Svět podle J.D. Power: na výsluní se hřeje značka Lexus a Porsche 911

Studie společnosti J.D. Power se už dávno stala biblí všech automobilových manažerů v USA. A také těch ve světě. Každoročně rozhoduje o tom, kde bude bouchat šampaňské a kde se naopak budou kabonit. Ač letošní výsledky přinesly mnoho překvapení, jedno se oproti loňsku nezměnilo, na čele je opět Lexus.
Seznam kapitol
  1. Nejkvalitnější opět Lexus; Vítězové a poražení; Stále ostřejší souboj; Největší problémy?; Včera na dně, dnes vítěz
  2. Tabulka pro rok 2012 (značky)

Proč je ohlas studie vydávané výzkumnou firmou J.D. Power tak silný? Odpověď je jednoduchá - hodnotí kvalitu automobilů ve Spojených státech poměrně přesvědčivým způsobem. Hlasy obrovského množství majitelů nových vozů.

Do letošního hodnocení se jich v USA zapojilo více než 74 000. Oproti letům minulým tedy opět vyšší počet. Třeba v roce 2010 jich bylo 52 000. Respondenti odpovídali na 228 otázek a průzkum probíhal v období od února do března.

Nejkvalitnější? Opět Lexus

Nejkvalitnějšími novými automobily na americkém trhu se staly luxusní vozy se značkou Lexus (na snímku nahoře). Na první příčce se umístily již druhý rok za sebou. Značka zaznamenala v průměru 73 problémů na 100 vozů. (Čím méně problémů, tím lépe.) Tedy stejný výsledek jako o rok dříve.  

Druhé místo podle studie společně obsadily luxusní značky Jaguar a Porsche. Do první pětky se pak probojovaly ještě Cadillac a Honda.

Vítězové a poražení

Jaguar, Porsche a Cadillac zaznamenaly podle studie největší zlepšení v kvalitě u modelů pro rok 2012, zatímco Mini, Chrysler, Mercedes-Benz, Ford a Subaru propadly.

Nad průměrem se umístily i značky Mazda, GM, Nissan, Ram a Chevrolet. Také Suzuki, Infiniti, Nissan, Ram, Toyota, Dodge, BMW a Jeep hodně získaly podle studie, která monitoruje problémy s novými automobily během jejich prvních 90 dní provozu.

Na posledních místech se umístily italský Fiat a značka Daimleru smart se 151 problémy na 100 vozů.

Klepněte pro větší obrázek
Velký americký vítěz: Porsche 911.

Co se týká jednotlivých vozů, nad ostatními čněl sporťák Porsche 911. U něj studie uvedla údaj: 44 problémů na 100 vozů. To je jasně nejlepší výsledek od roku 2006, kdy společnost J.D. Power proměnila způsob hodnocení kvality nových automobilů.

"Devětsetjedenáctka je pravděpodobně nejlepší auto, které se kdy v naší studii objevilo," řekl Dave Sargent. "Je neuvěřitelné, jakých výsledků opakovaně dosahuje."

Stále ostřejší souboj

Celková kvalita všech nových vozů prodávaných ve Spojených státech je podle posledního průzkumu nejvyšší od roku 1987, kdy výzkumná společnost J.D. Power začala studii sestavovat.

"Všichni v automobilové branži vědí, že pokud se nebudou stále zlepšovat, pokud nebudou nabízet stále kvalitnější vozy, tak budou mít smůlu," uvedl viceprezident automobilového výzkumu společnosti J.D. Power David Sargent.

Výrobci aut si uvědomují, že je stále obtížnější dostat se nahoru. Dolů je to ale mnohem snazší. Téměř o pět procent totiž stoupla v průměru kvalita nových vozů ve srovnání s loňským rokem. Potvrzují to i tato čísla: v roce 2011 bylo množství problémů na 100 vozů 107, letos již 102.

Největší problémy?

Co se týká kvality vozů, jednotlivých komponentů, tak stoupá. O tom není sporu a potvrzují to uvedená čísla. Jedinými propadáky se tak staly audio systémy a zábavní a navigační systémy. Stížnosti na ně stouply oproti loňskému roku o 8 procent.

Z jednotlivých výtek stojí za zmínku třeba to, že respondenty hodně trápilo hlasové ovládání systémů. Nefungovalo správně rozpoznávání hlasu.

"Před několika lety to bylo jen v nejdražších vozech. A bylo to něco opravdu speciálního,“ komentoval výtky Sargent.  "Dnes jsou ale handsfree sady skoro v každém aute. Podle našich údajů je má ve svých nových vozech až 80 procent řidičů.“

Ovšem drtivá většina z nich prý nikdy nečetla návod k obsluze. Z toho pak pramenila podle Sargenta spousta připomínek. 

Na infotainment systém s názvem MyFord Touch krutě doplatilFord. Loni byl americký výrobce na pátém místě, letos se propadl. Majitelé nových fordů totiž ve svých odpovědích pro J.D. Power nešetřili kritikou na adresu systému. Stěžovali si, že je velmi obtížné ho ovládat.  

Na výtky Ford promptně zareagoval. „MyFord Touch jsem vylepšili. Lepší ohlas na jeho ovládání ale čekáme až ve třetím čtvrtletí letošního roku,“ řekl Bennie Fowler, muž, který u Fordu zodpovídá za kvalitu nových produktů. 

Včera na dně, dnes vítěz

Zatímco Ford tedy truchlí, důvod slavit má General Motors, který porazil všechny soupeře z Detroitu. "Tohle je nejlepší umístění GM v 26leté historii našeho průzkumu," řekl Sargent. "Ušli dlouhou cestu. Svoji pozornost zúžili na čtyři značky, přišli s menším množstvím modelů a vyplatilo se jim to." Nejvýše se ve své kategorii umístil Chevrolet Malibu.

Volkswagen měl velká očekávání, ale ta se nenaplnila. "Výsledky studie příliš nekorespondují s našimi údaji,“ řekl Marc Trahan, šéf kvalitářů VW.

Značka Volkswagen zaznamenala 124 problémů na 100 vozů, loni to bylo 131 na 100 - tedy šestiprocentní zlepšení. Nicméně to znamenalo pokles na 29. místo. Loni byl německý koncern 28. Jonathan Browning, šéf VW Group of America, řekl, že očekávali desetiprocentní zlepšení.

Audi si polepšilo o dvě příčky, ale zůstalo pod celkovým průměrem všech značek a mezi luxusními značkami ze zahraničí skončilo poslední. 

Zdá se, že se duo Hyundai - Kia zastavilo. U obou značek sice poklesl počet problémů, nicméně Kia zůstala na 18. místě, stejně jako v roce 2011, a Hyundai se k ní propadl z loňské 11. příčky.


 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nejkvalitnější opět Lexus; Vítězové a poražení; Stále ostřejší souboj; Největší problémy?; Včera na dně, dnes vítěz
  2. Tabulka pro rok 2012 (značky)
Lexus GS300 2.995
Rok výroby: 2007
Stav: 190 580 km
Cena: 199 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků