Subaru 1000: poprvé s pohonem na přední kola

Minulý týden jsme psali o vůbec prvním automobilu značky Subaru, maličkém typu 360 s motorem vzadu. Dnes se k počátkům automobilní sekce koncernu Fuji Heavy Industries vrátíme jejím prvním „dospělým“ modelem.

Ačkoli jsou dnes vozy značky Subaru známy hlavně svými plochými motory s protiběžnými písty a pohonem všech kol, počátky byly docela jiné. Značka Subaru se na domácím, japonském trhu objevila poměrně pozdě, teprve na sklonku padesátých let, ale trend se jí podařilo zachytit a etablovat se pevně v domácích podmínkách, ale také zahájit exportní tažení.

Retro | Zajímavosti | Design | Technika | Palivo | Subaru

Subaru 360: japonský brouk z roku 1958

Vůbec první model Subaru s označením 360 byl zároveň i prvním sériově vyráběným automobilem koncernu Fuji Heavy Industries a přinesl některé pokrokové konstrukční prvky. Zdvihový objem jeho motoru byl na horní hranici vládou stanovené kategorie, jíž odpovídalo i předepsané provedení karoserie a její rozměry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Subaru 360, vůbec první osobní automobil koncernu Fuji, disponoval malým dvouválcovým motorem a pohonem zadních kol

V letech od 1960 do 1966 tyto vozy pod jménem Maia dovážel do USA Malcolm Bricklin, přičemž na dalekou cestu dostaly větší motory Subaru EK51 s objemem 423 ccm. Malé Subaru zde propadlo z důvodu omezené bezpečnosti a nízkého výkonu. Japonská ekonomika však sílila a zákazníci žádali větší a výkonnější vozy.

Subaru 1000

V roce 1966 byl na domácím trhu představen model Subaru 1000, první automobil koncernu Fuji Heavy Industries s předním pohonem. Rovněž se zřejmě jedná i o první japonský velkosériový automobil této dodnes převažující koncepce, ačkoli u Suzuki v malých sériích podobná auta vyráběli již od roku 1955.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Subaru 1000: první "dospělý" vůz značky

Pod kapotou modelu Subaru 1000 se nacházel vodou chlazený plochý čtyřválec s označením EA52, protiběžnými písty (boxer) a objemem 977 ccm, jehož visuté ventily ovládal tyčkový rozvod OHV. Má se za to, že japonští konstruktéři tehdy sáhli pro inspiraci k pohonnému ústrojí německých vozů Hansa (Borgward) Goliath vyráběných od roku 1957, není však jisté, že si jej skutečně vzali za vzor, natož abychom mohli mluvit o nějakém kopírování.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hansa Goliath 1100 Coupe: stal se motor tohoto německého modelu vzorem pro první plochý motor značky Subaru...? 

Této koncepci však u Subaru zůstali věrni dodnes, ačkoli jejich moderní motory nyní disponují vesměs dvojnásobným objemem a vačkovými hřídeli v hlavách. Subaru 1000 se vyznačovalo v té době obvyklým umístěním předních brzdových bubnů na vnitřních částech hnacích poloos, přičemž tato automobilka zmíněné řešení používala prakticky až do sedmdesátých let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér sedanu Subaru 1000 vynikal prostorem a variabilitou

Mezi další zajímavé prvky typu Subaru 1000 patřily také absence výměníku topení (teplo do kabiny vstupovalo přímo od chladiče motoru) či závěsy kol hybridně pružené kombinací vinutých pružin a zkrutných tyčí (šlo o adaptaci soustavy prvně použité již na modelu 360).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtyřválcový "boxer" řady EA52 / Dvoudveřové provedení Subaru 1000 Sport

Zmíněný vůz se stal prvním „dospělým“ modelem Subaru a na počátku sedmdesátých let byl nahrazen typem 1100, jenž se na exportních trzích prosazoval pod jménem Star.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Subaru 1000 na dobových prospektech

Technické údaje: Subaru 1000

  • Rok 1966
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/2 • OHV
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 977 cm3
  • Vrtání • zdvih 72,0 mm • 60,0 mm
  • Stupeň komprese 9,0:1
  • Nejvyšší výkon 40 kW (55 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 77 Nm při 3 200 ot/min
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 4 stupňů
  • Hmotnost: pohotovostní 685 kg
  • Rozvor náprav 2 400 mm
  • Rozměr pneumatik 5.50 13 4PR
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 930 × 1 480 × 1 390 mm
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 56 903 km
Cena: 149 000 Kč
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru  1.6
Rok výroby: 2016
Stav: 14 950 km
Cena: 629 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 6 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků