Suzuki SC100: geniální dítě

V automobilovém odvětví se společnost Suzuki od začátku zaměřila především na malé automobily. Jedním z nich byl i model SC100 pro exportní trhy.

Michio Suzuki založil společnost Suzuki Loom Company v roce 1909 v Hamamatsu na jihu Japonska. Jak je již patrné z názvu společnosti, zabýval se Suzuki výrobou tkalcovských stavů, do níž vnesl celou řadu inovací.

Do oblasti výroby motorových vozidel pronikla společnost Suzuki až po druhé světové válce. Nejprve v roce 1952 představila svůj první motocykl (jen o rok později jich vyráběla již 6000 za měsíc) a v roce 1955 následoval miniaturní automobil Suzulight poháněný dvoudobým motorem 360 cm3.

Vše vzadu v japonském podání

V roce 1962 přišel například na scénu první typ s označením Fronte LC10 – malý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V interiéru byla dvě nebo čtyři sedadla, podle toho, zda se jednalo o kupé nebo sedan.

Zdrojem hnací síly byl opět dvoudobý tříválec 0,36 litru, který však již ve sportovním modelu další generace (LC10 SS) dosahoval s trojitým karburátorem specifického výkonu přes 100 koní na litr.

Klepněte pro větší obrázek

V této době se totiž pomalu začínal na japonském trhu rodit zajímavý segment vysokovýkonných sportovních verzí odvozených od běžně vyráběných vozů.

První krůčky v Evropě

Na začátku 70. let se objevila na japonském trhu modelová řada Fronte Coupé s designem od Giugiarova Italdesignu. V podobném stylu se nesl i její nástupce Cervo, který dostal do vínku větší rozměry a motor 0,5 litru v souladu s pozměněnými předpisy pro třídu vozů kei.

Klepněte pro větší obrázek
1979 SE100 Wiz-Kid.

Vzrostlejší Cervo se již lépe hodilo pro dobývání zahraničních trhů, na něž zamířilo s karoserií kupé pod označením SC100, které odráželo zvýšení zdvihového objemu nyní čtyřválcového a čtyřdobého motoru na 970 cm3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
SC100 Whizzkid.

Na některých evropských trzích se tento vůz objevil koncem 70. let a například ve Velké Británii si vysloužil označení „whizzkid“ (geniální dítě).

Kromě lákavé ceny se totiž tento malý a levný vůz vyznačoval nezvykle atraktivním vzhledem. A k tomu ještě překvapivě vyspělou konstrukcí podvozku (ta nicméně nemohla kompenzovat charakteristické chování vozu s motoru vzadu), přestože koncepce s motorem vzadu (výkon 35 kW/47 k) a pohonem zadních kol platila již v této době pro tento druh automobilu za překonanou.

V roce 1982 byla proto řada Cervo/SC100 nahrazena typem Alto s koncepcí „všechno vpředu“, ale to už je jiná historie.


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Suzuki Splash 1.242
Rok výroby: 2009
Stav: 22 126 km
Cena: 100 000 Kč
Suzuki SX4 1.586
Rok výroby: 2012
Stav: 49 408 km
Cena: 205 000 Kč
Suzuki Swift 1.328
Rok výroby: 2009
Stav: 146 355 km
Cena: 95 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků