Světe div se: Ferrari California dostane i manuální převodovku

43 komentářů

Diamant
15. března • 11:49

S vetou "Jsou vesměs hloupé, neřizpůsobivé, nekomfortní a mnohdy i pomalé" nemôžem úplne súhlasiť. Faktom je, že takéto boli klasické HDM prevodovky. Dnešné robotizované dvojspojkové sú na tom výrazne lepšie, ale oproti manuálu s dobrým vodičom majú jednu zásadnú nevýhodu. Nedokážu predvídať (či už chovanie vodiča, alebo situáciu na ceste). Mal som HDM automat od BMW a teraz S-Tronic (DSG) od Audi a ten skok vpred je ohromný. Prevodovka radí pekne, až na výnimky preradenie absolútne necítiť, spotreba je tiež veľmi pekná (mám rovnaký motor aj s manuálom), akurát už necítim taký dobrý kontakt s autom, ako u manuálu. A toto mi veľmi chýba.

dera
15. března • 0:18

hrozně napsaný, složitě.... fuj humus

evolucia
14. března • 18:05

Este ze v casoch ked v autach zacali pribudat veci ako posilnovac riadenia, posilnovac brzd, synchronizacia radenia, automaticky sytic, el. plyn, el. stahovanie okien...atd., neexistoval internet. To by bolo placu, ako sa z riadenia auta vytraca kontrola...

Radek.
14. března • 20:26

A co teprv dávno zlým marketingem vytlačené fíčury jako ruční pumpička na palivo a olej, doplňkový pedálek na pohon stěračů, sklápěcí čelní sklo pro sportovnější pocit z jízdy... jak jenom bez téhle plné kontroly nad vozem můžeme žít?

evolucia
15. března • 21:11

:-) jaaaj na tu pumpicku na benzin mam krasne spomienky v prvom aute po otcovi - skoda favorit...pokazeny palivomer dal krasne vyniknut tomuto senzacnemu doplnku.

Vana666
14. března • 20:24

evolucia: tak konkrétně ten el. plyn je u některých aut opravdu za trest

Diamant
15. března • 12:01

Možno práve preto tam dávajú aj automatické prevodovky, lebo potom už nepoznáš, či to je elektronickým plynom, alebo čím :)

xxx
14. března • 10:57

v spickovych supersportovych autach ako je F1 a aj WRC manualy uz niekolko rokov neexistuju a placu jazdci ktori ozaj vedia jazdit nielen pri pive ze nemaju kontrolu nad autom a ze je to chore?
Dlho som na AR nebol, no ako vidim nic sa na urovni clankov nezmenilo.
Nemam nic proti inym nazorom ako je moj, no musi mat aspon hlavu a patu, tento nazor ...

Vana666
14. března • 11:26

xxx: a co je teda ve F1 a WRC když ne manuál ?
Já žiju v přesvědčení že tam manuál je, byť je ovládaný elektromechanicky nebo nějakým jiným servem, ale je to manuál.Co je tam podle tebe ??

xxx
14. března • 14:04

A to aj citas co napises?

IO
16. března • 10:44

Takže zhrnutie pre toho (jediného), čo si stále myslí, že automat funguje IBA úplne samostatne:
MANUÁL = radiaca páka ovládaná rukou vodiča, spojka ovládaná nohou vodiča = nohou stlačíš spojku, rukou preradíš, pustíš spojku a ideš ďalej....
AUTOMAT = niečo z vyššie uvedeného MôŽE robiť vozidlo automaticky

IO
14. března • 12:11

= automat ;) Presne o tom to je,...radis packami, gombikmi, bez stlacania spojky... nech je ten system akokolvek mechanicky/roboticky/elektronicky rieseny, je to automat. Je rychlejsi, presnejsi, vykonnejsi,... nech mi niekto netvrdi, ze dokaze preradit s manualom = stlacenie spojky, preradenie radiacej paky do inej drazky, pustenie spojky do 0,1s! Na sportovom aute stlacis gombik a je preradene.... pre to sa cisty manual v spickovych pretekoch skoro nepouziva.

lt
15. března • 10:26

Kedysi sa to volalo poloautomat, v F1 sa to pouziva asi od roku 1986, prvy s tym prislo tusim Ferrari, prvu sezonu kazde druhe preteky kvoli tomu nedokoncili. Ale potom to vychytali a postupne sa toho ujali dalsie timy. Vo WRC tiez davno pouzivaju radenie packou a bez spojky. Ale je irelevantne, ci radis packou, alebo gombikami na volante, a zbytok obstarava elektronika a hydraulika. Stale je to manualne radenie, ktore ovladas Ty ako vodic. Vyhoda tam je rychlejsie radenie. Automat je automat, len drzis plyn a radenie obstarava automat. Pripadne specialne viskozne teleso, kde je pocet stupnov nekonecny. Ale uz to nie je manual.

Diamant
15. března • 11:59

Pokiaľ to nemá spoéjku, tak je to automat. Zhodneme sa na tom?

Vana666
14. března • 12:32

IO: tak tohle právě automat není. Aby to byl automat, musel by řadit úplně sám bez zásahu pilota. Na tohle by ovšem musel umět pro závodní nasazení inteligentně předvídat, což zatím žádný neumí, případně jen omezeně. Takhle je to "jen" robotizovaná manuální převodovkaale možná je to spíše jen o názvosloví

jogurt
14. března • 12:49

MANUÁLNÍ tedy ruční nikoliv. U manuální převodovky přesouváš řadící mechanismus ručně. Což zde neplatí a tedy nejde o manuální převodovku. Ostatně žádná robotizovaná převodovka není manuálem. DSG je automat, F1 je automat,

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
14. března • 14:21

no zkusme se teda domluvit že robotizovaná převodovka není ani ryzí manuál, ani ryzí automat ale tak něco napůl.

Radek.
14. března • 20:21

Jak naznačuje jmenovec Ondrášík výše: u všeho co zmiňuješ jde i o integraci automaticky fungující spojky, takže ať je tam HDM, DSG a nebo servomotorky simulující šlapání na pedál a tahání za páku, všechno je to pořád automat.
Pro uživatele se automaty ve finále mnohem víc než mechanickým řešením liší použitou logikou ovládání, jako je ne/přítomnost sekvenčního řazení, nastavení limitů otáček, přítomnost Kick-Down, automatického volnoběhu a dalších fíčur, které u manuálu nikdy nenajdeš...

jaccub
14. března • 12:28

nechce se mi tu cist uplne celou diskusi, rad bych sepouze vyjadrilke clanku s kterym souhlasim,jen mam par vyhrad. Jde o to co se pise o Lamborghini. To ze je u teto automobilka moznost volby mezi manualem a e-geraremje jasny a to v uplne kazdem modelu a tedy i v Gallardu LP550 ci Murciélagu LP 670 SV. Holt zakaznicijsou pohodlni a voli e-gear misto fofr klacku, ktery jek dispozici:(

iggi
14. března • 10:25

ferrari ma vacsinou robotizovany manual, nie? okrem tej dvojspojkovej áutomatickej prevodovky. Ci to sa berie ako automat?

Radek Ondrášík
14. března • 10:47

Automat je vše, co řadí bez zásahu řidiče. Zda je to s HDM, dvěma spojkami, nebo jsou tam serva co nahradí u manuálu ruce je jedno. Jde o finální projev. Takže pokud to řadí místo řidiče, je to automat. A ty automaty pak můžeme dělit dle toho, jaký mají princip a mechanismus.

4colors
14. března • 12:28

...a kam patří robotizovaný manuál? ...většina z nich totiž umí také řadit automaticky ;-)
V článku se praví, že je v podstatě žádoucí totální kontrola trakce, tedy i ovládání spojky ...to ale dnes nemá ani spousta závodních aut s robotizovanou převodovkou... a důvod? optimalizace podmínek pro spojku (a vlastně i převodovku), neboť při dnešních výkonech (i přenášeném kroutícím momentu) to není vůbec snadné.

Radek.
14. března • 20:22

I "robotizovaný manuál" je už z logiky ovládání auta automat...

iggi
14. března • 10:53

ok ja som myslel ze ten robotizovany sam neradi ze musi clovek napr. padlom pod volantom preradit, nevedel som ze to vie aj samo...
dik za vysvetlenie
inak taka zonda ma stale len manual :)

xxx
14. března • 22:57

V principe aj "automat" je robotizovana mechanicka prevodovka. Jedina prevodovka ktora sa vymyka je CVT. Rozdiel medzi "automatom" a robotizovanou prevodovkou je v "spojke" medzi motorom a prevodovkou. U automatu je viaclamelovy variator so stalym preklzom/ okrem Hondy CR-V kde je "zamok" ktory pri nizkom zatazeni uzamkne "variator"/. Preto ked na automate pridas trocha plyn tak sa otacky zvysia, prevodovka nepreradi a rychlost sa okamzite nezvysi, len sa zvysi preklz. U robotizovanych prevodoviek je jedna lamela ako u klasickych manualov a je len ovladana logikou. Tam ked pridas plyn tak sa otacky zvysia len priamo umerne s rychlostou, spojka nema preklz a ked je vsetko OK tak prevod je 1:1. Ak automat, alebo robotizovanu prevodovku prepnes do manualneho modu tak radis packymi, tlacitkami, alebo pakou, no ked hrozi poskodenie motora nizkymi, alebo vysokymi otackami auto preradi. Toto nastavenie je rozdielne podla druhu na aku prevadzku je auto urcene. DSG som nevysvetloval, lebo to je vlastne tiez modifikovana robotizovana mechanicka prevodovka.

Antiautomat
14. března • 10:09

Konecne niekto chape ze radost z jazdy je o PLNEJ kontrole nad karou. No a samozrejme aj o tom, ze je v tomto dobry, vie to, masinu ovlada a vie co od nej chce. Je si tym isty, nakolko sa stava sucastou niecoho, co funguje dokonale a on je tym, kto ma na tom rozhodujuci podiel.
A to plati o akomkolvek aute, zabava na nemusi nutne zacitat na 300HP a 7-cifernej cenovke, uzivat si jazdu sa da doslova so vsetkym - a jedno ci je to felda, koktafka, touareg alebo M3.
Automat ma samozrejme svoje opodstatnenie (velka limuzina,SUV apod), ale doslova zhovadit takymto niecim taku trebars m3-ku, to sa nazaj nepatri...Ak niekto radenie na slusnej urovni nezvlada, nech do takej masiny skratka a dobre n-e-l-e-z-i-e, proste na to nema. Nech sa drzi radsej pri zemi, kupi automat, chrochtavy diesel (nic proti dieselom, na jazdu s 535d sa naozaj nezabuda, aj ked do pocitu 100% kontroly to ma daleko) a zaradi sa do tej, pre neho spravnej skupiny. ''Argumenty'' typu ''zavodne auta maju toto a hento'' komentovat nebudem, ak teda niekto nechape ze to tu nema co hladat.

Kryl
14. března • 8:12

Pan Janda se nám rozvášnil :-), ale souhlasím. Taky nechápu tuhle "automatizaci", ty převodovky jsou pro ta auta neštěstím, srážejí jejich možnosti dolů a nikam je neposouvají. Pokud to výrobci chtěji nabízet, prosím, ale proč jsou jedinou volbou? To si pak buď lze koupit špatné auto, nebo žadné auto, mě si tím jako zákazníka můžou škrtnout...

Vana666
14. března • 8:28

automaty srážení možnosti auta
ale na druhé straně možná zajistí lepší zrychlení z 0- xx, takže papírově pak auto jede líp
A co vypadá líp se pak i lépe prodává

jogurt
14. března • 9:18

S kolika supersporty s automatem jsi jel, v jakých podmínkách a kolik km?

Vana666
14. března • 10:07

jogurt: se supersporty nejezdím vůbec, auta tohoto typu považuju v našich podmínkách za úplný nesmysl.
Ale co se týká automatů, jestli jsou tak skvělé, divím se že se nepoužívají masově v závodních autech

jogurt
14. března • 11:25

Nepoužívají? Jak myslíš, že fungují převodovky například F1? Je to automat s ovládáním pomocí mikroswitchů ty chytrej.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
IO
14. března • 12:05

Ako keby si na Ferrari California neradil uplne rovnako - packami, alebo gombikmi:) Moderny automat ti da akurat prec spojku,..inak sa nic nemeni - radit stupne mozes hore/dolu manualne alebo to nechat na uplnej automatike - a to pri neporovnatelne vyssej rychlosti preradenia, vyssej zivotnosti motora a nizsej spotrebe... manual je pre nadsencov, ktorych je stale velmi vela, no automat tieto prevodovky uz davno prekonal (vid F1, rally a skoro vsetky moderne supersporty, ktore posunul do este lepsich vykonov)

Vana666
14. března • 11:27

jogurt: aha, automat. Takže pilot do řazení nijak nezasahuje a vše probáhá automaticky, jo ?

Radek.
14. března • 20:07

FYI, většina dnešních automatů umí fungovat i v "sekvenčním režimu" (+/-) ala F1. Nejen ve Formuli 1, ale i ve spoustě rallye aut dnes už taky žádnou klasickou šaltrpáku "s H-čkem" nenajdeš - protože v obou případech řidič občas musí řešit i situace, při kterých na klátění pákou prostě není čas...

petr
15. března • 13:25

Jenže ty automaty ti automaticky přeřazují i v "sekvenčním režimu", tj. když např. motor vytočíš na maximum, tak ti přeřadí a kašlou na to, že ty přeřadit nechceš :-(

Radek.
16. března • 0:22

Nedělej si iluze, že někdo s "čistě sekvenční" převodovkou si dobrovolně nechá motor chcípnout a nebo zadřít, je to jen o nastavení mezí...

Fantomas
14. března • 7:57

Naprosto souhlasím, jenže takhle to vidí jen hrstka nadšenců. Bohužel dnes jezdí úplně každý, kdo má ruce a nohy a tak se výrobci prostě snaží dělat auta prodejná co nejširšímu spektru "spotřebitelů". Úmyslně neříkám řidičů, ale spotřebitelů. Auty dávno nejezdí řidiči, ale opravdu jen spotřebitelé. Ne? No tak se schválně zkuste zeptat majitele třeba nějakého toho Lamba, jaký olej se dává do motoru jeho "miláčka" a pak bude hned jasné, proč je manuální převodovka pro 99,99 % "spotřebitelů" naprosto zbytečná.

Kryl
14. března • 8:18

Pravda není jinde. Pan Janda přece nepíše "nevyrábějte automaty", ale hořekuje nad tím, že čím dál častěji je k dispozici jen automat. A lidí, kteří chtějí manuál, rozhodně nepředstavují 0,01 procenta jak píšeš, jsou jich řádově desítky procent (odhaduji 20-40 dle preference manuálu u Ferrari F360 a 430, BMW M3 apod.), což je dost silná skupina. Nechápu tedy, proć ji výrobci zandbávají, zrovna pro firmy jako Ferrari je to významná část produkce...Jiná věc je, že si myslím to co kdysi říkal Porsche - naše auta jsou pro lidi, kteří umí řídit. A z toho by nikdy neměli u automobilky jako tato slevit. Dáme tam jen takovou věc, která zlepší fungování samotného auta, ne takovou, která auto sice zničí, ale lépe ho to prodá. Nějaká hrdost není na škodu. Jenže kde jsou lidi jako Porsche, dnes vede aiutomobilku tým marketérů z VW ve stylu Jirky Paroubka...

jogurt
14. března • 9:16

Je to otázka osobního vývoje nezralého jedince v čase. Také jsem býval militantním zastáncem manuálů, benzínů, atmosféry a "trvalého" pohonu 4x4. A čtyřstupňový automat ve spojení benzínovým šestiválcem a pohonem všech kol prostřednictvím viskózní spojky v jednom autě mě upevnil v tom, že má pravda je jediná a svatá.
Jenže čas běží a člověk získává zkušenosti, že v reálu není všechno tak, jak si naivně myslel, že jsou výborné 6,7 s dnes i 8 stupňové automaty,že jsou vynikající vznětové motory, a že mnohdy nepozná, jaký systém pohonu všech kol v autě vlastně je, že sofistikované lamelové haldexy a xdrivy ani primitivní subarusystémy nejsou vlastně o nic horší než dokonalé mechanické samosvorné torseny a 4Xmotiony a někdy, ne-li přímo často, dokonce i lepší.
A po mnoha zkušenostech tohoto typu už dávno nehoruji za to, že jediné správné řešení je benzínová atmosféra s manuálem a torsenem. A nad těmi, co jim ještě nebylo dáno poznat a pochopit se shovívavě usmívám. Chce to čas, taky k tomu dojdou.

x
14. března • 10:20

jo tak pod tohle se mohu podepsat B-]

Bros
14. března • 5:37

Tohle mi mluvi z duse, proc se proboha vsichni predhani, kdo nabidne lepsi automat? Jeste to chapu u nejakych cestovnich aut, ale proc sportaky? Vsak to by si snad meli kupovat lidi co umi ridit a tedy i radit. Je strasny, ze dnes si v podstate neni co koupit kdyz clovek nechce automat!? Zbude asi tak pet sportovnich aut na vyber s kazdou generaci je to horsi.Jsou tu lidi co porad chteji radit, tak nam to prosim neupirejte!

Radek.
14. března • 19:59

I jako zastánce automatů (v běžném masovém provozu ala USA je jízda s nimi bez debat bezpečnější a plynulejší, než v případě klackem lomcujících páprdů a pipek v knedlíkovských kolonách) musím uznat, že nucení kohokoliv do čehokoliv zpravidla smrdí nějakou sviňárnou. Třeba tou, že instalací mírně dražší automatické (a dnes pořád častěji jenom motorizované manuální) převodovky si výrobce může říct o výrazně větší prachy za v podstatě stejně jezdící auto...

lukas
14. března • 13:25

Já vám to povím proč. Protože doba je zlá a tak trochu schizofrenní :-( Na jedné straně se lidem říká, že musí jezdit autama hrozně pomalu a opatrně a na druhé straně marketing výrobců automobilů rve do lidí maximálně nadupaný káry a tvrdí jim, že to je pro ně to nejlepší. Výsledkem takovýho snažení je pak takovejhle zmetek, jako Ferrari s automatem :-( Výrobci maj svoje loby, takže nikdy v žádný zemi nebude platit zákon zakazující prodávat rychlý auta. Doplácet na to budou jen normální lidi, protože se bude neustále zvyšovat tlak na snižování rychlostních limitů :-(

Doporučujeme

Články odjinud