Svět opustil John Surtees, jediný světový šampion motorek i Formule 1

Pokud jste fanoušky motorsportu, nejspíš vám neuniklo, že odešla jedna z největších legend rychlých kol - John Surtees. Slavný anglický závodník zemřel 10. března ve věku 83 let.

Rodák z vesničky Tatsfield přišel na svět 11. února 1934 do rodiny prodavače motocyklů a vášnivého závodníka na sajdkárách. Jak se říká, jablko nepadlo daleko od stromu, a tak mladý John rychle přijal otcovu životní vášeň.

Na motorkách závodil v letech 1952 až 1960 a nejúspěšnějšími působením byla italská stáj MV Augusta, se kterou získal v roce 1956 první titul mistra světa v půllitrech. Kromě této kategorie sedlal také kubaturu do 350 cm3 a do roku 1960, kdy se rozhodl pověsit motocyklovou helmu na hřebík, získal celkem 7 titulů mistra světa. Tři tituly v třídě 350 cm³ (rok 1958,1959 a 1960) a čtyři tituly v třídě 500 cm³ (léta 1956, 1958, 1959 a 1960).

Formule 1 | Sport | Design

Galerie: Monoposty F1 pro letošní rok mají dramatičtější zbarvení

Surtees bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s automobilovým motorsportem přesedlal do královny tohoto odvětví - Formule 1. Zde vydržel celých 12 let (1960 až 1972) a závodil za mnoho týmů. První dva roky za Lotus (14. místo) a Cooper (12. místo) se teprve rozkoukával, ovšem v ročníku 1962 skončil s monopostem Lola na skvělém čtvrtém místě a jeho schopností si všiml Enzo Ferrari.

První sezonu za maranellský tým vyrovnal své předchozí maximum a už rok na to slavil svůj jediný titul mistra světa Formule 1. U Ferrari zůstal ještě dva roku (5. a 2. místo), než přesedlal k Hondě, kde také nejezdil vůbec špatně (5. a 7. místo). Následná angažmá u BRM (11. místo) a McLarenu (19. místo) už byla pouze paběrkováním, nemluvě o jeho posledních dvou letech za vlastní závodní tým Surtees.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
John Surtees svět rychlých kol miloval a věrný mu zůstal i po skončení kariéry závodníka

John Surtees se stal prvním člověkem, který dosáhl nejvyššího vrcholu jak na motocyklech, tak také v královně motorsportu, přičemž období 60. a 70. let bylo v motorsportu obecně extrémně nebezpečné. Surtees ho přežil ve zdraví, třebaže stejné štěstí neměl jeho syn Henry. Ten v roce 2009 nešťastně zahynul při závodu F2 v Brands Hatch, kdy ho do hlavy trefilo utržené kolo z nehody jednoho ze soupeřů a zlomilo mu vaz.

Zajímavosti | Video | Formule 1

Desítky let evoluce: Jak se postupem času měnil volant F1?

V odkazu níže najdete nádherně zpracovaný medailonek o legendě jménem John Surtees, ve kterém nakouknete nejen do zákulisí motocyklových a F1 závodů 60. a 70. let, ale také do garáže Johna Surteese, jenž ani přes pokročilý věk 80 let nepřestal milovat vůni spáleného benzinu...

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků