Svět F1: přenosy ve světě se stěhují na placené televize

Letošní Velká cena Maďarska se nesla v duchu dvou velkých událostí. Tou první je jeden z vyšperkovaných příběhů, který jen život (a potažmo sport) dokáže přinést: Jenson Button oslavil svůj dvoustý start ve formuli 1 triumfálním vítězstvím – na trati, kde v roce 2006 získal své první. Tou druhou bylo oznámení, že se přenosy F1 ve Velké Británii, tedy zemi s velkou tradicí motorsportu, de facto stěhují na placené televize. Tento krok zapříčinil negativní reakci veřejného mínění, ne každý totiž cítí, že si může dovolit za přenosy F1 platit.

Klepněte pro větší obrázek

Zájmy zainteresovaných stran jsou jasné: majitel marketingových práv na formuli 1, společnost CVC & Partners, odvede na příjmech z prodeje televizních práv 50 % týmům formule 1. Nepočítáme-li týmy kryté automobilkami, jedná se společně se sponzoringem o jediné dva způsoby pokrývání nákladů týmů F1.

Ty tedy mají zájem na tom, aby sledovanost F1 byla co největší, protože na přenosy se slušnou sledovaností se nalepí inzerenti a CVC si může na další období diktovat výhodnější podmínky při vyjednávání nových smluv s televizními stanicemi. V devadesátých letech přešel dnešní minoritní vlastník práv F1 Bernie Ecclestone na model uzavírání smluv s individuálními televizními stanicemi, neboť příjmy jsou větší než v případě smlouvy s globální televizí typu Eurosport. Za podobných okolností zmizel nedávno z Eurosportu šampionát silničních motocyklů MotoGP.

Po této etapě ale začaly televize žádat kvalitu. Bernie Ecclestone přišel v roce 2002 s nápadem digitální televize, kde si lidé budou moci přepínat mezi různými kanály během samotného závodu, sledovat časomíru nebo rozhovory z boxů, vše podle své libosti. Tento produkt byl nabízen souběžně s pořizováním jednoduchého signálu neplaceným televizím a byl z počátku určen pro trhy v Německu, Francii a Anglii prostřednictvím modelu pay-per-view.

Ukázalo se ale, že diváci nejsou ochotni platit v té době 12 liber za závod, tím spíš, když mají možnost jej sledovat zadarmo. Období bylo také ovlivněno nástupem automobilek do formule 1, zvyšováním nákladů týmů (zkrachovala stáj Prost, pro kterou startoval Tomáš Enge, a nedlouho poté skončil Arrows), a dominancí Michaela Schumachera a jeho týmu Ferrari, což srazilo čísla sledovanosti dále k zemi. Na spadnutí byl také zákaz tabákové reklamy. Ecclestone tak nákladný a nevýnosný projekt nemilosrdně ukončil a propustil téměř 400 zaměstnanců.

Klepněte pro větší obrázek

Recese F1 skončila. Alonso získal tituly v letech 2005 a 2006, Kimi Räikkönen vybojoval v napínavém sezónním finiši titul pro Ferrari, o rok později v infarktovém závěru Lewis Hamilton pro McLaren. Jenson Button se stal mistrem světa v roce 2009 a vloni se v posledním závodě bojovalo o titul mistra světa hned mezi třemi závodníky.

Sledovanost F1 průběžně roste, týmy formule 1 si v aktuální smlouvě s Mezinárodní automobilovou federací a CVC platné do konce příštího roku vyjednala podmínku, že přenosy F1 budou dostupné na neplacených televizích (free-to-air). V Británii přenosy formule 1 zůstanou na televizi BBC, byť polovina závodů bude vysílána formou sestříhaného záznamu. Kompletní servis nabídne placená televize Sky Sports.

BBC doposud platilo za práva na F1 přibližně 60 milionů liber ročně a Velkou cenu Maďarska sledovalo 6 milionů lidí, což byl v neděli nejsledovanější pořad vůbec. Sky Sports má přibližně milion uživatelů. Každý nový zákazník s touhou sledovat všechny závody F1 bude muset zaplatit přibližně 45 liber měsíčně, což odpovídá 405 librám na sezonu F1. Kolik bude Sky Sports platit CVC není známé, ale polovina ročního poplatku BBC je ekvivalentní 75 000 nových zákazníků Sky Sports.

Více na F1sports.cz

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků