Systém eCall definitivně schválen. Povinný bude od roku 2018

56 komentářů

pelli
1. dubna • 8:39

Někteří jezdí jak idioti a nepomůže jim nic !:-/

Honza
23. října • 19:29

No mě to nepřipadá jako špatné. Já jsem si do felicie opatřil jeho alternativu za 30 Kč do mobilu, Survival 1 -Save your life. Výhodou je, že si ho pustim, i když třeba jezdim na kole nebo lezu po skalách. Podle výpisu od operátora to žádná nechtěná data neodesílá ani nepřijímá, tak ode mě důvěru získal

petr
30. dubna • 9:20

Stále nevím, a zatím není nikde uvedeno, jak systém je chráněn proti nechtěnému nebo neopatrnému spuštění systému. Zalamujícího systému se mi operátor zeptá, že došlo aktivaci, jestli potřebuji pomoc. Asi jo, tak to bude. Hm, v životě lidském dochází tak neuvěřitelným činům, že z toho důvodu, bych raději to měl jako příplatkovou výbavu, kterou si neobjednám. a k tomu platit ještě Sim- kartu k odesílání sms.

a
30. dubna • 10:34

za

a
30. dubna • 10:36

za moment někdo vymyslí, že bude třeba hlídat zdraví čipem, tak že když člověk bude mít teplotu nad 38° to automaticky zavolá sanitku.a věřím tomu, že se najde pár ovcí, co tomu budou tleskat!

thom
29. dubna • 23:26

K tomu sledování... Systém je pasivní a data o poloze se přenášejí v hlasovém kanále, takže tam není žádné připojení k internetu přes které by se data odesilala. Jednoduše se vytočí číslo 112 a po přijetí hovoru na dispečinku to "vypípá data" a spojí vás s operátorem. Ke sledování to tedy využít moc nejde, protože by každé auto muselo mít neustále aktivní hovor na 112. Maximálně by mohl mobilní operátor sledovat podle IMEI GSM modulu ke kterým BTS byl připojen.

Antiautomat
29. dubna • 18:30

Zamer je urcite dobry, ale mam velke obavy na co vsetko ine to bude pouzite. Nikdy v dejinach radovy obcan zadarmo nic nedostal. Vlastne ano, bomby miliony mrtvych vo vojnach.

goro
29. dubna • 13:38

to je mega nářez, to jsem zvědav jakou to bude mít odezvu v populaci...tak si to shrneme, od 2018 všechny nové pekáče budou mít GPS lokátor a GSM komunikátor.
zjednodušeně řečeno, zařízení co bude umět v reálném čase odesílat kamkoliv informace o poloze, a když na to přijde díky obousměrné komunikaci GSM i z jakéhokilov místa ovládat cokoliv ve vozidle napojeného na systém. Výborně! Ze startu se to bude prezentovat jako striktně pasivní zařízení pouze za účelem zvýšení bezpečnosti v případě nehody. Za nějakých 10-15 let, tedy v letech 2028-2033 se kompletně vymění vozový park, tudíž systém bude mít 100% provozovaných vozidel. Lidé to budou vnímat jako již starou zavedenou věc, nikdo kolem toho nebude dělat humbuk. V ten moment nebude problém upgradovat patřičné zákony tak, že se bude:
a) sledovat poloha a zaznamenávat všechny cesty daného vozidla kvůli prevenci antiterorismu a praní špinavých peněz
b) FÚ bude monitorovat a kontrolovat oprávněnost cestovních nákladů, relevanci vykázaných příjmů a výdajů vůči cestovní aktivitě, atd.
c) tak jak již dnes (skoro rok) musí banky a finanční úřady zasílat americké vládě hlašení (jméno, adresa, telefon, email, atd.), pokud občan EU obdrží či realizuje platbu skrz americký dolar, tak v rámci toho stejného se budou zasílat data o pohybu občana dopravními prostředky.
d) všechny státní instituce budou mít v "oprávněných případech" přistup do databáze, čili jestliže teď nemůže pana Nováka policie najít, protože na své adrese se nezdržuje, poté nebude problém. Tak stejně jakýkoliv exekutor bude lehce a jednoduše vědět kam pan Novák jezdí a kde si na něj v reálném čase počkat.
e) pokuty a dopravní represe bude velmi jednoduše realizovatelné přímo online bez nutnosti vyhánět příslušníky do terénu. Rovnou přijde obsílka z městského úřadu k dostavení se a jako důkaz bude výpis ze systému kde bude přesně uvedeno, kde a kdy, jakou rychlostí, atd.
BTW, nebude problém řešit nejen překročení rychlosti, ale jakékoliv vjetí mimo komunikaci, do zákazu, do jednosměrky, atd.
f) pevně věřím tomu, že si policie prosadí do zákona možnost dálkově deaktivovat vozidlo, argumentujíc policejními honičkami na silnici v minulosti. tuhle možnost uvítají i exekutoři, celni správa, kriminální a vojenská policie, soudy a jiné veledůležité instituce.
g) pokud někdo vypočítá, že se státu více vyplatí vybírat mýtné plošně ze všech vozidel, a zrušit dálniční známky (ano ti co jezdí minimálně 50% ušetří, všichni ostatní zaplatí o 100-500% více), poté bude toto velmi jednoduše realizovatelné přes systém.
h) jak to tak už bývá, notabene v české kotlině, data budou unikat ze systému různým detektivním agenturám, reklamním agenturám a jiným. takže nebude nic neobvyklého že všechny mobilní telefony na palubě a umatlaný dotakový displej na přistrojové desce bude plný nevyžádaných reklamním sdělení o možnostech výhodných nákupů, restaurací, autoservisů, koupališť a hotelů v okolí právě projížděné trasy.
i) na 100% bude deaktivace či demontáž systému z vozidla trestným činempokud se toto naplní, jakože je k tomu velká snaha, okamžitě se stěhuji třeba na sibiř nebo do pouště...

Fantomas
29. dubna • 14:52

Počítej s tím, že tou dobou budou hranice EU směrem ven uzavřené a vycestovat mimo EU bude možné pouze ve výjimečných případech a po absolvování "bezpečnostních" procedur a získání výjezdního povolení. To bude zahrnovat jak kontrolu tebe a tvých příbuzných, tak i prověření ze strany všech úřadů, například proč a kam chceš jet, co jsi kde nakupoval, zda nemáš někde nějaký nedoplatek, či nejsi v nějakém registru (dlužníků, aktivistů, extrémistů, nemocných,...), či proti tobě není vedené nějaké správní/trestní řízení. Když cokoliv najdou, nepojedeš nikam.

goro
29. dubna • 14:54

pojedu v noci :)

Fantomas
29. dubna • 15:06

Přidal bych se, ale tou dobou už mi tak bude tak nějak jedno, nebo budu pod dohledem snědé ošetřovatelky Fatimy srkat čaj a sledovat eurozprávy.

Fantomas
29. dubna • 15:00

A na kole, protože tvoje auto bude pod dozorem :-)

Zelí
29. dubna • 16:41

Tou dobou budou i kola pod dozorem. Důvod přece každý uvítá, stát bude tvé kolo hlídat, aby ti ho někdo neukradl. Každé vyrobené kolo bude mít simku a IP adresu. Kamaráde už žádný pocit svobody už jim neunikneš. Každý se bude těšit na Fatimu, ale ouha ona to bude velká sestra.

st
29. dubna • 10:09

Je to sice nemilé, že je to povinné. Byť by mi něco takového v autě zas tak moc nevadilo. Co mi vadí, tak to, že je to povinné. Opravdu nechápu proč to není na bázi dobrovolnosti. Myslím, že by si to spousta lidí nechala dát do auta, zvláště pokud by od pojišťovny dostala slevu na pojistce, takto proti tomu bude spousta lidí už z principu. Na druhou stranu si myslím, že zlaté české ručičky najdou způsob jak tento způsob obejít.

Fantomas
29. dubna • 10:39

Na základě čeho bys chtěl slevu na pojistce? Slevu ti někdo nabídne v případě, že mu zvýšíš obrat, nebo snížíš pracnost, ale tady jde o opak - další systém do auta, který všem zúčastněným zvýší náklady, které si pak logicky budou na někom kompenzovat. Já předpokládám, že je za tímhle skryté něco, o čem se nepíše, co zajistí tok peněz ze státní pokladny někam k někomu.

Fantomas
29. dubna • 10:59

Zatím předpokládám, že onen tok povede k mobilním operátorům, kteří budou od státu dostávat "kompenzaci" nákladů na provozování povinného kompletně propojeného informačního systému. Výrobci aut to nebudou, ti jen zabudují další krabičku a naúčtují ji zákazníkovi. Záchranka, policie, hasiči a podobně taky ne, ti jsou přece státní. Zbývá tedy prostředník - mobilní operátoři, eventuelně pod jejich střechou vznikne nějaký samostatný subjekt, který tohle bude mít pod palcem. Budou si účtovat "kompenzaci" nákladů na provoz systému a jako bonus budou disponovat databází velice cenných informací.

Fantomas
29. dubna • 11:22

Že někomu půjde o peníze, tomu napovídá velká snaha zamezit možnosti vypnutí, nebo deaktivaci té věci v autě, včetně povinné kontroly funkčnosti na STK.
A k poslední větě v článku - že údaje ze systému nebude možné předávat dalším stranám bez předchozího souhlasu, to se do té doby určitě podaří legislativně dostatečně ošetřit, něco jako povinný souhlas majitele se zpracováním dat a podobně.

vonPeterswald
28. dubna • 23:48

Když vozíš v autě navigaci, nebo mobil na paušál vyjde to s tím sledováním na stejno. Tady je jen otázka času kdy nějaký chytrák vymyslí, že by se tím dalo měřit i dodržování rychlosti. Jinak další elektronické kurvítko v autě, už se těším na to, až se to spustí bezdůvodně samo. Docela legrace, zajímalo by mne, jestli pánové také vymysleli, kdo marný výjezd záchranných složek zaplatí. Jo zlatej můj 15 let starej bavorák. Tam takové kraviny nejsou. Když to čtu, doufám, že mi ještě hooodně dlouho vydrží...B-]

Tom
29. dubna • 7:23

Predpokladam ze ti to spoji hovor do auta a dojde k overeni.

Fireman
29. dubna • 11:59

No pokud v tom autě zrovna budu, tak to můžu vyvrátit, že se nic nestalo... jenže když tam nebudu, tak nemám co vyvracet... a kdo rozhodne jestli vyjet nebo nevyjet, ten člověk může být také po nehodě a v bezvědomí, nebo se ten systém také pokazil a nic se neděje...

Fantomas
29. dubna • 12:11

Výjezd bude pravděpodobně vždy a až se zjistí jak to ovlivnilo nákladovost záchranných systémů, tak se bude řešit jak to zaplatit. Už ověřený způsob je o určitou částku zvýšit povinné ručení. Ostatně k tomu nejspíš dojde i tak, protože nic není zadarmo.

Driver
28. dubna • 23:22

No předchůdce E call už má kde jaký Passat a podobné vozy tak 5let.
Je tam tlačítko pro hlasové ovládání auta, volání na asistenci servisu a na 112. Známe trojtlačítko ve stropu. Příplatkový systém ale netuším,zda je částečně automatický. Každopádně díky vestavěnému GSM telefonu a gps navi lze auto už dnes sledovat.

Zdeněk
28. dubna • 18:43

Když nemohou očipovat lidi, tak alespoň auta. Absolutní kontrola o pohybu lidí, vlastně ovcí

ritchi
28. dubna • 19:03

Tak to je hustý

Fantomas
28. dubna • 18:52

Klasické vaření žáby. Některé věci nejde dělat rychle, ale pěkně pomalu a po malých krůčcích, aby si ovečky postupně zvykaly. A nejlepší je nafingovat něco tak, aby to ovečky samy chtěly.

trent
28. dubna • 17:16

2500 lidí? Z 500 milionů obyvatel EU? To snad nemá ani cenu se tím zabývat, ne? Takže ono vlastně ani tak o tech pár nebožáků nepůjde.

fili
28. dubna • 16:34

Lidi,jestli Vám to nedochází,připravujou nás pomali,ale jistě ,o svobodu,a EU /včetně českých politiků/ se zdárně daří občany vychovat jako tupé stádo.

Zelí
28. dubna • 14:39

Smyslem celého systému je možnost plošného sledování a špehování. K ničemu jinému toto nemůže sloužit. K proponovanému účelu by museli prokázat, že v dnešní době je problém v tom, že lidé umírají, protože jim není poskytnuta pomoc.
Toto povede paradoxně k tomu, že lidi nezastaví (známý pokus s mrtvým samaritánem) a dotyčný umře nebo uhoří, protože než se dostaví slavná záchranka uplyne 15-20-30 minut a dotyčný bude bez pomoci mrtvý.
Z tohoto pohledu to povede ke zhoršení situace s pomocí při nehodách.
Doporučuji vystoupit z eu. A to co nejdříve.

Fantomas
28. dubna • 16:11

Zelí: Zkus nezastavit u nehody, když všechny mýtné brány zaznamenaly, že v inkriminovanou dobu jsi kolem nehody jel.

Fantomas
28. dubna • 16:24

A co víc - zkus ujet rychle, když tě systém sleduje a měří :-))

Zelí
28. dubna • 17:22

Správně jsi to pochopil. O to jim jde. Toto je přesně popsáno ve farmě zvířat. Nakonec budou kontrolovat, jestli se správně chováš doma, správně přispíváš k reprodukci. Protože si to vždycky zdůvodní. Nepotřebují žádnou demokratickou vůli, protože to teď přijde jako direktiva do čr jenom k formálnímu odsouhlasení ve vazalském parlamentu. Pokud by se vazal vzpečoval mají na něj soudní pravomoc.
Toto není paranoia, toto je dnešní realita. Proto, když píšu vystoupit, tak to myslím hned.

nrain
29. dubna • 20:27

1985 nie zvieracia farma...;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Hlinda
5. května • 21:06

1984, George Orwell

Hlinda
28. dubna • 21:52

Bohužel většina lidí třeba ani tu knihu nezná.
Většina lidí spokojeně béééká když jsou na jatka.
Proč nedokážou otevřít oči? :-( :-(

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pepe
29. dubna • 8:36

Protože školy produkují tupoňe.:-(

Márty
28. dubna • 15:07

Jo jo, on je každej zvědavej sledovat jak jedeš v neděli na nákup do Lidlu....
Když zastavíš u hořícího auta, tak si max tak opečeš buřta....tady je potřeba profesionálů.
Stejný u první pomoci, hezký slečně max strčíš jazyk do pusy a tím to končí.
Ale co třeba někde v zapadákově v noci, trefíš srnku, skončíš v příkopu a máš vnitřní zranění? To můžeš na pomoc čekat i několik hodin.

Neurotic
28. dubna • 15:57

A kolikrát se to za rok stane? Navíc ted trefím srnku vylezu s auta s tím, že to přijdu uklidit ráno až bude světlo, ale s tímto novým systémem už tam bude čekat policajt s pokutovým bločkem...

Márty
28. dubna • 21:37

Ikdyby to měl být jeden život....tak to za to stojí. Co kdyby to byl někdo z tvých blízkých?
Co tady čtu o sledovánim...nevim nevim, taky se mi to moc nelíbí, ale na druhou stranu, smartphone má dneska každá druhá babča a ten sledovat jde, tak proč hrotit něco v autě, když FBI a kobra 11 ví kdy jdeš an záchod (s mobilem).

Psenda
29. dubna • 9:53

Snizime rychlost na 15km/h, to zachrani nejeden zivot. Takze to ma vetsi smysl nez eCall.
;-)

Hlinda
28. dubna • 21:50

A tomu se divím. Líbilo by se vám do ložnice, koupelny a ostatních pokojů kamera napojená na policii? Může to zachránit proti vykradení a pokud se vám udělá špatně tak i život.
Co myslíte? ;-)BTW. Telefon vypnu. eCall taky pude vypnout?

David37
28. dubna • 21:47

Hmm ... i kdyby to melo zachranit jen jeden zivot ... pokud bych se podival na seznam toho, co je pro nase dobro mozny zakazat, cenu toho a pripadnej efekt na zivotech ... jak si bude ten e-call stat proti zakazu koureni v restauracich, povinnemu ockovani ci zkvalitneni preventivni lekarske pece?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
kolemjdoucí
29. dubna • 15:33

já bych zakázal umírání, to by pomohlo zachránit určitě alespoň jeden život...

Fantomas
28. dubna • 15:53

Však také nejde o žádné sledování jestli jedeš do Lidlu, nebo do Penny. A taky nebude hned, ale dočkáš se. Až se to propojí s plánovanými inteligentními systémy sledování a řízení silničního provozu, a do "zdárného" konce to pak dovede plánované zrušení hotovostního oběživa a přechod na bezhotovostní finanční systém. Stát pak bude o každém vědět úplně všechno. Bude vědět kde a kudy kdo jezdí a čím a hned ti také automaticky vystaví účet za používání silnic a hned si to sám vezme z tvého účtu, v případě nehody se ti hned automaticky vystaví a z účtu odečte pokuta a připíšou trestné body. Pojišťovny budou mít dokonalý přehled o pohybu všech aut a o každé havárii a opravě a hned ti automaticky strhnou zvýšenou pojistku, to samé zdravotní pojišťovny. Berňák bude vědět kdo má jaké auto, kdo si koupil nové a kde na to vzal. Mobilní operátoři budou mít zajištěné super kšefty, a jistě jsem na spoustu dalším bezva výhod a možností zapomněl.
A tvojí jedinou starostí bude mít neustále na svém účtu dostatek peněz, abys tohle všechno mohl platit.

Kamil Kubásek
25. května • 23:43

Já myslím, že nejste tak daleko od pravdy a myslím, že tato situace nastane rychleji než se stačíme vzpamatovat například z eCall. To co nám nastínil Orwell ve svém proslulém románu 1984 se brzy stane realitou.

belga
28. dubna • 15:01

Ať žije paranoia. Proč myslíte, že lidi nezastaví u nehody? Má to nějaký souvis s e call?

goro
29. dubna • 14:11

Ať žije naivita...

Hlinda
28. dubna • 21:45

Má to souvislost s eCall. Každý který pojeden kolem čerstvé nehody si řekne, že eCall už přivolal pomoc a není nutná další asistence. :-( Bohužel sanitka přijede za 15 minut a to už bude pozdě. eCall ano, ale na dobrovolné bázi. Klidně s podporou pojištoven.

FreeAPN
30. dubna • 15:20

"Každý který pojeden kolem čerstvé nehody si řekne, že eCall už přivolal pomoc a není nutná další asistence."Každý kdo pojede kolem, si může říct co chce, ale stejně jako dnes bude muset poskytnout pomoc. A dokonce bude muset zavolat záchranku, pokud to bude nutné. Proč? Protože si nikdo nemůže být jistý, že při nehodě eCall zafungoval. Nebo že v tom autě vůbec nějaký eCall je. Co může být přínos eCallu, že když takový člověk zavolá pomoc, tak zjistí, že nemusí resucituaovat těch uvedených 15 minut, protože se od operátorky na lince dozví, že díky eCallu je tam pomoc za 3 minuty.Tím se eCallu nijak nezastávám, jen mi ta úvaha o tom, co si kdo řekne, přišla lehce ...neuvážená.

Psenda
29. dubna • 9:52

Tak jeste je par let na zmenu. Ale nikde jsem necetl za by se menila pravidla/zakony ohledne chovani v pripade dopravni nehody a o poskytnuti pomoci.jinak mas pravdu. "eCall ano, ale na dobrovolné bázi. Klidně s podporou pojištoven", ale to je tim, ze jsem pro maximum svobod a odpovednosti jedince.

Fantomas
29. dubna • 10:29

Však oni ti svobodu neberou, ale přece bys nechtěl nějakou primitivní, necivilizovanou svobodu plnou nebezpečí a ohrožení. Oni pro tebe mají svobodu lepší, organizovanou a zcela bezpečnou - eurosvobodu. A protože jim jde přece o dobro všech euroobčanů, tak eurosvoboda povinně pro všechny.

oh.c
29. dubna • 0:07

Souhlas: eCall ano, ale dobrovolně. Na tom není co řešit. To by mohli soudruzi europoslanci za mě rozhodovat, kam mám dát jakou žárovku. Vlastní rozum také zakaží nebo alespoň zpoplatní.
Ještě se mi líbí použitá fráze, že celá ta věc bude zadarmo. Jasně, peníze rostou na stromech. Zrovna včera jsem jel kolem plantáže plné eurovníků.
V mém soukromém (tou dobou již 7 let starém) voze ten systém prostě nebude. A dokrokakala Kellera a jiné ať z toho klidně trefí. Bohužel, ale ta hovadina bude ve služebním voze.
P.S. Uděluji si tímto pokutu za porušení slovního morálního statusu. Potřebuji toaletní papír :-D.

Tom
29. dubna • 7:16

To co popisujete mam v 8 let starem aute, presne na bazi dobrovolneho zmacknuti tlacitka. Jinak samotny model auta to ma od roku 2005. Zatim jsem ho nepouzil.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
pepe
29. dubna • 8:33

Já mám v autě od roku 1993 airbagy. Taky jsem je nepoužil. :-)

Tom
29. dubna • 14:24

ty už ani nepoužijete ;-)

Tom
29. dubna • 19:59

A proc?:-O

Doporučujeme

Články odjinud