
Seznam kapitol
  1. Tatra 603: Vývoj a první série
  2. Tatra 603: Třetí série, prototypy
  3. Tatra 603: Fotogalerie

Tatra na počátku padesátých let minulého věku musela ukončit výrobu osobních vozů, měly jí zůstat pouze těžké nákladní. Nevedly ji k tomu ekonomické důvody jako později na konci milénia, nýbrž direktivní nařízení. Poslední série Tatraplanů 600 vznikaly dokonce v AZNP Mladá Boleslav, kde se k ním, pravda, chovali dost macešsky a kvalita klesala. Výrobu luxusních limuzín dostal totiž v rámci RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) na starosti Sovětský svaz, konkrétně automobilky GAZ a ZIS (pozdější ZIL).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První návrhy tvarového řešení 603 byly dílem Františka Kardause

Jenomže československá vláda potřebovala reprezentační automobil pro státní úřady, velvyslanectví a stranické funkcionáře a ZIMy z Gorkého, dnešního Nižného Novgorodu zrovna kvalitou nevynikaly. Vývoj tak vlastně probíhal tajně, zelenou z patřičných mást dostal až v lednu 1954. Tatraplany s plochým čtyřválcem 1952 cm3/38 kW nebyly dostatečně prestižní a výroba typu 87 s vidlicovým osmiválcem 2970 cm3/55 kW už také skončila.

Retro | Design | Škoda | Hatchbacky | Luxusní auta | Sedany | Ostatní značky

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

Ano, 603 vznikala v neveselé době temna za železnou oponou, vývoj vedl šéf smíchovské Tatry Vladimír Popelář a převážně černé vozy sloužily vládnoucí garnituře včetně ředitelů velkých státních (pardon, národních) podniků a tajné služby. Nicméně se jedná o veledílo, které dnes poutá pozornost, kdekoli se objeví. První návrhy baculaté aerodynamické karoserie nakreslil výtvarník František Kardaus, mimochodem tvůrce tvarů tramvaje Tatra T3, se kterou se můžeme svézt dodnes. Maketa v životní velikosti (1954) pak dostala mohutnou stabilizační ploutev jako její předchůdci. Finální design byl dílem Zdeňka Kováře.

Typická tatra

Motor 603 F zkonstruoval Julius Mackerle, odzkoušel se už ve sportovním prototypu T602 Tatraplan Sport, měly jej některé běžné Tatraplany, 87, monoposty 607 a nákladní 805. Vzduchem chlazený hliníkový vidlicový osmiválec s devadesátistupňovým úhlem rozevření měl tyčkový rozvod OHV, nacházel se až za zadní nápravou a vážil 180 kg. Z objemu 2545 cm3 dával zprvu 70 kW při 4800 otáčkách, používal dva dvojité spádové karburátory Jikov. Ano, vzhledem k velikosti se jeho výkon jevil jako lehce poddimenzovaný... O přenos síly se starala čtyřstupňová plně synchronizovaná přímo řazená převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení, pod tenkým dvouramenným volantem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzduchem chlazený dvouapůllitr V8 se ukrýval v zádi. Vlevo interiér jednoho z prototypů

Podvozek s rozvorem 2750 mm měl vpředu vzpěry McPherson a vlečená ramena, vzadu se nacházely pro Tatru tradiční výkyvné polonápravy, teleskopické tlumiče a vinuté pružiny pak vytvářely optimální komfort šestici pasažérů na palubě. Díky dvaceticentimetrové světlosti 603 zvládla i horší cesty, vozy měly už z továrny nezávislé benzinové topení. Brzdy však byly dlouho jen bubnové. Zajímavý údaj představovalo rozložení hmotnosti na obě nápravy 47:53, u vozu motorem vzadu unikátní. Typickým znakem všech šestsettrojek bylo zadní panoramatické okno rozdělené na dva díly. Některé prototypy měly dvoudílné i to přední, než se přešlo k celistvému, první funkční vzorek jezdil od září 1955. Následná ověřovací série čítala deset kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatry 603 první série charakterizovala příď se třemi světlomety

5,06 m dlouhé, 1,91 m široké (i se zrcátky) a 1,53 m vysoké vozy s pohotovostní hmotností 1450 kg upalovaly minimálně 160 km/h (údaj výrobce), ale ve skutečnosti dokázaly překročit stosedmdesátku. Jenže akcelerace z klidu na stovku jim trvala 19 s. Samonosná karoserie se pyšnila součinitelem odporu vzduchu 0,36. Třináctilitrová spotřeba byla víceméně standardem, nádrž o objemu 55 l tedy vyschla po zhruba 430 kilometrech, pokud ovšem řidič nepřekročil stodvacetikilometrovou rychlost.

Zajímavosti | Retro | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Ostatní značky

Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugu Haasovi

Zavazadelníky disponovala šestsettrojka dvěma, do přídě se vešlo 370 l, pod ním se nacházela samostatná rezerva v „šuplíku“, za zadními sedadly bylo pak k dispozici dalších 120 l. První série měla tři hlavní reflektory pod společným krytem, nejdříve jednodílným, pak trojdílným. Tatra dokonce experimentovala s natáčením toho prostředního.

Ćerné i dvoubarevné

V propagačních filmech i na fotografiích se skvěly vozy v módních dvoubarevných kombinacích, jenže těch bylo opravdu velmi málo. Západní země se jich navíc i přes velký zájem až na několik málo jednotek nedočkaly, třeba v SRN stály zpočátku 15 tisíc marek. Proto není tolik známá. Exportovaly se spíše do „bratrských“ států východního bloku, Bulharska, Maďarska a Sovětského svazu, v NDR sloužily také jako vládní vozidla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoubarevné lakování bylo v 50. a na začátku 60. let velmi oblíbené, mnoho 603 v něm ale nejezdilo. Vpravo model 1959 se stylistickými změnami

603 absolvovala mezinárodní premiéru na zimní olympiádě v Cortině d'Ampezzo v lednu 1956. Představila se také domácím, na brněnském veletrhu v září 1956, za půl roku poté, na jaře 1957 se s konečnou platností rozběhla výroba První „sériový“exemplář dostal ale už v prosinci 1956 prezident Antonín Zápotocký k narozeninám.

Zajímavosti | Retro | BMW | Škoda | Mercedes-Benz | Renault | Audi | Luxusní auta | Kabriolety | Sedany

Galerie aut českých prezidentů: Škodovky, Tatrovky, ZILy i BMW

Následovaly prezentace na IAA 1957 a v Ženevě a Paříži o rok později. Velmi známá je fotografie před bruselským Atomiem z Expa 1958, model '59 dostal první výraznější stylistické změny, lesklá lišta ve spodní části boků tvořila od té doby obrácené písmeno Z. Změnou pro rok 1960 byl motor 603 G se zmenšeným objemem na 2472 cm3, aby se vešel do dvouapůllitrové třídy. Výkon však zůstal zachován.

Druhá série

Druhá série z brněnského veletrhu 1962 dostala jinou příď, trojici hlavních světlometů nahradila čtveřice, už bez krytu, navíc rozdělená na dvě poloviny a bohatě zdobená chromem. Majitelé tater, i starších předválečných 77 a 87, byli perzekvováni Veřejnou bezpečností (policií), neboť používání prostředního bylo postaveno „mimo zákon“. Museli z něj vymontovat žárovku a zakrýt jej.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 603-2 se čtyřmi reflektory a spoustou chromu

Důležitou novinkou se stal příčný zkrutný stabilizátor vpředu, který spolu se zvětšeným rozchodem vzadu zlepšil jízdní vlastnosti, podařilo se potlačit přetáčivost při ostré jízdě i citlivost na boční vítr, na pohodlí se ovšem nezměnilo díkybohu nic. Přepracována byla i palubní deska. Krátce poté, v roce 1964, přišel na řadu agregát 603 H s výkonem zvětšeným na 77 kW, čímž evoluce pod zadní kapotou dospěla do své finální fáze. Poslední modely druhé série měly posilovač brzd, zvýšené čelní sklo, které zlepšilo výhled směrem vpřed a směrovky v předních blatnících dostaly oranžovou barvu.

Následující kapitola
BMW X3 2.993
Rok výroby: 2004
Stav: 151 230 km
Cena: 145 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 176 760 km
Cena: 229 000 Kč
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 160 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků