Suzuki letos slaví stoleté výročí

Kariéru japonského Suzuki lze popsat jako cestu od pletacích strojů k autům s pohonem všech kol. Co vše za sto let prožila?

V roce 1909 založil Michio Suzuki v malé přímořské vesnici společnost Suzuki Loom Company. Firma vydělávala především na výrobě nových tkalcovských strojů pro tehdy rozvinutou výrobu hedvábí. Hlavní rozvoj společnosti začal po roce 1929, kdy Michio Suzuki vynalezl nový typ tkalcovského stroje, který byl exportován do řady zemí.

Ze zakladatele společnosti Suzuki se stal výborný podnikatel, který věděl, že společnost i přes dobrá léta bude muset diverzifikovat, a proto se začal dívat po dalších produktech. Na základě spotřebitelské poptávky se rozhodl pro výrobu malých osobních automobilů. Projekt začal v roce 1937 a během následujících dvou let vzniklo několik prototypů. Základem jednoho z vozů byl malý motor s objemem 800 ccm, který produkoval na tu dobu slušných 13 koní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První generace minivozu Suzulight

Po druhé světové válce se výroba automobilů utlumila, ale firma se držela dobře díky výrobě tkalcovských strojů. To se ale změnilo v roce 1951, kdy trh s bavlnou a hedvábím zkolaboval.

V Japonsku ale byla po válce velká poptávka po malých dopravních prostředcích a Suzuki na to reagovalo výrobou kompaktních motorových kol. Řidičům bicyklů pomáhal malý dvoudobý jednoválec o objemu 36 ccm. Po prvních úspěšných prodejích byla založena nová specializovaná firma Suzuki Motor Corporation. V roce 1953 byl představen první skútr Diamond Free s jednoválcem o objemu 60 ccm a boom v prodeji začal poté, co jmenovaný moped vyhrál závody do vrchu Mount Fuji Hill Climb.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Několik verzí odvozeného provedení Carry

Ve světě automobilů zaznamenalo Suzuki úspěch v roce 1955, kdy poskládalo jedno z prvních miniaut pojmenované Suzulight. Maličké dvoudveřové autíčko bylo poháněno dvoudobým motorem o objemu pouhých 360 ccm.

V roce 1963 přichází další milník společnosti Suzuki, když je oficiálně otevřena pobočka na americkém trhu v Los Angeles. Společnost Suzuki Motor Corporation se začala úspěšně rozvíjet a prodávat své automobily a motocykly v řadě dalších zemí. Boom v produkci nastal v 80. letech 20. století, kdy firma podepsala globální spolupráci s koncernem General Motors. Na několika dalších modelech spolupracovaly další japonské automobilky, jako např. Subaru, Mazda nebo Nissan.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model Carry se vyráběl i s uzavřenou karosérií / Jeden z prvních motocyklů Suzuki s označením SJK Colleda

Vedle produkce osobních automobilů vyrábí Suzuki i lehké užitkové vozy, dále kompletní řadu motocyklů napříč všemi segmenty trhu, terénní čtyřkolky a motory pro vodní skútry a čluny. Suzuki sbírá úspěchy v řadě motocyklových soutěží, od královského šampionátu MotoGP, před WSBK až k nižším soutěžím, jako jsou Superstocky/Supersporty či národní šampionáty.

V České republice se z osobních automobilů dobře prodává kompaktní hatchback Suzuki Swift (test na tomto místě) či SUV Grand Vitara s výbornou terénní prostupností (test na tomto místě), uzavératelným středovým diferenciálem a redukční převodovkou. Současnou nabídku vozů doplňují modely Splash (test na tomto místě), Jimny a zdařilý crossover SX4 (test na tomto místě).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny / Suzuki SX4
Suzuki Alto 0.996
Rok výroby: 2010
Stav: 86 962 km
Cena: 60 000 Kč
Suzuki Swift 1.242
Rok výroby: 2012
Stav: 92 230 km
Cena: 134 000 Kč
Suzuki Swift 1.49
Rok výroby: 2006
Stav: 127 000 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků