27
Fotogalerie

Sváteční čtení: svezení s Alfa Romeo 2600 Sprint

Kapitoly článku:


2600 Sprint byl nejpovedenější  

Vzhled sedanu Berlina nebyl z nejzdařilejších, což se projevilo na jeho slabém odbytu. Zatímco většina sedanů Alfy Romeo v její historii byla v daných řadách nejúspěšnější, v případě modelu 2600 Berlina nepřekonala ani Sprint, ani Spider. Otevřená varianta byla často srovnávána, možná poněkud nespravedlivě, s generačně novějším malým roadsterem Giulietta Spider.

PB060003.jpgPB060005.jpgPB060008.jpg

Model 2600 Sprint však byl o poznání působivějším autem. Jednalo se totiž o prostorné a plně čtyřmístné kupé, s nímž bylo možno v komfortu a bezpečí dosahovat znamenitých jízdních výkonů. Na rozdíl od ostatních karosářských variant nenacházel Sprint v dobové škále Alfy Romeo žádného přímého konkurenta. Záhy přesdvědčil právě svými parametry na dlouhých, rychlých tratích, kde mrštnost a ryze sportovní akcent menších aut neměly tak významný vliv. Kupé 2600 Sprint naopak vynikalo jízdní stabilitou a silným a pružným motorem. Ve spojení s dynamickým a moderním designem, navazujícím na typ 2000 Sprint, šlo o jednu z nejlepších konstrukcí Giorgetta Giugiara pro Carozzeria Bertone a o nejúspěšnější model z řady 2600.

Alfa 2600 Sprint jako velký hráč

Je známo, že poměrně velké množství vozů typu 2600 Sprint nakoupily italské úřady, a především pak jejich policejní sbory. Tyto vozy se totiž záhy projevily jako ideální stíhací auta k pronásledování lupičů a zločinců ve vysokých rychlostech a v rozmanitých podmínkách. Tyto vozy se pak záhy dočkaly přezdívek Pantera a Gazzella, jež odpovídaly názvům zásahových jednotek, jež je používaly jako extrémně účinných zbraní proti motorizovaným rabiátům. To se pochopitelně projevilo i ve filmech z šedesátých let. Není divu, pohodlné a stabilní kupé dosahovalo zrychlení z 0 na 100 km/h za nějakých 10 s a nejvyšší rychlosti přes 200 km/h.

PB060012.jpgPB060013.jpgPB060042.jpgPB060043.jpg

Model 2600 Sprint ukončil ve výrobním programu Alfy Romeo svoji kariéru v roce 1966, kdy bylo vyrobeno na 7 000 kusů tohoto vyváženého kupé. Jeho místo na vrcholu typové řady nahradil pak roku 1968 model 1750, resp. modifikovaný 2000. Odvozen byl z Giulie a definitivně zpřetrhal všechna pouta s dřívějšími generacemi. Přesto ale znamenal pro značku velký, především obchodní úspěch. 

Alfy typu 2600 jsou dnes zvláště vyhledávány právě ve verzích kupé Sprint a otevřený Spider. Jejich ušlechtilé linie, vyvážené proporce a zvuk znamenitého a výkonného řadového šestiválce jsou tím, co patří k jejich největším přednostem. Působivou je také jejich raritní konstrukce vynikající zvláště v porovnání s ostatní produkcí automobilky Alfa Romeo. Jelikož se jedná o poslední články ve vývojové řadě, jsou dostupnost náhradních dílů a provoz těchto vozů dosti náročnou a nákladnou záležitostí. Skutečně nejcennější variantou je typ 2600 SZ, jehož se vyrobilo jen 105 kusů. Dochováno bylo také minimum sedanů  a OSI De Luxe , ale u nich nelze očekávat, že by byly v budoucnu nějak výrazně ceněné ze strany sběratelů.

PB060026.jpgPB060028.jpgPB060029.jpg 

Královský zážitek

Svezení z vozem 2600 Sprint, který vidíte na snímcích, pro mě bylo zážitkem, jaký osloví každého příznivce klasických automobilů. Zkoušený vůz prošel náročnou celkovou renovací, která jeho stav minimálně vyrovnala s kondicí, v níž před více než čtyřmi dekádami sjel z výrobní linky. Na první pohled zaujmou široká maska s tenkými vodorovnými lamelami a dva páry kulatých reflektorů, mezi nimiž vévodí stylizovaný erb. Na voze nalezneme řadu chromovaných prvků, které naznačovaly vysoké postavení vozu na trhu své doby. Oba nárazníky jsou třídílné a velmi tenké. Profil karosérie s tenkými sloupky a hladkými boky působí vyváženým dojmem, ačkoli záď vozu působí v porovnání s přídí poněkud střízlivým dojmem. Obráceně uložené stěrače odkazují k zajímavému aspektu italské automobilové historie a je celkem pěkným příběhem. Až do půle padesátých let dvacátého století byla totiž většina italských aut stavěna s pravostranným řízením. Severní Itálie byla před začátkem hromadné industrializace místem koncentrace většiny kapitálu země, a tedy i největším odbytištěm automobilů. Přirozenou součástí tamního zimního počasí jsou mlhy, takže zde automobilisté dlouhou dobu preferovali volant na pravé straně. Tato pozice jim při jízdě vpravo umožňovala být i za zhoršených povětrnostních podmínek v těsném vizuálním kontaktu s okrajem vozovky a usnadňovala jim pohyb na neoznačených silnicích. Teprve s houstnutím provozu po druhé světové válce začala vyvstávat běžná potřeba předjíždění, která zapříčinila definitivní přesun pracoviště řidiče vlevo.

Za volantem

Interiér a jeho dokonalé zpracování si v ničem nezadá s ušlechtilostí exteriéru. Jeho většina včetně sedadel, boků a palubní desky je čalouněna kvalitní červenou kůží a celková koncepce naznačuje spíše komfortní, než sportovní akcent tvůrců automobilu. Na všech místech je dostatek místa do všech stran a sedadla jsou rozměrná a pohodlná. Alfa 2600 Sprint byla jedním z prvních, ne-li vůbec prvním, italských vozů s elektrickým ovládáním oken. Do té doby se jednalo o doménu takřka vyhrazenou americkým automobilům, takže nepřekvapí, že chromovaná tlačítka na dveřích této Alfy jsou právě americké výroby. Trojice kulatých palubních přístrojů v sobě sdružují stupnice tachometru s cejchováním do 240 km/h a počítadly celkové a denní ujeté vzdálenosti, otáčkoměru, palivoměru a teploměrů chladicí kapaliny a oleje. Palubní deskou prochází lišta z pravého dřeva a hostí chromovaný popelník, rádio a madlo před spolujezdcem. Na středovém panelu pod palubní deskou se nachází otočné ovladače ventilace.

PB060007.jpgPB060034.jpgPB060036.jpg
PB060037.jpgPB060038.jpg

Motor naskakuje okamžitě a sytič vyžaduje pouze chvíli, neboť i při extrémně nízkých otáčkách běží zcela plynule a vyrovnaně. Jeho zvuk je plný a naznačuje dravost, kterou v sobě ukrývá. Akcelerace vozu je znamenitá už v nízkých otáčkách, odezva řízení velmi přímá a řazení plně synchronizované převodové skříně přesné a lehké. Odladění podvozku je spíše komfortní a v zatáčkách byla cítit tendence pohybů zadní nápravy do stran. Při průjezdu zatáček je třeba dávat si pozor na úzké pneumatiky, ale na účínné brzdy se lze bezpečně spolehnout.

PB060040.jpgPB060023.jpgPB060039.jpg

Alfa Romeo 2600 Sprint je typickým příkladem ušlechtilého italského vozu gran turismo s výkonným motorem a dobrým rodokmenem, který dodnes umožňuje rychlé a velmi pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti a nabízí komfortní vnitřní prostor pro posádku i její zavazadla.

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud