45
Fotogalerie

Subaru XV 1.6i Lineartronic: jeho revírem je...

Být tohle Subaru hlavním hrdinou jednoho akčního seriálu, slýchávali bychom na začátku něco ve stylu „Jeho revírem není dálnice, jeho tempo opravdu není vražedné!“. Přesto si základní motorizace modelu XV ve spojení s bezstupňovou převodovkou zaslouží hodnocení typu velmi dobré auto.

Kapitoly článku:


Subaru letos začalo prodávat crossover XV postavený na základech nové Imprezy, na kterou se stále čeká, přestože se bavíme v podstatě o oplastovaném a zvýšeném základním hatchbacku. Tento postup není náhodný, v Evropě kompaktní SUV (respektive auta kategorie crossover) letí, a tak dostalo XV přednost. A přednost dostalo nejen po stránce termínu, ale také po stránce motorizací. Zatímco Impreza si musí vystačit pouze s benzinovou jedna-šestkou, XV má ve své nabídce navíc benzinový dvoulitr a především boxer diesel.

O Subaru XV jsme psali už několikrát. Vyzkoušeli jsme dvoulitrový benzin ve spojení s automatickou převodovkou, na naftový boxer s manuálem se dostane zanedlouho. Dnes bude řeč o základní benzinové šestnáctistovce, která konstrukčně vychází z dvoulitru představeného minulý rok pod kapotou modelu Forester.

subaru_xv_02.JPGsubaru_xv_03.JPG 
Design na fotkách vypadá jako celkem jednoduchý, na ulici ale tohle auto zaručeně nepřehlédnete.

Základ pro Subaru XV má parametry 84 kW (114 k) a 150 Nm, což věru není mnoho. Moc dobře si pamatuji na první jízdní dojmy a na moment, kdy jsem s tímto motorem vyrazil na dálnici. Dynamikou opravdu neoplývá. To nakonec naznačují i tabulkové údaje, stovka je otázkou 13,8 s, maximální rychlost má hodnotu 175 km/h. Čísla to jsou z kategorie „přečíst, rychle zapomenout a přeskočit“, ale tohle XV své opodstatnění má. Tak jako vždycky, záleží na úhlu pohledu.

Město, město, město

Zjednodušeně řečeno jde o auto pomalé, s vysokou spotřebou a pro spoustu lidí (i kolegů novinářů) s krajně nezajímavou převodovkou. Jenže nic není černobílé a i případ testovaného exempláře nelze takto zjednodušeně uzavřít. XV už od začátku jasně dává najevo, že má namířeno především do městských ulic. Silnější motorizace k tomuto městskému základu přidávají větší či menší možnosti univerzálního použití, základní motor nepřidá nic, obzvlášť ve spojení s převodovkou Lineartronic.

subaru_xv_38.JPGsubaru_xv_39.JPG 
XV má namířeno především do měst. Tam oceníte jak kompaktní rozměry, tak vysoký podvozek i plasty na karoserii.

Je to nevýhoda? Pokud chcete univerzální auto, se kterým budete často jezdit na delší trasy, pak rozhodně ano. Jenže jestli plánujete trávit většinu času ve městě, máte tady ideální dopravní prostředek. Diesel je v kombinaci s městským provozem holý nesmysl a nároky na dynamiku jsou ve městě také někde úplně jinde. Základní čtyřválec tedy stačí více než bohatě a automat ocení při jízdě v kolonách i ten nejortodoxnější zastánce manuálního řazení a kdo tvrdí opak, ten si automat ve městě ještě nevyzkoušel.

Když to shrnu, máme zde crossover osazený zážehovou jedna-šestkou, vybavený automatickou převodovkou a ještě jako bonus přidává pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Stejnou kombinaci budete u konkurence hledat hodně těžko, i když je pravda, že zrovna pohon všech kol u auta určeného do města není v realitě České republiky záležitost, která by měla nějaký valný smysl. Alespoň budete moci jednou za rok celkem bezstarostně vyrazit na hory.

subaru_xv_22.JPGsubaru_xv_23.JPG 
Základní čtyřválec nenadchne ani výkonem, ani spotřebou. Když ale přistoupíte na jeho "hru", zjistíte, že i on má rozhodně co nabídnout.

Tiše a neochotně?

Jak už jsem napsal, XV 1.6i vás v prvních chvílích svou akcelerací nenadchne, ale nedejte na první dojem. Při předjíždění nebo na dálnicích má motor s autem (a to jsem v něm jezdil pouze já) dost práce. Ano, nakonec se rozjede třeba i na 150 km/h. Zaprvé mu to chvíli trvá, zadruhé se nebudete stačit divit tomu, jak brzo budete stavět u benzínky. Objektivně ale musím uznat, že do nějakých 70 km/h auto zrychluje minimálně dostatečně, no a ve městě nic víc potřeba není.

Co naopak oceníte, to je naprosto klidný a vyvážený chod benzinové jedna-šestky. Ta je navíc velmi tichá, tedy když po ní zrovna nechcete maximální výkon. Zvuk motoru ve vyšších otáčkách není úplně příjemný. Co je nejdůležitější, to je otázka spotřeby. Svižně, rovná se v tomto případě zhruba deset litrů na sto kilometrů. Dá se jezdit za méně, ale musíte se smířit s tím, že jde o základní motor, který logicky nabídne základní dynamiku.

subaru_xv_28.JPGsubaru_xv_29.JPGsubaru_xv_33.JPG
Spotřebu můžete sledovat u vyšších výbav na barevném displeji palubního počítače. Já jsem se pohyboval většinou kolem devíti litrů.

Když přistoupíte na tuto taktiku, můžete se dostat i pod sedm, a to v momentě, kdy pojedete mimo město rychlostí kolem 80 km/h. Spotřeba se v takovém režimu pohybuje mezi 6,6 – 6,8 l/100 km. Při tachometrové 130 km/h jsem se dostal na 9,8 l/100 km, ve městě pak po klidné jízdě ukázal palubní počítač 8,4 l/100 km.

Především ve městě ale hodně záleží na tom, jak s motorem zacházíte. Už několikrát jsem napsal, že s autem má docela hodně práce. Na to je potřeba myslet především při rozjezdech od semaforů. Jakmile se přestanete hlídat a budete trochu rychlejší, velmi rychle spotřeba vyskočí k desítce. 

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud