Tak to je on, úplně poslední Land Rover Defender, který testujeme jako nové auto

Tak to je on, úplně poslední Land Rover Defender, který testujeme jako nové auto

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage

Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky

Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky

Jedním z retro-prvků je například maska chladiče

Jedním z retro-prvků je například maska chladiče

Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo

Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo

Heritage poznáte třeba podle původního loga automobilky. To najdete na sedadlech...

Heritage poznáte třeba podle původního loga automobilky. To najdete na sedadlech...

...vzadu na karoserii...

...vzadu na karoserii...

...na masce...

...na masce...

...no prostě všude

...no prostě všude

Třeba i pod autem

Třeba i pod autem

Sedadla této verze mají speciální čalounění. Vypadají skvěle

Sedadla této verze mají speciální čalounění. Vypadají skvěle

Malá nápověda pro řazení a opět historické logo

Malá nápověda pro řazení a opět historické logo

Pracoviště řidiče je ergonomicky ne zrovna ideální a dost malé. Defender je zkrátka z doby, kdy se člověk musel přizpůsobit

Pracoviště řidiče je ergonomicky ne zrovna ideální a dost malé. Defender je zkrátka z doby, kdy se člověk musel přizpůsobit

Také madlo dveří je specialitou této edice

Také madlo dveří je specialitou této edice

Stejně jako kůží potažená řadicí páka

Stejně jako kůží potažená řadicí páka

Staré logo najdeme i na volantu

Staré logo najdeme i na volantu

Interiér obecně je plný krásných detailů

Interiér obecně je plný krásných detailů

Sedadla jsou mimochodem překvapivě příjemná

Sedadla jsou mimochodem překvapivě příjemná

Zelený panel je další specialitou testované edice

Zelený panel je další specialitou testované edice

Šestistupňový manuál je celkem přesný. Překvapivě...

Šestistupňový manuál je celkem přesný. Překvapivě...

Takže představení máme za sebou. Nasedáme a vyrážíme nejprve do města

Takže představení máme za sebou. Nasedáme a vyrážíme nejprve do města

Parkování ve městě není žádný med

Parkování ve městě není žádný med

Zpočátku budete mít za autem vždy obří rezervu

Zpočátku budete mít za autem vždy obří rezervu

Důvod je tento, dozadu nevidíte skoro nic

Důvod je tento, dozadu nevidíte skoro nic

Další specialita Defenderu - jestli chcete uvnitř něco schovat, není moc kam

Další specialita Defenderu - jestli chcete uvnitř něco schovat, není moc kam

Jízda je stejně osobitá jako samotný automobil

Jízda je stejně osobitá jako samotný automobil

Defender má ideální rychlost 90 km/h a je skoro jedno, po čem jedete

Defender má ideální rychlost 90 km/h a je skoro jedno, po čem jedete

Vyzkoušeli jsme i akceleraci z nuly na 100 km/h. Defík je nejpomalejším vozem, jaký jsme kdy měřili

Vyzkoušeli jsme i akceleraci z nuly na 100 km/h. Defík je nejpomalejším vozem, jaký jsme kdy měřili

Interiér je při jízdě kolem 80 km/h celkem příjemný, jakmile zrychlíte, dočkáte se výrazného hluku

Interiér je při jízdě kolem 80 km/h celkem příjemný, jakmile zrychlíte, dočkáte se výrazného hluku

Ten má na svědomí mimo jiné také naftový čtyřválec, který už dobře známe z předchozích testů

Ten má na svědomí mimo jiné také naftový čtyřválec, který už dobře známe z předchozích testů

Jestli Defík nemá něco rád, tak to jsou ostré zatáčky

Jestli Defík nemá něco rád, tak to jsou ostré zatáčky

Na dálnici můžete jet třeba i 150 km/h, ale běda jak zafouká boční vítr

Na dálnici můžete jet třeba i 150 km/h, ale běda jak zafouká boční vítr

Samozřejmě jsme během posledního týdne testování Defenderu vyrazili i mimo silnice

Samozřejmě jsme během posledního týdne testování Defenderu vyrazili i mimo silnice

Na sněhu to je ale spíše o kvalitách pneumatik

Na sněhu to je ale spíše o kvalitách pneumatik

A tak došlo jen na decentní focení

A tak došlo jen na decentní focení

Nic, co by Defender nezvládl s prstem v nose

Nic, co by Defender nezvládl s prstem v nose

Ještě jedná přírodní póza...

Ještě jedná přírodní póza...

Tohle je jediné terénní překvapení našeho testu. Zamrzlá a sněhem zapadaná louže se propadla

Tohle je jediné terénní překvapení našeho testu. Zamrzlá a sněhem zapadaná louže se propadla

Byla celkem hluboká

Byla celkem hluboká

Stačilo samozřejmě jenom přidat plyn

Stačilo samozřejmě jenom přidat plyn

Tady šlo ale trochu do tuhého. Někdo měl ten hovězí nápad zkoušet na namrzlém a sněhem pokrytém povrchu, jestli Defík vyjede prudký svah. Zatím to vypadalo slibně...

Tady šlo ale trochu do tuhého. Někdo měl ten hovězí nápad zkoušet na namrzlém a sněhem pokrytém povrchu, jestli Defík vyjede prudký svah. Zatím to vypadalo slibně...

...ale tady se Defender zastavil...

...ale tady se Defender zastavil...

...a tady, i když to není moc vidět, už sáňkuje dolů

...a tady, i když to není moc vidět, už sáňkuje dolů

Po focení ještě na skok domů, než večer vyrazíme zpět do Prahy

Po focení ještě na skok domů, než večer vyrazíme zpět do Prahy

A začalo sněžit. To je dobře, zimní cestování má Defender rád

A začalo sněžit. To je dobře, zimní cestování má Defender rád

Škoda, že nesněžilo ještě více

Škoda, že nesněžilo ještě více

Defender vás láká na jízdu jen tak mimo města do polí. Neodolal jsem

Defender vás láká na jízdu jen tak mimo města do polí. Neodolal jsem

Několikrát jsem místo cesty domů vyrazil do přírody

Několikrát jsem místo cesty domů vyrazil do přírody

Bylo přece potřeba si Defender pořádně užít

Bylo přece potřeba si Defender pořádně užít

Opět jenom taková decentní terénní rozcvička

Opět jenom taková decentní terénní rozcvička

Tohle je prostředí, které Defender miluje. Pryč od města...

Tohle je prostředí, které Defender miluje. Pryč od města...

Pohled na svět z Defenderu je jako pohled z koně. Dost možná ten nejhezčí?

Pohled na svět z Defenderu je jako pohled z koně. Dost možná ten nejhezčí?

A noční projížďky zasněženou krajinou mají také hodně co do sebe

A noční projížďky zasněženou krajinou mají také hodně co do sebe

Přestože byla taková zima, že mi málem upadly prsty při focení

Přestože byla taková zima, že mi málem upadly prsty při focení

Jiskřivý sníh, skoro úplněk, jasná obloha. Zimní idylka jako blázen...

Jiskřivý sníh, skoro úplněk, jasná obloha. Zimní idylka jako blázen...

Během testu jsem si opakovaně říkal, že mi Defender před domem sluší

Během testu jsem si opakovaně říkal, že mi Defender před domem sluší

Upřímně se k tomu nepořádku, co tu máme, hodí více, než nějaké GLC Coupé AMG...

Upřímně se k tomu nepořádku, co tu máme, hodí více, než nějaké GLC Coupé AMG...

Soused se ptal, jestli nechci půjčit hrablo, abych si odklidil sníh před brankou. Tak jsem mu poděkoval, nastartoval a odjel

Soused se ptal, jestli nechci půjčit hrablo, abych si odklidil sníh před brankou. Tak jsem mu poděkoval, nastartoval a odjel

V kontextu ostatních aut naplno vynikne, jak je Defík speciální

V kontextu ostatních aut naplno vynikne, jak je Defík speciální

Trochu hůře se do něj nastupuje a vzhledem k tomu, jak je velký, to s využitím vnitřního prostoru není moc ideální. Vadí to někomu?

Trochu hůře se do něj nastupuje a vzhledem k tomu, jak je velký, to s využitím vnitřního prostoru není moc ideální. Vadí to někomu?

Opakovaný problém. Když chcete jít nakoupit a v autě máte něco, co by nemělo být vidět, není kam to dát...

Opakovaný problém. Když chcete jít nakoupit a v autě máte něco, co by nemělo být vidět, není kam to dát...

Vyrazit do kina? Ale ovšem. Jen je velká otázka, zda se vejdete do podzemní garáže

Vyrazit do kina? Ale ovšem. Jen je velká otázka, zda se vejdete do podzemní garáže

A tak jsme parkovali kousek vedle. Alespoň jsme se mohli pokochat pohledem na terénní minulost a na to, co si představují výrobci pod pojmem „terénní auto“ nyní

A tak jsme parkovali kousek vedle. Alespoň jsme se mohli pokochat pohledem na terénní minulost a na to, co si představují výrobci pod pojmem „terénní auto“ nyní

Ten týden strašně utekl. Sotva jsem se rozkoukal, už jsem musel auto vrátit

Ten týden strašně utekl. Sotva jsem se rozkoukal, už jsem musel auto vrátit

Dobrou zprávou je fakt, že tento konkrétní Defender zůstane v rukách Land Roveru, tak třeba se ještě někdy svezeme

Dobrou zprávou je fakt, že tento konkrétní Defender zůstane v rukách Land Roveru, tak třeba se ještě někdy svezeme

Defender je ztělesněná historie. I když chápu důvody, proč musí pryč z výroby, pořád jsem si jistý, že mi bude chybět

Defender je ztělesněná historie. I když chápu důvody, proč musí pryč z výroby, pořád jsem si jistý, že mi bude chybět

No nic, tak se těšme na Defender druhé generace . Následující fotky už nepotřebují komentář, tak se pokochejte a případně zavzpomínejte na tenhle speciální stroj. Jestli máte nějaké konkrétní zážitky, do diskuze s nimi...

No nic, tak se těšme na Defender druhé generace . Následující fotky už nepotřebují komentář, tak se pokochejte a případně zavzpomínejte na tenhle speciální stroj. Jestli máte nějaké konkrétní zážitky, do diskuze s nimi...

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage
Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky
Jedním z retro-prvků je například maska chladiče
Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo
86
Fotogalerie

Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Kapitoly článku:


Do terénu, aneb výhoda zpátečky

Popisovat, jak jezdí Defender v terénu, to je jako kdybychom vám chtěli říkat, že Karel Gott zpívá opravdu božsky, nebo že kdybyste chtěli panu Zemanovi udělat radost, musíte přinést slivovičku. Přesto nevyrazit poslední testovací týden s Defenderem mimo silnice, to by bylo zralé na „nedemokratickou cestu odstranění redaktora“.

Smůla byla v tom, že Českou republiku zasypalo pár centimetrů sněhu, takže se jízda v terénu spíše než v testování auta změnila ve zkoušení toho, co ještě snesou pneumatiky. Ne že by naše Heritage měla vyloženě silniční gumy, ale pořád to dost klouzalo. Přesvědčil jsem se o tom na vlastní kůži.

_DSC1438.jpg_DSC1446.jpg_DSC1454.jpg_DSC1459.jpg_DSC1479.jpg_DSC1454.jpg_DSC1441.jpg_DSC1444.jpg_DSC1445.jpg
Popisovat, jak moc je Defender schopný v terénu, to určitě není nutné. Pár fotek jsme ale v terénu pořídit chtěli, i když kluzký sníh toho moc nedovolil. Nebýt toho, že se Jirka propadl do skryté louže, nic zajímavého jsme nevyfotili. A tak jsme chtěli vyzkoušet prudký výjezd

Nebýt toho, že Jirka nevědomky vjel na zamrzlou a dost hlubokou louži, která se pod ním propadla, neměli bychom asi žádné zajímavé terénní fotky. A tak jsem přišel s návrhem vyfotit alespoň prudký výjezd. Jirkovi se do toho nechtělo, takže si vzal foťák. Také jsem si nebyl nápadem jistý, pořád před námi byl celkem prudký kopec většinou pokrytý sněhem, ale když máme Defíka naposledy...

Zavřít diferenciál, přidat redukci, jedeme. Tak do tří čtvrtin to šlo celkem v pohodě, pak se auto zastavilo. To jsou přesně ty chvíle, kdy vám začne lehce běhat mráz po zádech. Aha, takže zrovna jsem skoro na vrcholu solidního kopce, pod kterým je po několika metrech roští (a kdo ví, co se v roští ukrývá), zrovna se mi protáčí všechna čtyři kola a já musím něco udělat. Jakmile vyšlápnu spojku a dám brzdu, pojedu dolu stylem, že i Ondra Bank bude závidět. Má záchrana je jediná, zpátečka.

_DSC1464.jpg_DSC1467.jpg_DSC1470.jpg
Na fotkách to vždycky vypadá jako největší nuda, ale věřte tomu, že tenhle kopec není úplně mírný. Nejdřív šlo všechno v pohodě, na druhé fotce začal Defík hrabat a na té třetí si to po vyšlápnutí spojky namířil dolů stejně svižně jako pan Bank 

Přirozeně. Jak jsem vyšlápl spojku a zašlápl brzdu, Defender se rozjel jak sáňky. Hlavně nezmatkovat, šup tam se zpátečkou a pustit spojku i brzdu. Uf! Kola se chytla a roští zůstalo daleko za mnou. Co z toho plyne za ponaučení? Výhoda převodovky. Zpátečku řadíte jednoduše k sobě a dopředu, takže je krásně při ruce. Po této příhodě nás ale už chuť zkoušet Defender v zimním terénu trochu přešla a vrátili jsme se zpět po zmrzlém zoraném poli, což byl ale nakonec sám o sobě také solidní terén.

Defender je mimo silnice dokonalé auto, Heritage mi to pouze znovu připomněla. 

_DSC1516.jpg_DSC1518.jpg_DSC1536.jpg
Po sáňkování v terénu si Defender dal rychlou pauzu před domem, abychom večer mohli vyrazit zase do Prahy. To opět sněžilo, což nám v kontextu Defenderu opravdu nevadilo 

A znovu začalo sněžit...

Skoro celý testovací týden hodně sněžilo, což bylo vlastně dobře. Objevil jsem kousek od mého domu parádní polní cesty, na kterých se daly udělat pěkné zimní fotky. Dokonce jsem se přistihl při tom, že místo toho, abych od dálnice odbočil na jednu stranu a jel domů, odbočil jsem na druhou stranu prostě se jenom tak svézt mezi pole. Někdy po neprojetých cestách v hlubokém sněhu. Defender tenhle režim jízdy vyloženě miluje.

A já jsem si zase zamiloval třeba výjezd ze zahrady. Je do mírného kopce, takže třeba s takovým Jaguarem XF, tedy se zadokolkou, nechybělo mnoho a zadek mi ujel do sloupku branky. Takže bylo nutné výjezd odhrabat a ještě něčím posypat. S Defenderem? Prosím vás... Soused sice nabízel hrablo na půjčení (děkuji), ale proč bych to dělal. Takže další výhoda Defíka, nemusíte odhrabávat zahradu od sněhu. A ano, vím, že by si v podobné situaci poradila kdejaká čtyřkolka, ale prostě jsem to musel napsat.

_DSC1569.jpg_DSC1574.jpg_DSC1608.jpg_DSC1610.jpg_DSC1636.jpg_DSC1644.jpg
To se takhle vracíte domů, ale za sjezdem z dálnice schválně odbočíte na druhou stranu, abyste se navečer vydali na malou motorizovanou procházku

Vůbec nejlepší to bylo tehdy, když sněžilo opravdu vydatně a sníh pokryl i dálnici. To pak nastane situace, kterou v nadsázce už dříve zhodnotil kolega Dalibor slovy „napadne sníh a jedni jedou 10 km/h a další 750 km/h, protože mají čtyřkolku a ESP“. Ten den jsem měli pocit, že na dálnici jedou řidiči pouze z první kategorie (samozřejmě bezpečnost především), levý pruh neprojetý a zcela volný.

Takže 90 km/h (ano, to je ta ideální cestování rychlost Defenderu bez ohledu na okolnosti) a rázem byl Defík ze všech nejrychlejší. Samozřejmě to chce řídit s citem a všeho s mírou. Jestli je nějaká věc, kterou s Defenderem zažít nechcete, pak to je roztancované auto, protože se s tím dost těžko něco dělá. Někteří kolegové by mohli vyprávět... Nicméně tenkrát jsem musel z levého pruhu uhýbat pouze jednomu rychlejšímu vozu. Byl to Range Rover...

_DSC1669.jpg_DSC1672.jpg_DSC1671.jpg

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud