Systémy nouzového brzdění pomáhají zachraňovat životy

Srážek automobilů s chodci přibývá. Proto se vyvíjejí systémy, jenž mohou takovým nehodám předejít. Automobilka Volvo přišla jako první s revoluční technologií Pedestrian Detection, která je schopná střetům člověka s vozem zabránit. Ta se společně s další aplikací švédského výrobce City Safety, pomáhající předcházet nehodám při nízkých rychlostech, stala vítězem srovnávacího testu systémů pro nouzové brzdění, který uspořádal autoklub ADAC. Bez nadsázky lze říci, že moderní brzdící technologie mohou zachraňovat lidské životy.

„Představte si sami sebe po ránu. Jste rozespalí, hlavou vám létají tisíce myšlenek. Většina z nich se věnuje práci či rodině. Stačí proto jediný chybný krok a nehoda je na světě. Pokud ale řidič používá revoluční asistenční technologii Pedestrian Detection, která chodce dokáže rozpoznat, může střetu i zabránit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázky systému Pedestrian Detection

Aplikace Pedestrian Detection, kterou disponuje zatím jen švédská automobilka, může předem řidiče varovat a v případě, že nereaguje, samočinně aktivuje brzdy až do úplného zastavení. Při rychlostech do 35 kilometrů za hodinu systém kolizi zcela vyloučí, při vyšším tempu pak redukuje až o 85 procent riziko smrtelného poranění.

Prostor před autem hlídá laserové čidlo

Systém City Safety, s nímž jako přišla první švédská automobilka, zase pomáhá předcházet nehodám při nízkých rychlostech, nebo přinejmenším výrazně zmírnit jejich následky. Využívá laserového čidla umístěného v horní části čelního skla, pomocí kterého dokáže reagovat na vozidla ve vzdálenosti až šest metrů. Tato aplikace je aktivní při rychlostech od 4 do 30 kilometrů za hodinu.

Pokud systém zjistí nebezpečí nárazu do náhle zpomalujícího či stojícího automobilu, dokáže aktivovat brzdy. Jestliže řidič na nebezpečí nezareaguje, dojde k automatické aktivaci brzd a ke zpomalení na úrovni 50 až 100 procent dostupné brzdné síly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z testu technologie City Safety

Technologie City Safety, která získala ocenění německého autoklubu ADAC, je schopná rozpoznat vozidla jedoucí ve stejném směru až na vzdálenost 120 metrů a stojící vozidla na vzdálenost až 65 metrů. Při intenzivním brzdění dochází k aktivaci systému ABS, přičemž ke zpomalení je využito až 100 procent dostupné brzdné síly. Díky tomu je možné nehodě předejít, nebo alespoň co nejvíce eliminovat její dopady.

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků