Světe div se: Ferrari California dostane i manuální převodovku

Z manuální převodovky se pomalu stává ohrožený druh. A ačkoli jde zcela nesporně o prvek, který v době neustále omezované nadvlády řidiče na vozem dovoluje ponechat si v rukou o dost více kontroly, třebaže někdy na úkor rychlosti samotného řazení, je o to více nedostupný, čím více by byl pro určitý vůz třeba.

Stává se něčím zcela běžným, že manuální převodovka není v nabídce urćitého modelu vůbec. Můžete mít jakoukoli převodovku, pokud to bude automat - řekl by dnes zřejmě Henry Ford, kdyby předsedal asociaci výrobců sportovních aut. A to není vtip, však jaký sportovní nebo sportovně laděný vůz, u nějž považuji kontrolu nad spojkou a převodovkou za rozhodně více žádoucí než u běžných aut, dnes pořídíte s „manuálem”?

Pár příkladů za vše. U Audi mě napadá leda R8, ale jinak? Zkuste se poptat na manuální převodovku do RS5 nebo RS6. Co BMW, kdysi čistá sportovní auta? Omylem si „fofrklacek” odvezete ještě v M3 (ne už ovšem ve vrcholných provedeních jako kdysi CSL nebo dnes GTS), jinak smůla, M5 nebo M6 už jsou nabízeny dávno pouze s převodovkami, které majií k ručně řazeným daleko (předem se omlouvám americkým čtenářům, kteří si mohli dosavadní M5 koupit též s manuální převodovkou). Kolik špičkových verzí Lamborghini se dá koupit s manuálním řazením? Mercedesy AMG by daly na samostatnou kapitolu a u Porsche je jen otázkou času než nám „vysvětlí”, že převodovka PDK je tak dobrá, že manuál už vůbec nemusí být v nabídce. A nemusíme lovit jen v tak vznešených vodách, co nová Fabia RS? Jen s automatem. Nebo Passat R36? Opět pouze automat.

Nebudu vás ani sebe unavovat, tento seznam by mohl mít kilometr. Když se objeví nový vůz, který chce být nějakým způsobem sportovní, dá se sázet na to, že bude nabízet především, nebo rovnou výlučně s automatem. Tyto převodovky přitom nemají se sportem společného obvykle zhola nic. Jen minimum z nich lze označit alespoň za rychlé, ale jinak? Jsou vesměs hloupé, neřizpůsobivé, nekomfortní a mnohdy i pomalé. Jsou zkrátka protivné. Dnes tak populární dvouspojkové automaty dokážou být alespoň v přímce rychlé a komfortní, ale jakmile od nich chcete něco více...

Je pro mě pravidelně nepochopitelné, proč se do takové preference výrobci nutí. Jak může projít Valentinu Balbonimu pod rukama Lamborghini Gallardo LP560-4 s automatem, aniž by si na něj před továrnou v Sant'Agatě neodplivl, nekopl do něj a na nejbližší schůzce s vedením neřekl, že jestli takové auto chtějí skutečně prodávat, nikdy už ho tam neuvidí? Snad jedině proto, že mu slíbili vlastní edici Gallarda, která tuto příšernost mít nebude... S Gallardem s převodovkou E-Gear se nedá ani rozumně rozjet, natož jakkoli elegantně přeřadit. Každé řazení v běžném i sportovním režimu je neskutečně tvrdé, hlučné a přitom zoufale pomalé, meziplyny jsou opilecké. Pokud se chcete připravit na jízdu s tímto vozem, sedněte si doma ke stolu a nechte se zezadu před židli mlátit baseballovou pálkou, přesně takové pocity se dostaví po každém zmáčknutí tlačítka řazení nahoru.

Člověku až zůstává při jízdě rozum stát - jak je možné, že u Lamborghini vytvořili tak sofistikovaný vůz a nakonec jej totálně zdevastovali tímto? A ještě to předkládají jako svou chloubu a jedinou volbu pro to nejlepší co dělají? Nepochopitelné...

Nechci se rozčilovat nad dalšími podobnými „úlety”, a tak pojďme k dobrým zprávám. Ferrari totiž oznámilo, že zákazníkům modelu California dopřeje manuální převodovku. Řeč na to sice přišla již dříve, ale věřte tomu v dnešní době.

Níže tak můžete shlédnout interní materiál Ferrari, který to povtrzuje. Dosud byla California dostupná pouze s dvouspojkovým automatem, který na palubě pouze dotváří atmosféru nejméně sportovního Ferrari dneška. Co s tím svede manuální převodovka je těžké odhadovat, ale rozhodně nebude na škodu. Vůz s ní zrychlí na stovku pod 4,2 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 310 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 14,9 l benzniu na 100 km a pokud patříte mezi ty, jež naletěli „uhlíkovým lhářům” a zajímají vás emise CO2, otevřete si přiložený dokument, i tento údaj tam najdete.

Z celého dokumentu je zajímavý druhý odstavec, který - volně přeloženo - říká: „Ferrari California s manuální převodovkou je zaměřeno na naše nejvášnivější a nejtradičnější zákazníky a na ty, kteří si chtějí ponechat plnou kontrolu nad výkonem a chováním jejich vozu.” Tak oni to u Ferrari vědí... Pak je zajímavé, jací zákaznici dnes dostávají přednost, vždyť i nová 458 Italia je k dispozici jen s automatem. Snad se i ona dočká své manuální převodovky. Pro Californii by měla být dostupná na evropských trzích ještě v březnu.

Klepněte pro větší obrázek
Černé na bílém: Ferrari California nebude k dispozici jen s automatem
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků