V Evropě vždycky hrály první ligu hatchbacky segmentů B a C, tedy typicky Ford Fiesta a Volkswagen Golf. Vozy kategorie SUV nebyly tolik v kurzu, dokud se automobilky nedokázaly novými modely trefit do vkusu evropských zákazníků. A rázem máme poprvé v historii vozy kategorie SUV jako nejprodávanější segment i v Evropě.
V roce 2015 si nové SUV koupilo 22,49 % zákazníků, což je výrazná změna proti 19,81 % roku 2014. Celkem se nových SUV prodalo 3,2 milionu, to je téměř o čtvrtinu víc než v roce 2014 v absolutních prodejních číslech. Jedničkou je Nissan, ten v Evropě prodal 376 000 vozů kategorie SUV.
Procentuálně rostla nejvíce třída středních SUV, kam spadá třeba Audi Q5 nebo Volvo XC60. Ta si polepšila o 42 %, ovšem v celkových číslech jsou největším tahounem segmenty malých a kompaktních SUV. Dohromady se v nich prodalo skoro 2,5 milionu nových aut.
Tržní podíl jednotlivých segmentů na evropském trhu (zdroj: JATO dynamics) |
obchodní třída |
nejprodávanější
model kategorie |
tržní podíl
2015 |
tržní podíl
2014 |
meziroční změna
prodejů absolutně |
SUV |
Nissan Qashqai |
22,49 % |
19,81 % |
24 % |
malé vozy |
Ford Fiesta |
21,99 % |
22,73 % |
6 % |
kompaktní vozy |
VW Golf |
20,61 % |
21,30 % |
6 % |
MPV |
VW Golf Sportsvan |
10,48 % |
11,66 % |
-2 % |
střední třída |
VW Passat |
9,05 % |
8,77 % |
13 % |
městská auta |
Fiat 500 |
8,79 % |
8,87 % |
8 % |
velká auta |
Audi A6 |
2,75 % |
3,04 % |
-1 % |
sportovní auta |
Audi TT |
0,72 % |
0,67 % |
18 % |
luxusní auta |
Mercedes třídy S |
0,27 % |
0,32 % |
-6 % |
ostatní |
|
2,84 % |
2,84 % |
9 % |
Celkem se v Evropě prodalo 14,2 milionu nových aut. To je více než devítiprocentní nárůst proti roku 2014. Nejúspěšnější značkou je Volkswagen, který prodal 1,73 milionu aut, druhý je Ford s 1,02 milionem vozů. Tyto jediné značky se dostaly přes milion kusů. Renault udal 975 tisíc aut, Opel pak 942 tisíc vozů.