Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Pokud jste fanoušky motorsportu, nejspíš vám neuniklo, že odešla jedna z největších legend rychlých kol - John Surtees. Slavný anglický závodník zemřel 10. března ve věku 83 let.

Rodák z vesničky Tatsfield přišel na svět 11. února 1934 do rodiny prodavače motocyklů a vášnivého závodníka na sajdkárách. Jak se říká, jablko nepadlo daleko od stromu, a tak mladý John rychle přijal otcovu životní vášeň.

Na motorkách závodil v letech 1952 až 1960 a nejúspěšnějšími působením byla italská stáj MV Augusta, se kterou získal v roce 1956 první titul mistra světa v půllitrech. Kromě této kategorie sedlal také kubaturu do 350 cm3 a do roku 1960, kdy se rozhodl pověsit motocyklovou helmu na hřebík, získal celkem 7 titulů mistra světa. Tři tituly v třídě 350 cm³ (rok 1958,1959 a 1960) a čtyři tituly v třídě 500 cm³ (léta 1956, 1958, 1959 a 1960).

Design | Formule 1 | Sport

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Surtees bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s automobilovým motorsportem přesedlal do královny tohoto odvětví - Formule 1. Zde vydržel celých 12 let (1960 až 1972) a závodil za mnoho týmů. První dva roky za Lotus (14. místo) a Cooper (12. místo) se teprve rozkoukával, ovšem v ročníku 1962 skončil s monopostem Lola na skvělém čtvrtém místě a jeho schopností si všiml Enzo Ferrari.

První sezonu za maranellský tým vyrovnal své předchozí maximum a už rok na to slavil svůj jediný titul mistra světa Formule 1. U Ferrari zůstal ještě dva roku (5. a 2. místo), než přesedlal k Hondě, kde také nejezdil vůbec špatně (5. a 7. místo). Následná angažmá u BRM (11. místo) a McLarenu (19. místo) už byla pouze paběrkováním, nemluvě o jeho posledních dvou letech za vlastní závodní tým Surtees.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
John Surtees svět rychlých kol miloval a věrný mu zůstal i po skončení kariéry závodníka

John Surtees se stal prvním člověkem, který dosáhl nejvyššího vrcholu jak na motocyklech, tak také v královně motorsportu, přičemž období 60. a 70. let bylo v motorsportu obecně extrémně nebezpečné. Surtees ho přežil ve zdraví, třebaže stejné štěstí neměl jeho syn Henry. Ten v roce 2009 nešťastně zahynul při závodu F2 v Brands Hatch, kdy ho do hlavy trefilo utržené kolo z nehody jednoho ze soupeřů a zlomilo mu vaz.

Zajímavosti | Video | Formule 1

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

V odkazu níže najdete nádherně zpracovaný medailonek o legendě jménem John Surtees, ve kterém nakouknete nejen do zákulisí motocyklových a F1 závodů 60. a 70. let, ale také do garáže Johna Surteese, jenž ani přes pokročilý věk 80 let nepřestal milovat vůni spáleného benzinu...

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků