T.27: další elektrický prcek Gordona Murraye

Gordon Murray je nejlépe znám coby konstruktér slavného McLarenu F1, ale jeho záběr zahrnuje i elektrická minivozítka.

Vytvořil legendární třímístný McLaren F1, který byl na sklonku dvacátého století nejrychlejším cestovním vozem světa, ale ještě před tím bodoval řadou svérázných konstrukčních řešení pro týmy Formule 1, především pro Brabham. Doba ale pokročila, nyní se jeho společnost Gordon Murray Design systematicky zabývá konstrukcí a výrobou kompaktních městských vozítek na elektrický pohon. Možná si vzpomenete na loňský červenec, kdy jsme vám podrobně představili jeho stavbu T.25 City Car, včera Gordon Murray světu odhalil další vývojový stupeň v podobě vylepšeného modelu T.27.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model T.27 je dalším vývojovým stupněm staršího typu T.25

Podle Murraye trvalo jeho zaměstnancům rozkreslit projekt a postavit prototyp jen 17 měsíců, a to včetně konstrukce nové pohonné jednotky vyvinuté společností Zytek Automotive Ltd. (elektrickou pohonnou soustavu nedávno připravila také pro letitou britskou značku Ginetta Cars a její kupé Ginetta G50). Projekt T.27 prý dosud stál v přepočtu astronomických 243 504 000 Kč, z nichž zhruba polovinu kryl britský státní fond pro technologickou strategii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
T.27 při včerejší prezentaci v Londýně / Základní technické údaje

Záměrem Murraye je vytvořit zcela nový druh automobilu (kolik takových projektů již bylo…), který by vyřešil problémy s emisemi CO2 a dopravní situací ve městech. Zároveň si nechal patentovat výrobní proces iStream, jenž mu údajně umožní vyrábět skutečně lehká a bezpečná malá auta. „Lehká stavba je nejsilnějším prostředkem, jaký máme v boji proti emisím a spotřebě paliva,“ tvrdí Gordon Murray. „To platí pro všechna vozidla, zvláště pak pro elektromobily, neboť přinášejí také možnost zástavby lehkých  akumulátorů, což výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a snižuje výrobní náklady.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden z prototypů T.27 při nárazovém testu podle metodiky EuroNCAP

Ve prospěch jeho tvrzení hovoří také skutečnost, že nový model T.27 dosáhl velmi dobrých výsledků v nárazových testech EuroNCAP (v nich přitom bez jakýchkoli potíží dopadl také nárazovým testem vyzkoušený elektromobil Mitsubishi i-MiEV). Podle Murraye je jeho T.27 vůbec nejhospodárnějším elektromobilem současnosti, ve srovnání se Smartem EV spotřebuje v průměru o 29 % méně energie, o 36 % méně než již zmíněné Mitsubishi i-MiEV a o plných 86 % méně energie než Mini-E. Společnost Gordon Murray Design v současnosti jedná o sériové výrobě modelu T.27 se třemi společnostmi a produkční provedení bude představeno na začátku letošního listopadu. 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků