Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Trápení indické Taty začíná dopadat už i na její evropské aktivity. Plány na nové továrny automobilek Jaguar a Land Rover skončily v koši, stejně dopadne i nástupce modelu Defender, který stál u zrodu značky Land Rover.

Land Rover dosud plánoval vyrábět dva nástupce Defenderu, který se s jen omezenými změnami vyráběl od vzniku automobilky po Druhé větové válce. Plány na jednodušší vozidlo, určené do terénu, ale nyní padají.

Auto, které se mělo spolu s obdobným vozem se značkou Tata vyrábět v Indii, zastavil propad indického trhu. Ten během posledních šest měsíců zažil nehorší pokles za 16 let, jen v dubnu se propadl o deset procent. Defender tak nahradí pouze luxusnější model zaměřený hlavně na soukromou klientelu.

 Kvůli krachu plánu na výrobu Defenderu nevznikne ani nová továrna v indickém městě Pune, kde nyní Tata vyrábí většinu svých vozů. Tata dala k ledu i již oznámenou stavbu motorárny pro její britské automobilky.

Škrty v původně rozsáhlých plánech přicházejí v reakci na neúspěch modelu Nano, označovaného za nejlevnější automobil na světě. Indická automobilka očekávala, že se jí v zemi, kde se většina lidí dopravuje na motorkách, podaří odstartovat revoluci. V Indii, kde je vlastnictví auta otázkou prestiže, se ale prodejům paradoxně právě díky nízké ceně nedaří.

Krize zasáhla i ocelárny

Potíže mají i další odnože indického gigantu. Podle webu Money Control americké televize CNBC Tata Steel chystá prodej některých svých evropských aktiv. Firma se možná zbaví svých britských a nizozemských oceláren Corus, za které v roce 2007 zaplatila dvanáct miliard dolarů.

Ocelářská divize Taty se neúspěšně snaží udržet evropské továrny v zisku. Od vstupu Indů na evropský trh poklesla místní poptávka po oceli o 30 procent. Firma už dříve řešila finanční potíže prodejem některých aktiv, předloni se například zbavila britské ocelárny Teesside Cast Products. Indické ocelárny Taty se sice nemusejí potýkat s nízkou poptávkou, kvůli chronickým výpadkům dodávek vody ale často stojí.

Recept na úspěch? IPO a vyšší ceny

Potřebné finance na přežití chce Tata získat i díky prodeji nových akcií. Tata Power, divize největší indické podnikatelské skupiny zaměřená na obnovitelné energetické zdroje, chystá na příští rok vstup na burzu.

Indický gigant se zjevně poučil i z neúspěchu Nana na domácím trhu. V Barmě, kde se nejlevnější auto světa brzy začne prodávat, nasadil cenovku, která je více než šestinásobná oproti ceně v Indii. Část této sumy jde ovšem na vrub místním vysokým daním.
 

Zdroj: E15.cz

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků