Světlomety (2): Světlo pro všechny situace

14 komentářů

Lukáš
30. července • 23:12

To by mě opravdu moc zajímalo jak asi příjemný je potkat proti sobě auto s adaptivníma dálkovkama když se vynořim rychle z horizontu nebo ze zatáčky. Nedělám si iluze o rychlost reakce :-/ A to ani nemluvim o tom, že když budou horší stěrače, tak tak vyhodnocovací kamera asi prd uvidí...

Petr K.
1. srpna • 10:26

Osobně bych automatiku viděl jako výhodu. Ono je to většinou tak, že raguje spolehlivěji a rychleji, než člověk. Neunaví se, neřeší za volantem blbosti, není líný, nemstí se za blbosti, nezapomíná... I když většina řidičů bude přísahat na život své babičky, maminky a pradědečka, že oni svůj vůz ovládají o 1000% líp, než jakýkoliv počítač. Ale to už je taková řidičská latina, no.

Lagarto
1. srpna • 16:49

souhlasím. stejné mýty panovaly s ABS, kdy všichni řidiči přísahali, že jejich přerušované brždění je dokonalejší. Dnes poznáte ztrátu trakce z ABS nebo kontrolky ESP/ASR dříve než to zaznamenáte pocitově. To je prostě fakt. Navíc elektronika funguje furt, i když kašlete, odháníte mouchu, mluvíte, telefonujete, nebo ladíte rádio. Ale souhlasím, že je to opruz pro majitele starších aut. Když se to podělá, je to všechno hodně drahý a běžný neznačkový servis se nechytá. A ještě k těm světlům: věřím, že to vyladí do funkčního a bezpečného módu, ale zatím jsem neviděl spolehlivý systém který uměl předvídat - tedy např. vidět odrazy mezi stromy několik zatáček předem. Ale asi je to věcí času. Až propojí palubní počítače s navigacemi, bude auto podřazovat a tlumit světla ješte před zatáčkou. Pak ještě wireless propojí auta navzájem a jak se budou blížit v protisměru, vzájemně si utlumí světla a vymění datové pakety kde si si řeknou že to za zatáčkou klouže, a pod kopcem je pod nulou :-)

Petr K.
1. srpna • 20:47

Ten systém má být pomocníkem, ne nahradit řidiče. Je to stejné jako s automatickými stěrači. 90% situací si vyřeší sami, ale pak je tu těch 10% kdy si je řidič může pustit sám. To samé platí o automatickém rozsvěcování potkávaček, neznám systém, který by si poradil s mlhou, to zůstává na řidiči i u A8. Pro všechny tyhle systémy musí být, a je, slovo řidiče víc, než jejich "úsudek". Pokud by řidič takovou možnost neměl, nikdy by neprošel homologací.

Lukáš
1. srpna • 20:59

No jasně, ale 90% řidičů se chová tak, že když za auto dali mego, tak se nebudou namáhat protože super auto si vše přece udělá samo. Nedovedu si představit systém kterej by poznal přijíždějící auto do zatáčky na základě slabého světelného paprsku který většina řidičů pozná ještě předtim než spatří samotný auto a přepíná světla na tlumený. Stejně tak jak asi bude příjemný najíždět z vedlejší silnice na hlavní, pokud po ní pojede auto s automatikou - jak by asi ta automatika poznala auto z boku a přepla světlomety když to auto není z boku osvětleno ??

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr K.
1. srpna • 21:43

Absolutní souhlas. Takže jsme zpátky u kvality řidiče. To je začarovaný kruh. Kolik šílenců za volantem se dnes slepě spoléhá na ESP? Spousta a každý z nich by měl automaticky přijít o řidičák! Ale i přesto ten systém nejspíš zachránil spoustu životů. Zakázat ho by byl holý nesmysl. To samé bude i s tímhle novým systémem ovládání světel. Bude li správně ovládaný, dokáže cestu v noci osvětlit mnohem líp, než běžná technika. Máme ho zatratit jen proto, že si za volant sedne pako a nebude ho umět/chtít ovládat? Kromě toho, to pako by nejspíš nechalo svítit i ty normální potkávačky.

Lagarto
2. srpna • 9:58

ESP se nezakáže, ale dokonce se stává dle nařízení EK povinný pro nová auta (tuším od 2012). Stejně tak světla pro denní svícení budou povinná u všech nových aut v EU bez ohledu zda je v dané zemi povinné svícení ve dne. Jde o čas a za pár let budeme rádi. Situace v FR či DE kde se nemusí svítit je šílená, protože pár řidičů až do pozdní noci nerozsvítí. Nechápou že být viděn je stejně důležité jako vidět sám. A proto je to dobře, protože to řeší většinu a je lepší být sem tam oslněn, než potkávat blbce zcela bez světel, nebo naopak ty, co nepřepnou vůbec a projedou s dálkovými proti vám. Při volbě hlasuji pro automatiku byť občas přepne o pár "milisekund až vteřinu" pozdě.

lethal924
1. srpna • 16:58

A z ridicu se stanou pasazeri

Rover623
31. července • 17:55

Nevím jak nová auta, ale u P607 se světla po zapnutí dálkových vrátila na původní nastavení, takže klopení nahoru-dolů fungovalo jen se zapnutou potkávačkou. Co se týče zatáček, tak se otáčela jen potkávací parabola, takže dálkovka vždy mířila rovně před auto. Adaptivní světla jsou jen pro zlost, pokud jsou blbě udělaná a vymyšlená.Ovšem za mnohem horší považuji normální světla, která se nijak nenastavují (za jízdy) a i když jsou nastavena správně, stejně oslňují všechny okolo, nechápu jak taková světla jako má třeba Fabia 1, vůbec automobilky dokážou protáhnout schválením do provozu

Haczek
30. července • 10:04

Hlavně natáčecí u Oplu jsou super. Super pro servis..... Cca 6měsiců po zkončení záruky se přestal první nakláňet doleva-doprava a za dalších 6měsíců druhé nahoru-dolů. Cena za jedno světlo? Světlo 18 000 +první řídící jednotka ve světle 8 000 + druhá 6 000. Tedy celkem 64 000kč za světla v obyčejné starší astře ( bez naprogramování a instalace). :-)

Lukas
31. července • 0:21

To je vtipne, takove ridici jednotky se vyrobnimi naklady pohybuji v radech nekolika centu. Vyuzivaji se v podstate z jedineho duvodu, aby se usetrilo na velkem mnozstvi kabelu.

Rover623
30. července • 8:50

Světla která se natáčejí do zatáček nejsou žádná novinka. Prostřední natáčecí světlo, už měl Tatraplán nebo vybrané modely Tatry 603, kompletně natáčecí světla měl jako první Citroen DS (ten starý), tehdy to samozřejmě bylo realizováno mnohem jednodušeji. Světlo bylo nahoře a dole uchyceno tak aby se mohlo otáčet kolem své vodorovné osy, celé to potom bylo napojeno na tyč řízení přes redukční převod.Jinak s plně adaptivními světly jsem si užil své v Peugeotu 607, bylo docela zajímavé sledovat jak se při velkém dešti zbláznila elektronika a světla se mi natáčela při otočení volantem doprava na opačnou stranu. Jízda na dálnici byl taky zážitek, při rychlosti 130km/h se světla zvedla tak, že oslňovala všechny a to dokonce i auta v protisměru za svodidly, pak přišel update řídící jednotky, který mimo jiné řešil i to, že po vypnutí motoru a vytažení klíčku nešla světla zhasnout dokud jste znovu nenastartovali a byl od toho všeho pokoj, ale do té doby to byl horor

JJ
30. července • 10:35

Koukám, že oblíbená legenda žije dál - žádná Tatra natáčecí světlomet nikdy neměla. Uvažovalo se o tom u první T77, ale realisováno to nebylo.

Rover623
30. července • 13:26

Sériově to nikdy nebylo, mělo to pár prototypů a u Tatry 603 se s tím vyskytovalo ještě pár vozů pro nejvyšší představitele KSČ. První kdo to měl v sériové výrobě byl Citroen DS. Ovšem je otázkou jestli lze vůbec považovat produkci osobních vozů od Tatry za bývalého režimu za sériovou

Doporučujeme

Články odjinud