Svět F1: přenosy ve světě se stěhují na placené televize

Letošní Velká cena Maďarska se nesla v duchu dvou velkých událostí. Tou první je jeden z vyšperkovaných příběhů, který jen život (a potažmo sport) dokáže přinést: Jenson Button oslavil svůj dvoustý start ve formuli 1 triumfálním vítězstvím – na trati, kde v roce 2006 získal své první. Tou druhou bylo oznámení, že se přenosy F1 ve Velké Británii, tedy zemi s velkou tradicí motorsportu, de facto stěhují na placené televize. Tento krok zapříčinil negativní reakci veřejného mínění, ne každý totiž cítí, že si může dovolit za přenosy F1 platit.

Klepněte pro větší obrázek

Zájmy zainteresovaných stran jsou jasné: majitel marketingových práv na formuli 1, společnost CVC & Partners, odvede na příjmech z prodeje televizních práv 50 % týmům formule 1. Nepočítáme-li týmy kryté automobilkami, jedná se společně se sponzoringem o jediné dva způsoby pokrývání nákladů týmů F1.

Ty tedy mají zájem na tom, aby sledovanost F1 byla co největší, protože na přenosy se slušnou sledovaností se nalepí inzerenti a CVC si může na další období diktovat výhodnější podmínky při vyjednávání nových smluv s televizními stanicemi. V devadesátých letech přešel dnešní minoritní vlastník práv F1 Bernie Ecclestone na model uzavírání smluv s individuálními televizními stanicemi, neboť příjmy jsou větší než v případě smlouvy s globální televizí typu Eurosport. Za podobných okolností zmizel nedávno z Eurosportu šampionát silničních motocyklů MotoGP.

Po této etapě ale začaly televize žádat kvalitu. Bernie Ecclestone přišel v roce 2002 s nápadem digitální televize, kde si lidé budou moci přepínat mezi různými kanály během samotného závodu, sledovat časomíru nebo rozhovory z boxů, vše podle své libosti. Tento produkt byl nabízen souběžně s pořizováním jednoduchého signálu neplaceným televizím a byl z počátku určen pro trhy v Německu, Francii a Anglii prostřednictvím modelu pay-per-view.

Ukázalo se ale, že diváci nejsou ochotni platit v té době 12 liber za závod, tím spíš, když mají možnost jej sledovat zadarmo. Období bylo také ovlivněno nástupem automobilek do formule 1, zvyšováním nákladů týmů (zkrachovala stáj Prost, pro kterou startoval Tomáš Enge, a nedlouho poté skončil Arrows), a dominancí Michaela Schumachera a jeho týmu Ferrari, což srazilo čísla sledovanosti dále k zemi. Na spadnutí byl také zákaz tabákové reklamy. Ecclestone tak nákladný a nevýnosný projekt nemilosrdně ukončil a propustil téměř 400 zaměstnanců.

Klepněte pro větší obrázek

Recese F1 skončila. Alonso získal tituly v letech 2005 a 2006, Kimi Räikkönen vybojoval v napínavém sezónním finiši titul pro Ferrari, o rok později v infarktovém závěru Lewis Hamilton pro McLaren. Jenson Button se stal mistrem světa v roce 2009 a vloni se v posledním závodě bojovalo o titul mistra světa hned mezi třemi závodníky.

Sledovanost F1 průběžně roste, týmy formule 1 si v aktuální smlouvě s Mezinárodní automobilovou federací a CVC platné do konce příštího roku vyjednala podmínku, že přenosy F1 budou dostupné na neplacených televizích (free-to-air). V Británii přenosy formule 1 zůstanou na televizi BBC, byť polovina závodů bude vysílána formou sestříhaného záznamu. Kompletní servis nabídne placená televize Sky Sports.

BBC doposud platilo za práva na F1 přibližně 60 milionů liber ročně a Velkou cenu Maďarska sledovalo 6 milionů lidí, což byl v neděli nejsledovanější pořad vůbec. Sky Sports má přibližně milion uživatelů. Každý nový zákazník s touhou sledovat všechny závody F1 bude muset zaplatit přibližně 45 liber měsíčně, což odpovídá 405 librám na sezonu F1. Kolik bude Sky Sports platit CVC není známé, ale polovina ročního poplatku BBC je ekvivalentní 75 000 nových zákazníků Sky Sports.

Více na F1sports.cz

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků