Vybrali jsme šest aut a modelových řad, které předčasně opustily český automobilový trh, přitom v zahraničí se stále nabízejí.
Přiznejme si, že český automobilový trh není ten největší na světě. Pokud se tedy některé modely prodávají v roční bilanci spíše po jednotkách kusů, je těžké je na trhu nadále držet. Pokud neuspěje celá značka, v naší malé kotlině se nevyplatí držet rovnou celé zastoupení.
Ve většině případů je odchod modelů spjat právě s koncem českého zastoupení, avšak najdou se i samostatné modely, které se v Čechách již prodávat nevyplatilo, přitom v zahraničí jsou stále k mání. Zde je ukázka některých z nich:
Citroën Nemo a Peugeot Bipper
Nejmenší dodávka s dvojitým šípem vstoupila na český trh v roce 2008. V rámci spolupráce s Fiatem se jednalo o sourozence Fiatu Fiorino a také Peugeotu Bipper.
Zatímco Itala v Česku ještě pořídíte, oba Francouzi se před rokem z tuzemska stáhli. Miniaturní dodávka, která se prodávala i v osobní verzi, zjevně v Čechách nezaujala především proto, že u nás tolik měst s úzkými uličkami, kam se s Jumperem prostě nevejdete, není. V takové domácí Francii je situace jiná, proto se zde všechny zmíněné vozy stále prodávají.
Dodge Journey
Dodge Journey, střední MPV s prvky crossoveru, spatřil světlo světa na frankfurtském autosalonu v roce 2008. Krátce na to se objevil i u nás. Jako součást evropské strategie automobilky, která zahrnovala i modely Caliber či Nitro.
Naproti Evropanům šel i s dvoulitrovým dieselem. Pod zkratkou CRD se však skrýval nepříliš kultivovaný agregát 2,0 TDI od Volkswagenu. Příliš velký úspěch v Čechách nezaznamenal, v roce 2011 se tak přestává prodávat, protože zastoupení Dodge opouští Česko.
Ve stejném roce se u nás objevuje Fiat Freemont, blízký příbuzný z koncernu FCA. Ani ten už však v nabídce nefiguruje. Auto, které jinde stále seženete, je Journey. Svůj osmý rok kroutí ve Spojených státech, kde se díky malým faceliftům stále drží v kondici. Modely Nitro a Caliber již nejsou v nabídce ani za oceánem.
DS 3 Cabrio
Stylová DS3 je největším úspěchem velmi krátké historie značky DS. Relativně vysokým prodejním číslům se nelze divit, konkurent Mini má styl a dobře jezdí.
Poměrně často jej lze spatřit i v Čechách, kde to malé vozy nemají nejjednodušší, zejména v třídveřové konfiguraci. Kdy jste ale naposledy viděli verzi s částečně plátěnou střechou, která se na českém trhu objevila v roce 2013?
Cabrio již v Česku neseženete, například v sousedním Německu však ano. Osmiletý model s pevnou střechou však svou kariéru nadále pokračuje i u nás. S podstatně levnějším a hlavně žhavě novým modelem C3 to ale ve svém důchodu nemá vůbec jednoduché.
Modelová řada Infiniti
V roce 2009 vstoupila luxusní odnož Nissanu na český trh. Modelová řada sedanu G37 a SUV EX37 či FX37 však nabízela vozy šité na míru Američanům, nikoli Evropanům.
To změnila evoluce modelů, a také dieselové motory od aliančně spřízněného mercedesu. V České republice existoval jediný showroom. Dealer v pražských Průhonicích však v loňském roce skončil, což znamenalo konec japonské "prémiovky" v České republice.
Do našeho výčtu tedy patří celá řada nadějných modelů, které již u nás nepořídíme. Zpráva o konci Infiniti u nás přišla v době expanze značky, která se začala více orientovat na Evropu. Utnul se prodej hatchbacku Q30, sportovního sedanu střední třídy Q50, luxusního Q70 a dvojice nestárnoucích SUV QX50 a QX70, které byly i u tehdejší české premiéry značky.
Hyundai Veloster
Korejské kupé se třemi bočními dveřmi se představilo už na přelomu roku 2011 a 2012. Po dvou letech však vypadlo z nabídky českého dovozce, stejně jako jej již neseženete ve Velké Británii.
K dostání je přitom například v sousedním Německu. Prodeji vozu nepomohla ani ostřejší verze Turbo. Jedná se o dalšího "exota", se kterým se v českých showroomech již nesetkáte.
Lancia Ypsilon
Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, dal při velkých změnách černého Petra Lancii. Slavná značka byla odsunuta pouze do své domoviny - Itálie. Po přejmenovaných chryslerech nyní nabízí pouze jeden model - Ypsilon.
V Čechách byla "ypsilonka" druhé generace k dispozici od roku 2011. Vydržela zde jen tři roky, právě v roce 2014 se totiž odstěhovala do Itálie. Ypsilon však dokonale naplňuje ideu tohoto článku. Ve své domovině totiž stále slaví velký úspěch - v loňském roce to bylo třetí nejprodávanější auto, přitom ještě v roce 2015 mu patřila druhá příčka.