Světlomety (2): Světlo pro všechny situace

V dnešním pokračování našeho popisu aktuálních trendů v osvětlovací technice se zaměříme na adaptivní světlomety.

V minulém díle jsme se soustředili především na nejčastěji používané druhy světelných zdrojů, nyní se blíže podíváme na ty svítilny, jež umožňují změny rozvržení světelného toku v závislosti na aktuálních podmínkách. Funkce adaptivních světlometů může mít různé podoby. V závislosti na jízdních podmínkách a směru jízdy přizpůsobuje řídicí jednotka například směr světelného kužele, rozložení světla na vozovku nebo dosvit.

Nejjednodušší adaptivní funkcí jsou tzv. odbočovací světlomety, které přicházejí ke slovu jen při relativně nízké rychlosti jízdy a pod úhlem cca 45° osvětlují krajnici a blízké okolí vozovky po stranách vozidla při průjezdu prudkou zatáčkou, případně chodník při odbočování na křižovatkách. Kromě rychlosti jízdy bývá aktivace odbočovacích světlometů závislá především na úhlu natočení volantu a někdy též na aktivaci směrových ukazatelů. Odbočovací světlomety mohou být realizovány přidáním vhodného zdroje světla do tělesa hlavních světlometů nebo příslušnou adaptací mlhových světlometů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vidění „za roh“

Sofistikovanější konstrukcí se vyznačují natáčecí adaptivní světlomety, které bývají často doplněny výše uvedenými doplňkovými odbočovacími světlomety. U natáčecích světlometů jsou projektory či reflektory hlavních světlometů natáčeny v závislosti na rychlosti a směru jízdy (natočení volantu, případně i úhlová rychlost vozidla kolem svislé osy), a to až o 15°, čímž se zlepšuje osvětlení vozovky při průjezdu zatáčkou až o 90 %. Rozsah natáčení světlometu postačuje k osvětlení zatáček do poloměru cca 200 m. Natáčení projekčního modulu nebo reflektoru zajišťuje krokový elektromotor podle pokynů elektronické řídicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Všestranné světlomety

Cíleným natáčením zdroje světla ve svislé i horizontální rovině je možné měnit rozložení světla a dosvit v závislosti na rychlosti jízdy. Adaptivní světlomety tak mohou nabízet nejen natáčecí funkci, ale i další režimy osvětlení např. pro jízdu na dálnici (zvýšení výkonu žárovky, resp. prodloužení dosvitu bez oslňování ostatních řidičů), ve městě (důraz na široké osvětlení krajnic) nebo za špatného počasí (menší odrážení světla od mokré vozovky). Světlomety některých vozů disponují rovněž přepínáním mezi pravostranným a levostranným provozem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systémová integrace

Další zvýšení přizpůsobivosti světlometů přineslo využití kamerového snímání a následného vyhodnocování situace před vozidlem, které umožnilo zavést automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světlomety, resp. plynulé zacloňování částí světelného kužele trvale zapnutých dálkových světlometů. Ještě větší možnosti pro adaptivní řízení světlometů skýtají světlomety LED a neustále rozšiřovaná integrace jednotlivých vozidlových systémů. Natáčecí funkce tak může využívat například údaje z navigačního systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků