Suzuki Grand Vitara: nové motory, výbava i ceny

(aktualizováno) Drobné retuše exteriéru a interiéru a dva nové motory. Víme o ní vše včetně českých cen.

Suzuki Grand Vitara patří na našem trhu SUV stabilně k tomu nejlepšímu. Naprostou většinu svých konkurentů válcuje například přítomností trvalého pohonu všech kol s redukcí a uzávěrou mezinápravového diferenciálu, přičemž ten zadní má pevně přednastavenou omezenou svornost. K jeho přednostem patří též vyšší světlost a vyvážená kombinace samonosné karosérie a vestavěného rámu, kterážto koncepce umožňuje stabilní a pohodlnou jízdu na silnici, ale také patřičnou robustnost při jízdě terénem. Naopak mezi nevýhody patří poměrně omezená nabídka doplňkových výbav a motorů, ale tyto nedostatky možná pomůže omezit facelift pro rok 2009, který by měl právě nastupovat na náš trh. Pokud máte o tento model zájem, podívejte se třeba na naše svezení s dakarským provedením. Zároveň věříme, že vám brzy budeme moci modernozivaný vůz představit v testu.

Drobné úpravy a nová výbava

Na první pohled lehce upravenou Grand Vitaru poznáte například podle nové masky s výraznějším rámečkem, vodorovného prolisu vedle předních mlhovek, nového designu litৢɎkol, ale především bočních blikačů LED vestavěných ve zpětných zrcátcích. O efektnosti tohoto řešení není sporu, ale zvláště v městském či off-roadovém prostředí může snadno přijít k úhoně, což jistě pocítí vaše peněženka.

Drobných úprav doznal také interiér a většina z nich se vztahuje k nově zavedené výbavě. Nově koncipovaný přístrojový štít s bílými ciferníky a červeně zářícími rafičkami dostal v centrálně umístěném rychloměru uložený rozměrný displej. Takže se zdá, že se Grand Vitara dočkala konečně plnohodnotného palubního počítače. Hrany středového panelu byly zaobleny a v nabídce se konečně objevila digitální regulace automatické klimatizace. Extrémně rozměrné tlačítko deaktivace stabilizačního systému však stále vypadá jako „chlapi, my jsme na to nějak zapomněli, dáme ho třeba symetricky k ovladači pohonu“.

Především nové motory

Ke stávajícím motorům 1,6i, 2,0i a 1,9 DDiS se přidávají další dvě větší, zážehové pohonné jednotky. Zážehový čtyřválec s objemem 2,4 l dává 169 koní a od stávajícího „dvoulitru“ přebírá možnost kombinace s automatickou převodovkou (příplatek 30 000 Kč, v tabulce údaje v závorkách). Spotřeba nového motoru by neměla dvoulitr příliš přesahovat, ale nabídne jistě výrazně lepší dynamické parametry včetně tahu z nízkých otáček. Také díky proměnné délce sacího traktu dosahuje v kombinaci s manuálně řazenou převodovkou slušné spotřeby v kombinovaném provozu 8,8 l/100 km.

Také na náš trh však přichází vidlicový šestiválec, jehož objem byl navýšen o půl litru na 3,2 l a výkon na 233 koní. Ten se nabízí výhradně v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou. Od tohoto provedení zřejmě nikdo nečeká vznik bestselleru, ale image modelu Grand Vitara díky šestiválci jistě naroste. Ve srovnání s jeho předchůdcem se zvýšil výkon o 22% a spotřeba o 9%. Právě kvůli zástavbě většího šestiválce se změnilo tvarování přídě včetně nového nárazníku, který celý vůz prodlužuje o 30 mm. Šestiválcové vozy by měly mít standardně systém pro usnadnění sjezdu kopce i rozjezdu do kopce, zda se jej dočkáme i u nás, to je zatím vzhledem k bobříku mlčení našeho importéra nejasné. Čtyřválec 2,4 l disponuje proměnným časováním sacích a šestiválec i výfukových ventilů. Obě jendotky by měly být tišší a kultivovanější než ty dozavadní, ale i ty byly při zachování stávajících parametrů v detailech optimalizovány. Podvozek se dočkal nového odladění pro ještě komfortnější svezení, významnou změnou je náhrada zadních, dosud výhradně bubnových brzd ventilovanými kotouči. Tato změna se netýká třídveřového provedení s motorem 1,6 VVT. Zároveň dochází ke změně značení modelů na našem trhu, resp. jejich výbavových stupňů. Mizí stupně JLX a Comfort, na jejich místo nastupují JLX-E a JLX-EL.

Grand Vitara si vede dobře na většině kontinentů včetně Ameriky či Austrálie, ale také u nás. V loňském roce nalezla na českém trhu 817 zákazníků, což není vzhledem k dané kategorii vůbec špatný výsledek a mezi terénními vozy jí přinesl čtvrtou příčku. Statistiky hovoří také o tom, že každý druhý vůz Suzuki s pohonem všech kol nese u nás jméno Grand Vitara, dvě třetiny z jejich majitelů zvolily vznětovou verzi (nové motory možná s tímto poměrem zamíchají) a polovina z nich využila možnosti přestavby na N1 a odpočet DPH. Velmi smutné je chování českého importéra Suzuki. Ten sice důrazně tlačí na smluvní dealery směrem ke splnění jím stanovených ročních limitů prodeje, na druhou stranu jim není již letos schopen dodat Grand Vitaru 2,0i a i před vlastními prodejci dokonce tají přibližný termín dodávky vozů s novými motory! Přísně tajné jsou také ceny nové Grand Vitary. Není to ale bohužel první případ, kdy české Suzuki zbytečně a nelogicky komplikuje přísun aut a informací k prodejcům a veřejnosti. Přes oficiální embargo se nám ale podařilo zjistit nejen ceny nových vozů, ale i přibližné termíny dodávek nových provedení. 

 

Suzuki Grand Vitara 2009 na českém trhu

Motor
1,6 VVT
3dv.
1,9 DDiS
3dv.
1,9 DDiS
5dv.
2,0
5dv.
2,4 VVT
5dv.
3,2 V6 5dv.
Zdvihový objem [cm3]
1 586
1 870
1 870
1 995
2 393
3 195
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]
78/5 900
95/3 750
95/3 750
103/6 000
124/6 000
171/6 200
Toč. moment [Nm/ot./min.]
145/4 100
300/2 000
300/2 000
183/4 000
227/3 800
291/3 200
Max. rychlost [km/h]
160
170
170
175
185 (175)
200
Zrychlení 0-100 km/h [s]
14,4
12,8
13,2
12,5
11,7 (12,0)
9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]
8,2
7,0
7,0
9,1
9,0 (9,7)
10,6
Cena JX-A/JLX-A [Kč]
499 900
599 900
-
589 900
-
-
Cena JLX-E [Kč]
-
-
669 900
-
639 900
-
Cena JLX-EL [Kč]
-
-
759 900
-
-
759 900
Termín dodání
4/2009
1/2009
1/2009
1/2009
skladem
11/2008
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Suzuki Grand Vitara 2009

 

Suzuki Swift 1.328
Rok výroby: 2010
Stav: 160 197 km
Cena: 75 000 Kč
Suzuki Swift 1.242
Rok výroby: 2014
Stav: 24 578 km
Cena: 188 000 Kč
Suzuki Alto 0.996
Rok výroby: 2010
Stav: 86 962 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků