Subaru XV 1.6i Lineartronic: jeho revírem je...

Být tohle Subaru hlavním hrdinou jednoho akčního seriálu, slýchávali bychom na začátku něco ve stylu „Jeho revírem není dálnice, jeho tempo opravdu není vražedné!“. Přesto si základní motorizace modelu XV ve spojení s bezstupňovou převodovkou zaslouží hodnocení typu velmi dobré auto.
Seznam kapitol
  1. Město, město, město, Tiše a neochotně?
  2. Komfort na úrovni, Pozor, měkčený plast!
  3. Jeho revírem je město, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Subaru letos začalo prodávat crossover XV postavený na základech nové Imprezy, na kterou se stále čeká, přestože se bavíme v podstatě o oplastovaném a zvýšeném základním hatchbacku. Tento postup není náhodný, v Evropě kompaktní SUV (respektive auta kategorie crossover) letí, a tak dostalo XV přednost. A přednost dostalo nejen po stránce termínu, ale také po stránce motorizací. Zatímco Impreza si musí vystačit pouze s benzinovou jedna-šestkou, XV má ve své nabídce navíc benzinový dvoulitr a především boxer diesel.

SUV | Subaru

Představujeme: Subaru XV

O Subaru XV jsme psali už několikrát. Vyzkoušeli jsme dvoulitrový benzin ve spojení s automatickou převodovkou, na naftový boxer s manuálem se dostane zanedlouho. Dnes bude řeč o základní benzinové šestnáctistovce, která konstrukčně vychází z dvoulitru představeného minulý rok pod kapotou modelu Forester.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design na fotkách vypadá jako celkem jednoduchý, na ulici ale tohle auto zaručeně nepřehlédnete.

Základ pro Subaru XV má parametry 84 kW (114 k) a 150 Nm, což věru není mnoho. Moc dobře si pamatuji na první jízdní dojmy a na moment, kdy jsem s tímto motorem vyrazil na dálnici. Dynamikou opravdu neoplývá. To nakonec naznačují i tabulkové údaje, stovka je otázkou 13,8 s, maximální rychlost má hodnotu 175 km/h. Čísla to jsou z kategorie „přečíst, rychle zapomenout a přeskočit“, ale tohle XV své opodstatnění má. Tak jako vždycky, záleží na úhlu pohledu.

SUV | Byznys | První svezení | Subaru

Subaru XV: první jízdní dojmy

Město, město, město

Zjednodušeně řečeno jde o auto pomalé, s vysokou spotřebou a pro spoustu lidí (i kolegů novinářů) s krajně nezajímavou převodovkou. Jenže nic není černobílé a i případ testovaného exempláře nelze takto zjednodušeně uzavřít. XV už od začátku jasně dává najevo, že má namířeno především do městských ulic. Silnější motorizace k tomuto městskému základu přidávají větší či menší možnosti univerzálního použití, základní motor nepřidá nic, obzvlášť ve spojení s převodovkou Lineartronic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
XV má namířeno především do měst. Tam oceníte jak kompaktní rozměry, tak vysoký podvozek i plasty na karoserii.

Je to nevýhoda? Pokud chcete univerzální auto, se kterým budete často jezdit na delší trasy, pak rozhodně ano. Jenže jestli plánujete trávit většinu času ve městě, máte tady ideální dopravní prostředek. Diesel je v kombinaci s městským provozem holý nesmysl a nároky na dynamiku jsou ve městě také někde úplně jinde. Základní čtyřválec tedy stačí více než bohatě a automat ocení při jízdě v kolonách i ten nejortodoxnější zastánce manuálního řazení a kdo tvrdí opak, ten si automat ve městě ještě nevyzkoušel.

Když to shrnu, máme zde crossover osazený zážehovou jedna-šestkou, vybavený automatickou převodovkou a ještě jako bonus přidává pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Stejnou kombinaci budete u konkurence hledat hodně těžko, i když je pravda, že zrovna pohon všech kol u auta určeného do města není v realitě České republiky záležitost, která by měla nějaký valný smysl. Alespoň budete moci jednou za rok celkem bezstarostně vyrazit na hory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Základní čtyřválec nenadchne ani výkonem, ani spotřebou. Když ale přistoupíte na jeho "hru", zjistíte, že i on má rozhodně co nabídnout.

Tiše a neochotně?

Jak už jsem napsal, XV 1.6i vás v prvních chvílích svou akcelerací nenadchne, ale nedejte na první dojem. Při předjíždění nebo na dálnicích má motor s autem (a to jsem v něm jezdil pouze já) dost práce. Ano, nakonec se rozjede třeba i na 150 km/h. Zaprvé mu to chvíli trvá, zadruhé se nebudete stačit divit tomu, jak brzo budete stavět u benzínky. Objektivně ale musím uznat, že do nějakých 70 km/h auto zrychluje minimálně dostatečně, no a ve městě nic víc potřeba není.

Co naopak oceníte, to je naprosto klidný a vyvážený chod benzinové jedna-šestky. Ta je navíc velmi tichá, tedy když po ní zrovna nechcete maximální výkon. Zvuk motoru ve vyšších otáčkách není úplně příjemný. Co je nejdůležitější, to je otázka spotřeby. Svižně, rovná se v tomto případě zhruba deset litrů na sto kilometrů. Dá se jezdit za méně, ale musíte se smířit s tím, že jde o základní motor, který logicky nabídne základní dynamiku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spotřebu můžete sledovat u vyšších výbav na barevném displeji palubního počítače. Já jsem se pohyboval většinou kolem devíti litrů.

Když přistoupíte na tuto taktiku, můžete se dostat i pod sedm, a to v momentě, kdy pojedete mimo město rychlostí kolem 80 km/h. Spotřeba se v takovém režimu pohybuje mezi 6,6 – 6,8 l/100 km. Při tachometrové 130 km/h jsem se dostal na 9,8 l/100 km, ve městě pak po klidné jízdě ukázal palubní počítač 8,4 l/100 km.

Především ve městě ale hodně záleží na tom, jak s motorem zacházíte. Už několikrát jsem napsal, že s autem má docela hodně práce. Na to je potřeba myslet především při rozjezdech od semaforů. Jakmile se přestanete hlídat a budete trochu rychlejší, velmi rychle spotřeba vyskočí k desítce. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Město, město, město, Tiše a neochotně?
  2. Komfort na úrovni, Pozor, měkčený plast!
  3. Jeho revírem je město, Technické údaje
  4. Fotogalerie
Subaru Justy 1.298
Rok výroby: 1998
Stav: 83 567 km
Cena: 28 000 Kč
Subaru Forester 1.998
Rok výroby: 2011
Stav: 58 500 km
Cena: 280 000 Kč
Subaru Justy 1.328
Rok výroby: 2005
Stav: 71 609 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků