Svezení Suzuki SX4 Cross 4x4: když nemůže hora k Mohamedovi…

27 komentářů

petr r. (petrumr)
14. července • 12:40

pěkný auto na pole, ale nesmět jezdit po veřejných komunikacích? Nevím, kde redakce bere tyhle pochybný vozy, ale přední rám je na silnicích zakázán už delší dobu.:-D

Karel
15. července • 17:27

To je taková zvláštní pověra. Přední rám s "éčkem" na silnici samozřejmě může - jestli je to dobře nebo špatně je otázka, ale zákaz se týká jen pro silnici "evropsky" nehomologovaných typů.

řidič
14. července • 13:28

No, to je fakt, ale vidím hodně dvojkových Tuaregů, Range roverů. Sportege či ix35 co to mají,

Vana666
14. července • 7:05

Rád bych věděl proč je přenos výkonu dozadu v pozici "LOCK" u elektromagnetické mezinápravové spojky omezen na zmíněných 50%.
V praxi by to znamenalo že zadní kola nikdy nepřenesou větší výkon než přední a pokud přední kola ztratí trakci, přestane zadek táhnout taky.
Proč je to udělané tak nešikovně ?

Fantomas
14. července • 10:50

Je to jednoduchý systém. Spojka, umístěná u zadní nápravy, umí jen připojovat a odpojovat, nic víc, takže nemůže mít víc než 50 %, nemá si to jak vzít.

Vana666
14. července • 10:55

Fantomas: chyba, ta spojka si samozřejmě může vzít mnohem víc, klidně i celých 100%

Fantomas
14. července • 11:02

A jak by to udělala?

Vana666
14. července • 11:17

Fantomas: Naprosto jednoduše. Stačí když zůstane sepnutá i v momentu kdy přední kola ztratí z nějakého důvodu úplně trakci. Přední kola netáhnou v této chvíli vůbec a takže auto tlačí jen zadní kola a to je těch 100%.
Ta úplná ztráta trakce předku je pochopitelně spíše teoretická (např. jedno kolo ve vzduchu) ale i tak bude existovat i spousta mezistavů daných aktuální trakcí obou náprav, kdy ten zadek opravdu potáhne víc než 50% Netuším proč by mělo to padesátiprocentní omezení platit a za jakých okolností by vůbec nastalo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
14. července • 11:29

Aha, už asi rozumím - k zadní nápravě vede trvale hnaná hřídel... Moje nepochopení, uznávám.

Jan taraba
14. července • 20:50

Bingo. Pri tehle situaci prenos na duhou osu nezalezi na mire uzavreni lamel ale na adhezi jedne a druhe napravy. Plus na tom, jak zasahne abs. Proto lamelove systemy dobre funguji i kdyz spinaji jen jednu napravu.

Fantomas
14. července • 10:52

A proč je to tak udělané? Nejspíš je to z důvodu jednoduchosti a pro tohle auto a jeho předpokládané využití je to naprosto dostačující.

Rambus
14. července • 10:33

Kup si xdrive a potom vies na opacnu napravu prenies viac ako polovicu (v pripade xdrive na prednu napravu posles az 75%, pricom bezny pomer je 6:4 v prospech zadnej), ostatne 4WD riesenia su vzdy obmedzene tym, ze na jednu z dvoch naprav nikdy neposles viac ako polovicu. A ani v pripade locku to nie je pevnych 50:50, v pripade tohto Suzuki je aj pre lock rezim rozpatie pre zadnu napravu od 30-45, je to z dovodu ochrany pred poskodenim. Toto su crossovery a nie off-roady kamo:-D

Petr Maleček (dj.kure)
14. července • 12:05

Xdrive je nuda, mnohem lepší je Quattro :-) To umí sílu přenášet skorem do neomezených poměrů mezi nápravami.

Jan taraba
14. července • 20:44

To mas skoro pravdu. Xdrive je nuda, coz vyplyva z jeho konstrukce. Ale quattro neumi poslat cokoli kamkoli. Symetricke umi 25-75, novejsi asymetricke umi 17-83%. Je to dano mirou svornosti torsenu. Uplne uzavreni neumi. Umi ho nektere mercedesy, touareg a amarok s priplatkovym 4XM a vsechny klasicke offroady

Vana666
14. července • 10:51

Rambus: z toho co jsi napsal není pravda vůbec nic

Rambus
14. července • 11:05

XDrive mam, takze viem ako funguje a k tomuto Suzuku Ti prikladam popis fungovania 4WD, ja mam pravdu vzdy:-D"The i-AWD system operates in three modes via a console-mounted switch – 2WD mode for maximum fuel economy on dry pavement; AWD Auto mode, which controls the drive power distribution ratio to the rear wheels from 0-50 percent, depending on available traction; and AWD Lock mode designed to facilitate traction in case of snow or mud. When in Lock mode, power is distributed to the rear wheels in the range of 30-50 percent. When the vehicle reaches 36 mph in AWD Lock mode, the system automatically switches to AWD Auto mode."

Vana666
14. července • 11:42

Rambus: Jsi zjevně přesvědčený, že co je psané anglicky musí být vždy pravda. Bohužel to tak není a citovaný text je toho důkazem. Předpokládám že jej psal hloupý pracovník PR oddělení výrobce, který problematice nerozumí.
Proč těch 50% neplatí doufám vyplývá jasně z mé diskuze s Fantomasem níže.Samozřejmě je tady ještě možnost že výrobce opravdu nastavil SW ovládání spojky tak aby při prokluzu předku nepřenášela výkon ani dozadu a dodržela tak limit 50:50, byla by to ovšem strašná kravina a nesmysl a zadní pohon by pak neměl skoro žádný význam

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rambus
14. července • 12:11

Ale je v pripade tohto Suzuki je to tak, ze zadna nikdy nedostane viac ako predna a aj tych 50% je len papierovych a realne to je cca 45% (najdi si test, kde to premeriavali). A ani xdrive, ani 4matic a ani 4motion nedokaze prerozdelovat obojstranne v rozsahu 0-100% - 100-0%, vzdy je to v jednom smere na jednu napravu max. v pomere 30-70, teda ako som napisal v pripade xdrive vies mat na zadnych 100%, ale na prednych maximalne tych 70-75%.

Vana666
14. července • 14:14

Rambus: xdrive že nedokáže přenést 100% přes předek ? Výborně, tak nám laskavě vysvětlí jakože se xdrive rozjede i když stojí zadními koly na válcích, a zadek tedy v tu chvíli nepřenáší vůbec žádnou sílu. Samo BMW se tímhle často chlubí na svých prezentacích, ale to stejné umí i třeba haldex.

Jan taraba
14. července • 20:36

Vsak taky xdrive a haldex je plusminus uplne to same. Rozdil je jen v tom, ze xdrive pripina predek a haldex zadek. Mira zakladniho rozdeleni momentu je dana nastavenim pritlaku v ecu. Umi pridat i ubrat. 100% dopredu u bmw je chimera, stejne jako 100% dozadu u haldexu. Zaridi to eds neboli brzdy. Pokud vyrazne pribrzdi zadek bez adheze u bmw, prenese se temer 100% dopredu. U VW presne totez ale opacne. Je to jen v elektronice abs, v nicem jinem.

Vana666
14. července • 21:20

Jan taraba: žádná chiméra, 100% jde u x-drive dopředu automaticky při totální ztrátě trakce zadní nápravy, celý výkon jde pak přes sepnutou spojku dopředu a vzadu není nic. A nepotřebuje k tomu ani EDS ani ABS ani nic jiného.
U haldexu je to podobně.

Rambus
14. července • 10:33

Kup si xdrive a potom vies na opacnu napravu prenies viac ako polovicu (v pripade xdrive na prednu napravu posles az 75%, pricom bezny pomer je 6:4 v prospech zadnej), ostatne 4WD riesenia su vzdy obmedzene tym, ze na jednu z dvoch naprav nikdy neposles viac ako polovicu. A ani v pripade locku to nie je pevnych 50:50, v pripade tohto Suzuki je aj pre lock rezim rozpatie pre zadnu napravu od 30-45, je to z dovodu ochrany pred poskodenim. Toto su crossovery a nie off-roady kamo:-D

xpaja
15. července • 9:46

doporučuju přečíst todle, než začneš šířit mistifikace:
http://www.uloz.to/xjWrozM/systemy-pohonu-4x... ...
Ani X-drive nedostane dopředu víc jak 50%, pokud je stejná adheze obou náprav. A při "100%" prokluzu jedné z náprav přenese těch 100% náprava druhá jak u xdrive, tak haldexu torsenu, nebo i u offroadu bez centralniho diferáku.

Vana666
15. července • 11:10

xpaja: doporučuju při čtení článku z tvého odkazu filtrovat informace vlastním rozumem, obsahuje i docela hrubé chybyMimochodem tvoje tvrzení jsou mylná - pokud myslíš že x-drive nedostane dopředu přes 50% při stejné adhezi obou náprav, stačí když budou vzadu staré pneumatiky a vpředu nové a při sepnuté spojce se hnací síla přesune dopředu protože přední kola budou mít mírně větší valivý průměrstejně tak je chybné tvoje tvrzení že i torsen při 100% prokluzu jedné nápravy přenese celý výkon na druhou

xpaja
15. července • 11:38

ad1) to uz je trochu překrucovani (takovych okrajovych podminek jako sjete gumy by se naslo i vic), proste za stejnych vstupnich podminek, do predu vic jak 50% nedostanu.
ad2) jde o preneseny tocivy moment, kdyz na jedne naprave neprenesu zadny, druha veme 100%. To je to čím se ohání PR většiny automobilek.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
15. července • 11:57

xpaja: jistě, okrajových podmínek je víc, např. i rozdílné rychlosti kol v zatáčkách apod. Ovšem tyto okrajové podmínky mají tak zásadní vliv, že jsou schopné zásadně změnit rozdělování sil, třeba až do záporných hodnot - například -20:120 %. Schválně jestli víš kdy to nastane ?ad2) tak speciálně u torsenu je všeobecně známé (a z jeho konstrukce i logické) že rozdělení 100: 0 není schopný a potřebuje vždy nějaký protimoment který multiplikuje svým bias ratiem. Kdo se v problematice jen trochu orientuje tohle dobře ví.
A jestli někdo z PR tvrdí opak, bude to už asi hodně velký vůl. Pokud máš konkrétní info kdo to je dej ho sem

Jan taraba
14. července • 20:27

To plati u kluznych systemu jako xdrive, haldex apod. U ozubenych soukoli ne. Torsen, 4matic, 4Xmotion a dalsi postavene na centralnim diferencialu samozrejme distribuci momentu symetricky umi. Coz nezna,ena ze na silnici jsou lepsi nez kluzne systemy.

Doporučujeme

Články odjinud