Subaru Forester Diesel: cesta po větru

(první dojmy) Subaru Forester s naftovým motorem, u nás právě dnes vstupuje do prodeje. A už víme, zda se povedl.

Diesel ve Foresterovi

Nástup dieselu pod kapoty vozů Subaru způsobil mezi zarytými zastánci značky vesměs rozhořčené reakce. „Ropák“ přeci zkazí charakter těchto zvláštních automobilů! Ale není se čemu divit. Žijeme v době, kdy Jaguar vyrábí nejen auta se vznětovými motory, ale také s pohonem předních kol a karosérií kombi. A vyspělý vznětový motor, jakým dvoulitrový „boxer“ Subaru nesporně je, patří ke koloritu takřka všech současných výrobců včetně těch exkluzivních. Konec konců, pokud se vám to to v případě Subaru nelíbí, k dispozici máte osvědčené „boxery“ na benzín.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Subaru přistoupilo k vývoji svého vznětového čtyřválce velmi odpovědně, což částečně vysvětluje, že ten vývoj trval tak dlouho. Vznikl první velkosériově vyráběný „turbodiesel“ s protiběžnými písty, který si nejprve našel cestu do vozů Legacy a zanedlouho se jej dočkáme i v modelu Impreza. Ale nyní je zde Forester, který přichází také s novou, šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením, která alespoň částečně rozhání chmury z chybějící redukční převodovky. A my jsme pro vás měli možnost velmi krátce odzkoušet jeden z vozů naftové série (najeto měl necelých 200 km) a dnes vás seznámíme s našimi prvními zkušenostmi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vyrážíme na projížďku

Zkoušený Forester Diesel se od již dříve testovaného Foresteru s atmosféricky plněným zážehovým motorem na první pohled liší „kapucí“ v kapotě pro vstup k chladiči stlačovaného vzduchu, který se nachází vzadu nad motorem. Dokonce i zdvojený výfuk zůstal zachován. Uvnitř přítomnost nového motoru v přídi prozradí otáčkoměr s nižším rozsahem a hlavice řadicí páky s vyznačenými drahami pro šest rychlostních vstupňů k jízdě vpřed. Zpětný chod se řadí povytažením kroužku směrem vpravo vzad. Díky této blízké podobnosti odkazujeme čtenáře pro podrobnější informace na náš nedávný test benzínového Forestera, přesto na AutoRevue.cz můžete brzy očekávat kompletní test jeho vznětového provedení. Proto se na tomto místě pokusíme spíše popsat naše první zážitky se vznětovou verzí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

K dispozici jsme měli provedení se středním výbavovým stupněm Comfort, jež se nabízí za 853 800 Kč včetně DPH, za příplatek 26 800 Kč se dodává přestavba na kategorii N1 pro možnost odpočtu daně. Poté činí pořizovací cena vznětového Foresteru Comfort rovných 740 000 Kč. Do této výbavy patří kromě jiného stabilizační systém VDC s ABS a děličem brzdného účinku EBD, čelní, boční a hlavové airbagy, tempomat, kůží potažený volant, vyhřívání předních sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání či elektrické ovládání zrcátek a bočních oken i toho střešního, ale také rádio na MP3 s měničem na šest CD, vstupem AUX a ovládáním na volantu, litá kola s pneumatikami 225/55 R17 nebo parabolické xenonové světlomety. Základní technické údaje vozu naleznete v přiložené tabulce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Specifické pohonné ústrojí

Vznětový motor, o němž u nás byla řeč již mnohokrát, ve Foresteru vyžaduje krátké, leč pokaždé poptávané žhavení. Během něho je řidič rozptylován elegantním průletem rafiček palubních přístrojů mezi jejich krajními polohami, jehož jsme svědky i u Imprezy. Když už jsme u přístrojového štítu, zamrzí absence teploměru chladicí kapaliny. Naopak potěšitelný je velmi tichý chod motoru, a to i po studeném startu. Vynikající odhlučnění vytváří příjemnou atmosféru i při vysokých otáčkách či rychlé jízdě. Při akceleraci se však z přídi vozu ozývá vzdálený klapot. Zvuk motoru si kupodivu zachovává, zvláště v pásmu středních otáček, pro boxery Subaru typické, tlumené a nikoli nepříjemné kvílení. Odezva na sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách je přitom samozřejmě poněkud laxní. Nástup opravdu výrazného tahu (ve své objemové třídě nabízí vznětový boxer Subaru nadprůměrný točivý moment) lze očekávat okolo 1 800 ot./min. a pro dynamickou jízdu nedoporučujeme nechat otáčky padnout pod tuto hranici. To vyžaduje řadit na vyšší stupeň v oblasti nad 3 000 ot./min., ale to se již blížíte výkonové špičce motoru. Motor je však velmi dynamický, kultivovaný a tichý. Vzhledem k syrovosti vozu jsme neměli to srdce ždímat z něj to nejlepší při našich měřeních, na jejich výsledky si budete muset počkat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zvědavi jsme byli také na novou převodovku, která po intenzivním „remcání” motoristů konečně nabízí šest rychlostních stupňů. Vzhledem k výraznému tahu motoru se nám jednotlivé převody zdály poněkud „dlouhé“, takže pokud máte v těle nějaký cit, nebudete ve městě čtyřku řadit příliš často. Na zkoušeném voze bylo řazení přesné, ale poněkud tužší, což se zřejmě po záběhu změní. Jeho dráhy nejsou nijak příliš dlouhé, ale preciznosti agregátu v Legacy přeci jen nedosahují.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Doma na silnici i mimo ni

Přes absenci redukční převodovky zůstávají na dieselovém Foresteru všechny prvky, které jsou pro tuto řadu typickými. Nabízí se tedy trvalý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou i samosvorný zadní diferenciál, vyspělé nezávislé závěsy kol či elektronický asistent rozjezdů do kopce, který při náklonu vozu a uvolnění brzdového pedálu ponechá v okruhu ještě nějaké dvě vteřiny potřebný zajišťovací tlak. Je zde také systém udržující stabilní výšku zadní nápravy bez ohledu na zatížení, takže výrobce garantuje minimální světlost podvozku velmi slušných 21,5 mm, což stačí k bezproblémovému překonání nástrah většiny polních a lesních cest. Pokud jste však zvyklí se svým současným Subaru sjíždět ostré kopce ve stylu off-road na redukovanou jedničku, Forester Diesel vás i přes nepoměrně vyšší kompresi nepotěší a budete šlapat brzdu. Při rozjezdu do ostrého kopce s kluzkým povrchem si však systém dělení točivého momentu opět vysloužil náš aplaus.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I když se vzhledem k omezené skřižitelnnosti náprav dané „civilním“ nezávislým zavěšením již záhy odlepí zadní kolo od země, pohonná soustava jej nenechá volně protáčet, ale bleskově přepošle točivý moment na kola s lepší adhezí. Ale od Foresteru samozřejmě neočekáváme vlastnosti ryzího off-roadu. Na dálnici i ve městě se naproti tomu chová jako velmi komfortní a prostorný osobní automobil. Pérování je laděno dosti komfortně, vůz však vykazuje znamenitou stabilitu v přímém směru i neutrální chování v zatáčkách.

Prozatím šmitec

Subaru Forester Comfort Diesel je ve srovnání se zážehovým dvoulitrem o rozumných 65 000 Kč dražší a díky hliníkovému bloku motoru těžší pouze o několik desítek kilogramů, což jistě stojí za zvážení vzláště vzhledem k výraznějšímu zátahu, byť v omezeném spektru otáček. Jedná se o komfortní vůz třídy SUV, který sice odrostl ze specifičnosti Foresteru první generace, ale přesto představuje příklad vozu skutečně vyvážených vlastností. Oproti konkurenci si zachovává svoji výlučnost danou trvalým, symetrickým pohonným ústrojím i rozsáhlým seznamem standardní výbavy, ale především protiběžným uspořádáním pístů. Jeho pořizovací cena není nejnižší, ale plně odráží pocit důvěry řidiče v koncepci vozu, použité materiály i jejich zpracování. Forester Diesel jistě rozšíří spektrum potenciálních zákazníků značky Subaru. A co si budeme nalhávat: o to jde.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
   
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

 Stručné technické údaje

 

Počet válců/ventilů na válec
4/4
Zdvihový objem motoru, typ
1 998 cm3, vznětový
Nejvyšší výkon
108 kW/3 600 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
350 N.m/1 800 – 2 400 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,4 s
Nejvyšší rychlost
186 km/h
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů
Man., 6 st.
Objem palivové nádrže
64 l
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
387/1 629 l
Spotřeba paliva – měst./mimo měst./kombinace
7,4/5,9/6,4 l/100 km       
Hmotnost pohotovostní/celková
1 570/2 050 kg
Rozvor náprav
2 615 mm
Délka/šířka/výška
4 560/1 780/1 700 mm
  

 

Subaru Legacy 2.457
Rok výroby: 2003
Stav: 170 301 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru Impreza 1.994
Rok výroby: 2010
Stav: 45 047 km
Cena: 150 000 Kč
Subaru  1.6
Rok výroby: 2015
Stav: 5 907 km
Cena: 735 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 39 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků