Suzuki SC100: geniální dítě

V automobilovém odvětví se společnost Suzuki od začátku zaměřila především na malé automobily. Jedním z nich byl i model SC100 pro exportní trhy.

Michio Suzuki založil společnost Suzuki Loom Company v roce 1909 v Hamamatsu na jihu Japonska. Jak je již patrné z názvu společnosti, zabýval se Suzuki výrobou tkalcovských stavů, do níž vnesl celou řadu inovací.

Do oblasti výroby motorových vozidel pronikla společnost Suzuki až po druhé světové válce. Nejprve v roce 1952 představila svůj první motocykl (jen o rok později jich vyráběla již 6000 za měsíc) a v roce 1955 následoval miniaturní automobil Suzulight poháněný dvoudobým motorem 360 cm3.

Vše vzadu v japonském podání

V roce 1962 přišel například na scénu první typ s označením Fronte LC10 – malý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V interiéru byla dvě nebo čtyři sedadla, podle toho, zda se jednalo o kupé nebo sedan.

Zdrojem hnací síly byl opět dvoudobý tříválec 0,36 litru, který však již ve sportovním modelu další generace (LC10 SS) dosahoval s trojitým karburátorem specifického výkonu přes 100 koní na litr.

Klepněte pro větší obrázek

V této době se totiž pomalu začínal na japonském trhu rodit zajímavý segment vysokovýkonných sportovních verzí odvozených od běžně vyráběných vozů.

První krůčky v Evropě

Na začátku 70. let se objevila na japonském trhu modelová řada Fronte Coupé s designem od Giugiarova Italdesignu. V podobném stylu se nesl i její nástupce Cervo, který dostal do vínku větší rozměry a motor 0,5 litru v souladu s pozměněnými předpisy pro třídu vozů kei.

Klepněte pro větší obrázek
1979 SE100 Wiz-Kid.

Vzrostlejší Cervo se již lépe hodilo pro dobývání zahraničních trhů, na něž zamířilo s karoserií kupé pod označením SC100, které odráželo zvýšení zdvihového objemu nyní čtyřválcového a čtyřdobého motoru na 970 cm3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
SC100 Whizzkid.

Na některých evropských trzích se tento vůz objevil koncem 70. let a například ve Velké Británii si vysloužil označení „whizzkid“ (geniální dítě).

Kromě lákavé ceny se totiž tento malý a levný vůz vyznačoval nezvykle atraktivním vzhledem. A k tomu ještě překvapivě vyspělou konstrukcí podvozku (ta nicméně nemohla kompenzovat charakteristické chování vozu s motoru vzadu), přestože koncepce s motorem vzadu (výkon 35 kW/47 k) a pohonem zadních kol platila již v této době pro tento druh automobilu za překonanou.

V roce 1982 byla proto řada Cervo/SC100 nahrazena typem Alto s koncepcí „všechno vpředu“, ale to už je jiná historie.


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Suzuki Alto 0.996
Rok výroby: 2010
Stav: 86 962 km
Cena: 75 000 Kč
Suzuki SX4 1.586
Rok výroby: 2007
Stav: 285 800 km
Cena: 60 000 Kč
Suzuki Jimny 1.328
Rok výroby: 2005
Stav: 160 110 km
Cena: 109 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků