Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Trápení indické Taty začíná dopadat už i na její evropské aktivity. Plány na nové továrny automobilek Jaguar a Land Rover skončily v koši, stejně dopadne i nástupce modelu Defender, který stál u zrodu značky Land Rover.

Land Rover dosud plánoval vyrábět dva nástupce Defenderu, který se s jen omezenými změnami vyráběl od vzniku automobilky po Druhé větové válce. Plány na jednodušší vozidlo, určené do terénu, ale nyní padají.

Auto, které se mělo spolu s obdobným vozem se značkou Tata vyrábět v Indii, zastavil propad indického trhu. Ten během posledních šest měsíců zažil nehorší pokles za 16 let, jen v dubnu se propadl o deset procent. Defender tak nahradí pouze luxusnější model zaměřený hlavně na soukromou klientelu.

 Kvůli krachu plánu na výrobu Defenderu nevznikne ani nová továrna v indickém městě Pune, kde nyní Tata vyrábí většinu svých vozů. Tata dala k ledu i již oznámenou stavbu motorárny pro její britské automobilky.

Škrty v původně rozsáhlých plánech přicházejí v reakci na neúspěch modelu Nano, označovaného za nejlevnější automobil na světě. Indická automobilka očekávala, že se jí v zemi, kde se většina lidí dopravuje na motorkách, podaří odstartovat revoluci. V Indii, kde je vlastnictví auta otázkou prestiže, se ale prodejům paradoxně právě díky nízké ceně nedaří.

Krize zasáhla i ocelárny

Potíže mají i další odnože indického gigantu. Podle webu Money Control americké televize CNBC Tata Steel chystá prodej některých svých evropských aktiv. Firma se možná zbaví svých britských a nizozemských oceláren Corus, za které v roce 2007 zaplatila dvanáct miliard dolarů.

Ocelářská divize Taty se neúspěšně snaží udržet evropské továrny v zisku. Od vstupu Indů na evropský trh poklesla místní poptávka po oceli o 30 procent. Firma už dříve řešila finanční potíže prodejem některých aktiv, předloni se například zbavila britské ocelárny Teesside Cast Products. Indické ocelárny Taty se sice nemusejí potýkat s nízkou poptávkou, kvůli chronickým výpadkům dodávek vody ale často stojí.

Recept na úspěch? IPO a vyšší ceny

Potřebné finance na přežití chce Tata získat i díky prodeji nových akcií. Tata Power, divize největší indické podnikatelské skupiny zaměřená na obnovitelné energetické zdroje, chystá na příští rok vstup na burzu.

Indický gigant se zjevně poučil i z neúspěchu Nana na domácím trhu. V Barmě, kde se nejlevnější auto světa brzy začne prodávat, nasadil cenovku, která je více než šestinásobná oproti ceně v Indii. Část této sumy jde ovšem na vrub místním vysokým daním.
 

Zdroj: E15.cz

Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Freelander 1.95
Rok výroby: 2003
Stav: 172 633 km
Cena: 100 000 Kč
Jaguar S-Type 2.967
Rok výroby: 2001
Stav: 169 733 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků