Systémy nouzového brzdění pomáhají zachraňovat životy

Srážek automobilů s chodci přibývá. Proto se vyvíjejí systémy, jenž mohou takovým nehodám předejít. Automobilka Volvo přišla jako první s revoluční technologií Pedestrian Detection, která je schopná střetům člověka s vozem zabránit. Ta se společně s další aplikací švédského výrobce City Safety, pomáhající předcházet nehodám při nízkých rychlostech, stala vítězem srovnávacího testu systémů pro nouzové brzdění, který uspořádal autoklub ADAC. Bez nadsázky lze říci, že moderní brzdící technologie mohou zachraňovat lidské životy.

„Představte si sami sebe po ránu. Jste rozespalí, hlavou vám létají tisíce myšlenek. Většina z nich se věnuje práci či rodině. Stačí proto jediný chybný krok a nehoda je na světě. Pokud ale řidič používá revoluční asistenční technologii Pedestrian Detection, která chodce dokáže rozpoznat, může střetu i zabránit,“ řekla AutoRevue.cz Petra Doležalová ze společnosti Volvo Auto Czech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázky systému Pedestrian Detection

Aplikace Pedestrian Detection, kterou disponuje zatím jen švédská automobilka, může předem řidiče varovat a v případě, že nereaguje, samočinně aktivuje brzdy až do úplného zastavení. Při rychlostech do 35 kilometrů za hodinu systém kolizi zcela vyloučí, při vyšším tempu pak redukuje až o 85 procent riziko smrtelného poranění.

Prostor před autem hlídá laserové čidlo

Systém City Safety, s nímž jako přišla první švédská automobilka, zase pomáhá předcházet nehodám při nízkých rychlostech, nebo přinejmenším výrazně zmírnit jejich následky. Využívá laserového čidla umístěného v horní části čelního skla, pomocí kterého dokáže reagovat na vozidla ve vzdálenosti až šest metrů. Tato aplikace je aktivní při rychlostech od 4 do 30 kilometrů za hodinu.

Pokud systém zjistí nebezpečí nárazu do náhle zpomalujícího či stojícího automobilu, dokáže aktivovat brzdy. Jestliže řidič na nebezpečí nezareaguje, dojde k automatické aktivaci brzd a ke zpomalení na úrovni 50 až 100 procent dostupné brzdné síly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z testu technologie City Safety

Technologie City Safety, která získala ocenění německého autoklubu ADAC, je schopná rozpoznat vozidla jedoucí ve stejném směru až na vzdálenost 120 metrů a stojící vozidla na vzdálenost až 65 metrů. Při intenzivním brzdění dochází k aktivaci systému ABS, přičemž ke zpomalení je využito až 100 procent dostupné brzdné síly. Díky tomu je možné nehodě předejít, nebo alespoň co nejvíce eliminovat její dopady.

Volvo S40 2.435
Rok výroby: 2005
Stav: 161 199 km
Cena: 80 000 Kč
Volvo V70 2.401
Rok výroby: 2005
Stav: 208 000 km
Cena: 105 000 Kč
Volvo V70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 208 757 km
Cena: 205 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků