Svět je přesycen levnou ropou. Ale proč benzín stojí 34 korun?

Kartel OPEC odmítá snížit těžbu a svět je doslova zahlcen ropou, kterou nikdo nechce. Proč ale platíme za benzín skoro 34 korun?

Světový trh je v současnosti přezásoben ropou, jejíž těžba neklesá a cena se stále pohybuje nad hranicí 60 dolarů za barel. Před rokem stála ropa dvojnásobek. Důležití hráči kartelu OPEC odmítají těžbu snížit, což by se zdálo jako logický krok, protože si chtějí udržet své důležité postavení na trhu.

Pokud těžba neklesne (v současnosti se každý den vytěží o 600 000 barelů více, než by bylo potřeba), svět by mohl zažít nějvětší přezásobení ropou od roku 1985 nebo od asijské ekonomické krize z roku 1997, informuje magazín Bloomberg. Všechno ale nasvědčuje tomu, že se tak skutečně stane. Čekal by nás doslova šílený výprodej ropy s odhadovanou cenou okolo 35 dolarů za barel.

Zajímavosti | Život řidiče | Byznys | Palivo

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Spojené státy, největší spotřebitel ropy na světě, totiž začaly být díky vlastní těžbě téměř soběstačné. Ropa se tedy drží na minimálních cenách a odborníci neočekávají, že by se v další dekádě vyšplhala ke stovce dolarů za barel. Ale proč tedy platíme za benzín zase 34 korun?

Na vině je především cena amerického dolaru, který před rokem stál 20 korun, ale dnes se obchoduje za 24 až 25 korun. V dobách nejnižší ceny ropy, kdy se prodávala za 40 dolarů za barel, stál dolar necelých 22 korun. U nás se to projevilo poklesem ceny benzínu a nafty výrazně pod 30 korun za litr.

Život řidiče | Technika | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Pak ale začal dolar stoupat až k 26 korunám a zároveň se vzpamatovala cena ropy, která se stabilizovala na 60 dolarech za barel. Pokud se ale dolar udrží na alespoň 24 korunách a ropa opět bude klesat, mohli bychom se zase dočkat benzínu a nafty na hranici 30 korun za litr. Ovšem určitě ne teď o prázdninách.

Pumpaři totiž také pochopili, že jsou motoristé ochotni dlouhodobě platit za benzín a naftu 36 korun, takže se nebojí držet marže výše. Nejlevnější benzín a naftu v současnosti prodává společnost Tank ONO proslulá velmi nízkými maržemi, která drží cenu nafty u 30 korun za litr a cenu benzínu pod 32 korunami za litr.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků