Subaru Outback 2.0D Lineartronic - první jízdní dojmy

Kategorie allroad (řečeno hezky česky oplastovaná kombi) se v poslední době těší nemalé oblibě. Důkazem budiž nedávný příchod Passtu Alltrack nebo paketu outdoor pro Škodu Superb. Subaru Outback patří v tomto segmentu k průkopníkům a nabízí v podstatě vše, co zákazníci chtějí. Jenže až do teď mu jedna podstatná věc chyběla.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opět Lineartronic, Adaptivní řízení
  2. Realita?, Připravte si 40 000 Kč, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Subaru Outback rozhodně není žádnou žhavou novinkou, přestože japonská automobilka připravila pro letošní modelový rok určité změny. Ačkoliv se nebavíme o úplně nejnovějším autě, určitě má pro zákazníky hledající něco z kategorie allroad co nabídnout. Je to prostorné kombi, má solidní světlou výšku, u některých verzí dnes už bez přehánění raritní systém stálého pohonu všech kol a třešničkou na dortu budiž opět ojedinělý naftový plochý dvoulitr. Co tedy schází?

Testy | Subaru

Test Subaru Outback: co udělá 250 000 km?

Ano, tušíte správně, chybí automatická převodovka, kterou by si zákazníci mohli pořídit v kombinaci s dieselem. Pokud někdo chtěl u Subaru takovou kombinaci, měl jednoduše smůlu, případně mohl sáhnout po některém z benzinových motorů nebo také (což se pravděpodobně dělo nejčastěji) zamířit rovnou ke konkurenci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Subaru Outback modelového roku 2013 poznáte například podle jiné masky chladiče.

Sluší se doplnit, že tento problém se netýká pouze modelu Outback, ale kompletně celé značky Subaru. A ta začala celkem podstatný nedostatek napravovat právě od Outbacku. Už na prezentaci se mluvilo o tom, že automat dostane i nový Forester. Jenže to nebude dříve, než za rok.

Opět Lineartronic

Dieselový Outback je tedy první naftové Subaru, které si můžete pořídit s automatickou převodovkou. Možná teď některé z vás zklamu, když napíšu, že se nekonal žádný klasický automat, případně nějaká dvouspojka. U Subaru opět vsadili na bezstupňový Lineartronic. Upřímně jsem z této informace opravdu dva metry vysoko radostí neskákal. Mám určité zkušenosti především s modelem XV a jediné, kde jsem ochoten Lineartronic akceptovat, je základní motorizace o objemu 1,6 litru, se kterou se zákazník bude pohybovat nejčastěji po městě. Tam plynulá práce převodovky přijde vhod nejvíce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Opět Lineartronic. Tento ale dostal chytrou fintu a díky ní umí úspěšně napodobit klasický automat.

Nový Lineartronic vychází z toho, co používá Subaru už teď. Protože ale diesel vyprodukuje mnohem více točivého momentu, bylo samozřejmě nutné převodovku upravit tak, aby se s přídělem newton metrů vypořádala. Konkrétně došlo na zesílení převodové skříně, jiný je měnič točivého momentu, optimalizace se dočkala také hydraulická kapalina a tak dále. Asi vás nepřekvapí, že stejně posílený automat používá také Subaru Forester XT osazený vrcholným přeplňovaným dvoulitrem.

SUV | První svezení | Subaru

Subaru Forester 2013 - první jízdní dojmy

Adaptivní řízení

Jestli je nějaká věc, kterou u bezstupňových převodovek opravdu nemám rád, pak je to fakt, že se v určitých chvílích auto osazené tímto automatem chová prostě jako skútr. Člověk sešlápne pořádně plyn, motor nahodí otáčky a ty drží a drží… Jenže u Subaru se zamysleli a vyprodukovali jednu sice absolutní maličkost, která ovšem o to lépe funguje v praxi. Jmenuje se adaptivní řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Rychlou jízdu zvládá převodovka na jedničku. Pokud totiž rozpozná sportovní styl jízdy, začne řadit virtuální převodové stupně.

Stručně řečeno jde o to, že se převodovka přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy. V tiskových materiálech se na toto téma píše poměrně dost, nicméně z pohledu praktického používání nás zajímá jedna jediná věc. Pokud sešlápnete pedál plynu na více než 65%, automat změní své řízení a místo toho, aby plynule upravoval převodový poměr, začne sám řadit virtuální rychlostní převody, kterých je celkem sedm.

V praxi tahle jednoduchá finta funguje skvěle. Dojem klasického automatu je velmi slušný a hlavně se tím podařilo odstranit onen skútr-charakter. Takže pokud jedete plynule, o motoru ani převodovce téměř nevíte. Když přitvrdíte, máte (když to přeženu) k dispozici něco jako „DSG“. Samozřejmostí je i režim manuální volby převodů pomocí pádel pod volantem. Podle prvních dojmů to vypadá, že vás převodovka celkem bez odmlouvání poslechne. 

Následující kapitola
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 165 000 Kč
Subaru Justy 1.328
Rok výroby: 2003
Stav: 121 829 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek