Světlomety (1) - od žárovek až po diody LED

Přední světlomety patří mezi nejdůležitější prvky aktivní bezpečnosti. Ve dvou dílech si přiblížíme vývoj osvětlovací techniky.

Přední světlomety automobilů prodělaly v posledních dvou desetiletích obrovský vývoj. Dlouhou dobu vládly této oblasti neohroženě žárovky s kovovým vláknem nahrazované postupně halogenovými žárovkami s lepšími vlastnostmi.

Začátkem 90. let se pak v sériové výrobě objevily první výbojky, nejprve pro potkávací, posléze i pro dálkové světlomety (tzv. bi-xenonové světlomety) a o necelá dvě desetiletí později následovaly první přední světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce.

Klepněte pro větší obrázek

Žárovka má v praxi stále navrch

Navzdory výrazně lepším vlastnostem novějších zdrojů světla (výbojky, diody LED) převažují v sériové výrobě stále žárovky. Důvod je nasnadě: nízká cena a jednoduchá výměna v případě poruchy. Výkonové parametry a životnost halogenových žárovek se navíc daří neustále zlepšovat, takže do starého železa ještě zdaleka nepatří.

Na skutečnosti, že jsou žárovky žárovými zdroji světla s relativně nízkou světelnou účinností, u nichž představuje převážná část vyzařované energie ztrátu v podobě tepla, se však už moc nezmění.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Výbojky: výhody s vyššími náklady

Cenový rozdíl mezi výbojkami a žárovkami se v průběhu let výrazně zmenšil, ale stále je dost velký na to, aby velkou část provozovatelů vozidel od jejich volby odradil. Na rozdíl od žárovek vzniká světlo výbojem mezi elektrodami umístěnými ve vhodném médiu (např. xenon s přísadou kovových solí). K zapálení výbojky je zapotřebí vysoké střídavé napětí, které způsobí přeskočení jiskry mezi oběma elektrodami a vytvoření elektrického oblouku v ionizovaném plynu.

Výhodou je více než dvojnásobný světelný tok v porovnání s halogenovou žárovkou, nižší spotřeba energie, delší životnost a barva světla podobná dennímu světlu.

Klepněte pro větší obrázek

LED: světlomety budoucnosti?

Ještě lepší vlastnosti vykazují elektroluminiscenční diody LED (Light Emitting Diode), což jsou polovodičové prvky, které přeměňují elektrický proud přímo na světlo. Výsledkem je vysoká účinnost, barevná stálost světla, které má blíž k dennímu světlu než z ostatních zdrojů světla, a vysoká úroveň jasu a kontrastu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Diody LED pro funkce potkávacích a dálkových světlometů dosahují již dostatečného světelného výkonu, a tak se vývoj zaměřuje především na další snižování spotřeby energie a výrobních nákladů a na optimální rozložení světla v závislosti na jízdních podmínkách, které je realizováno prostřednictvím techniky adaptivních světlometů, jíž bude věnován příští díl.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 


 

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků